Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

Mu’adhah bint Abdillah

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Noor al hoda

Noor al hoda

Antal inlägg : 160
Registration date : 08-11-23

Mu’adhah bint Abdillah Empty
InläggRubrik: Mu’adhah bint Abdillah   Mu’adhah bint Abdillah Emptytis dec 02, 2008 7:01 am

Seeker-of-Knowledge (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-03-18 19:45

Mu’adhah bint Abdillah
Imam adh-Dhahabi

Hon är Umm us-Sahba al-Mu’adhah bint Abdillah al-Adwaiyyah al-Basriyyah som var en stor lärd och dyrkare.
Hennes man var Silah bin Ashyam som var en stor förebild för muslimerna.

Hon har berättat hadither från ’Ali bin Abi Talib, ’A’ishah och Hisham bin Amir.

Bland de som berättade hadith från henne var Abu Qilabah al-Jarmi, Yazid ar-Rishk, Asim al-Ahwal, ’Umar bin Dharr, Ishaq bin Suwayd, Ayyub as-Sakhtiyani och många andra.

Hennes hadither finns i de autentiska hadithverken (likt Sahih Bukhari och Muslim) och Yahya bin Ma’in sa att hon var pålitlig i hadith.

Det har berättats att hon brukade vara vaken under nätterna för dyrkan och hon sade: ”Jag förvånas över den vars ögon sover och samtidigt vet hur länge han skall ligga i den mörka graven”

När hennes man och son dog i slagfältet kom det flera kvinnor till henne, hon sade då till dem: ”Ni är välkomna om ni vill gratulera mig, om ni kommit för någon annan anledning så kan ni gå härifrån.”

Hon brukade säga: ”Vid Allah, jag vill inte stanna kvar i detta liv förutom för att komma min Herre närmare genom olika sorters dyrkan, kanske är det så att Allah återförenar mig med min man och min son i Paradiset.”

Abul-Farj ibn ul-Jawzi sade att hon dog år 83 E.H.

(Skriven av Imam adh-Dhahabi i Siyar ’Alam an-Nubala 4/508-509))

www.muslimah.se
Till överst på sidan Gå ner

Mu’adhah bint Abdillah
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Asmaa Bint Abu Bakr Radiyallaahuanha
» al-Imām ´Abdul-Azīz bin ´Abdillāh Bāz
» Amrah bint Abdirrahman
» Hafsah bint Sirin
» Aai'shah Bint Abu Bakr Radiyallaahuanha