Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Man behöver inte täcka sina fötter under bönen

Gå ner 
FörfattareMeddelande
ummUthaymeen As-Somaliyah




Antal inlägg : 570
Ort : denmark
Registration date : 08-11-24

Man behöver inte täcka sina fötter under bönen Empty
InläggRubrik: Man behöver inte täcka sina fötter under bönen   Man behöver inte täcka sina fötter under bönen Emptyfre nov 28, 2008 12:08 pm

Från: Umm_Amatillaah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2007-01-24 14:12
Från: <NOBR>ummbilal_2</NOBR> (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2007-01-24 13:27
Salamu alejkum wa rahmatullah wa barakatu..

Förr när jag bad så täckte jag alltid mina fötter för att jag trodde om dem vissades under bönen så skulle det nollställas. Idag så hittade jag en jätte bra audio som säger att man inte behöver täcka sina fötter under bönen.
Jag rekommenderar verkligen att ni lyssnar på den. Den är endast 12 min lång.

Här är den direkta länken:
http://www.understand-islam.net/audio/Women%20In%20Islam/FAQ%20-%20Marriage%20-%20Relationships%20-%20Travel/Feet%20Covering%20for%20Women%20in%20Prayers.mp3

om länken inte funkar så kan ni gå in på:
1. www.understand-islam.net.
2. Klicka på Audio Library
3. Gå in på Women in islam
4. Välj FAQ-Marriage-Relationships-Travel
5. Välj den sista audio..Feet Covering for women in Pra

Lycka till...Salamu alejkum wa rahmatullah wa barakatu
Till överst på sidan Gå ner
ummUthaymeen As-Somaliyah




Antal inlägg : 570
Ort : denmark
Registration date : 08-11-24

Man behöver inte täcka sina fötter under bönen Empty
InläggRubrik: man behöver inte täcka sina fötterna under bönen   Man behöver inte täcka sina fötter under bönen Emptyfre nov 28, 2008 12:09 pm

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2007-01-24 14:27
Wa 'alaykis salaamu wa rahmatullaahi wa barakaatuh

Jazaakillaahu khayran yaa Umm Bilaal, jag lyssnade på audion. Något som dr Saleh hafeedhahullaah nämner att det inte skadar om kvinnan låter sitt plagg nudda marken för att då har man undvikit de lärdas oenighet och det är lätt att göra.

De lärde skiljer sig som sagt inom detta och följande är en fatwa av shaykh bin Baaz rahimahullaah ifrån fatawal mar'atil muslimah sida 57 som säger att kvinnan måste täcka fötterna.


--------------------------------------------------------------------------------

Question:
What is the proof that women have to cover their feet during prayer for prayer to be accepted?


Answer:
<ALIGN="LEFT">Praise be to Allaah.

The free woman who has attained the age of majority is obliged to cover her entire body during prayer, apart from her face and hands, because all of her is ‘awrah. If she prays and any part of her ‘awrah becomes uncovered, such as a shin or foot or all or part of her head, then her prayer is invalid, because the Prophet said:
"Allaah will not accept the prayer of a woman who has started to menstruate, except with a khimaar (covering)" (Reported by Ahmad, Abu Dawud, Ibn Maajah and al-Tirmidhi, with a saheeh isnaad)

Abu Dawud reported from Umm Salamah that she asked the Prophet about a woman who prayed wearing a dir’ (chemise or upper garment) and a khimaar (head cover), but no izaar (lower garment). He said: "The woman is ‘awrah."

As for the face, the Sunnah is to uncover it during prayer, so long as no non-mahram men are present. According to the majority of scholars, the feet must be covered; some scholars allow uncovering the feet but the majority say the opposite. Abu Dawud reported from Umm Salamah (may Allaah be pleased with her) that she was asked about a woman who prayed in a khimaar and qamees (dress or gown). She said, "There is nothing wrong with it if the dir’ (chemise) covers her feet." In any case, it is better to cover the feet, to be on the safe side. As far as the hands are concerned, there is more leeway: there is nothing wrong with either covering them or uncovering them, although some scholars think that it is better to cover them. And Allaah is the Source of strength.
Till överst på sidan Gå ner
 
Man behöver inte täcka sina fötter under bönen
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Att täcka ansiktet och händerna
» Hur skall man gå till ´Îd-bönen
» kushoo' and beautifucation of the prayer
» Hur man ber 'eid Bönen
» Sunnah bönen vid Al-Asr

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Fiqh-
Hoppa till: