Seeker-of-Knowledge (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-03-18 19:41
Amrah bint Abdirrahman
Imam adh-Dhahabi
Hon var Amrah bint Abdirrahman bin Sa’d bin Zurarah bin ’Udus al-Ansariyyah an-Najjariyyah al-Madaniyyah, den store lärde inom fiqh.
Hon bodde med ’A’ishah och var hennes student, det sägs att hennes pappa var en utav sahabas. Hennes farfar var Sa’d bin Zurarah som var en av de äldre sahabas som var broder med den store militärledaren As’ad bin Zurarah.
Hon berättade hadith från ’A’isha, Umm Salamah, Rafi’ bin Khadij och hennes syster Umm Hisham bint Harithah.
Bland de som berättade hadith från henne var hennes son Abur-Rijal Muhammad bin Abdirrahman och hans två söner Harithah och Malik, och hennes systerson domaren Abu Bakr bin Hazm och hans två sönder Abdullah och Muhammad. Även Imam az-Zuhri och Yahya bin Sa’id al-Ansari och många andra av de lärda lärde sig hadith av henne.
Hon var en Alimah, en Faqihah, väldigt stark i hadithkunskap och hade mycket kunskap.
Ayyub bin Suwayd ber’ättade att Yunus berättade för honom att Ibn Shihab berättade al-Qasim bin Muhammad (En av de största lärda i Medinah under tabi’ins tid) berättade för mig (dvs. Imam Muhammad bin Shihab az-Zuhri):
”O pojke, jag ser att du vill söka kunskap, skall jag inte leda dig till den som innehar denna kunskap?
Jag sade då: Jo självklart.
Han sade då: ”Gå till ’Amrah för hon brukade bo hemma hos ’A’ishah”
Imam az-Zuhri sade då: ”Så jag gick till henne för att studera och märkte att hon var ett hav av kunskap som aldrig tog slut.”
Jag säger: ”De lärda har skiljt sig åt när hon egentligen dog, det sades år 98 E.H och det har sagts år 106 E.H.”
Och de hadither hon berättat vidare kan återfinnas i många av de stora hadithverken.
(Källa: Imam adh-Dhahabi i Siyar ’Alam an-Nubala 4/507-508))
www.muslimah.se