Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Hafsah bint Sirin

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Noor al hoda

Noor al hoda


Antal inlägg : 160
Ort : Skarholmen
Registration date : 08-11-23

Hafsah bint Sirin Empty
InläggRubrik: Hafsah bint Sirin   Hafsah bint Sirin Emptytis dec 02, 2008 7:00 am

Seeker-of-Knowledge (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-03-18 19:43

Hafsah bint Sirin
Imam adh-Dhahabi

Hon är Umm Hudhayl al-Ansariyyah den store kvinnliga lärda inom fiqh.

Hon har berättat hadith från Umm Atiyyah, Umm Ra’ih, Abul-Aliyyah och Anas bin Malik som hon tidigare tjänade.

Bland de som berättade hadith från henne var hennes broder Imam Muhammad bin Sirin, Qatadah, Ayyub as-Sakhtiyani, Khalid al-Hadha, Ibn Awn och Hisham bin Hassan.

Det har berättats att Iyas bin Mu’awiyah sade: ”Jag har aldrig träffat någon person som är bättre än henne, hon lärde sig hela Qur’anen när hon var 12 år gammal och hon levde 70 år.” Iyas bin Mu’awiyah frågades då om han ändå inte tyckte al-Hassan al-Basri och Muhammad bin Sirin är bättre än henne, han sade då: ”Vad det gäller mig så tycker jag ingen är bättre än henne”

Mahdi bin Maymon sade: Hafsah bint Sirin befann sig i sin böneplats i 30 år och gick aldrig ut därifrån förutom om hon behövde sova eller utföra sina behov (som att äta, gå på toaletten eller liknande).

Jag säger: ”Hon dog efter år 100 E.H.”

(Källa: Imam adh-Dhahabi i Siyar ’Alam un-Nubala (4/507))

www.muslimah.se
Till överst på sidan Gå ner
 
Hafsah bint Sirin
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Mu’adhah bint Abdillah
» Aai'shah Bint Abu Bakr Radiyallaahuanha
» Asmaa Bint Abu Bakr Radiyallaahuanha
» Amrah bint Abdirrahman
» Asiyah bint Muzahim, the wife of Fir'awn

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Sîrah-
Hoppa till: