Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Bönen skall inte kortas om man kommer till sin makas hemstad

Gå ner 
FörfattareMeddelande
ummUthaymeen As-Somaliyah




Antal inlägg : 570
Ort : denmark
Registration date : 08-11-24

Bönen skall inte kortas om man kommer till sin makas hemstad Empty
InläggRubrik: Bönen skall inte kortas om man kommer till sin makas hemstad   Bönen skall inte kortas om man kommer till sin makas hemstad Emptylör nov 29, 2008 4:22 am

Från: Salafisystrar_08 (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-01-23 22:32
بسم الله الرحمن الرحيم


Bönen skall inte kortas om man kommer till sin makas hemstad


Författare: Imâm Muhammad al-Amîn ash-Shanqîtî (d. 1393)

Källa: Adhwâ’-ul-Bayân (1/226)


(darulhadith)

Om en person gifter sig i en stad eller passerar staden som hans hustru befinner sig i, ber han en fullständig bön. Ty hustrun har samma dom som hemstaden.


Denna åsikt följs av Mâlik, Abû Hanîfah, hans två elever [Abû Yûsuf al-Ansârî och Muhammad bin al-Hasan ash-Shaybânî] och Ahmad. Samma sak säger Ibn ´Abbâs och åsikten har även rapporterats från ´Uthmân bin ´Affân. De som har denna åsikt bevisar den med hadîthen som Imâm Ahmad och al-Humaydî rapporterade i sina “al-Musnad” från ´Uthmân bin ´Affân (radhiya Allâhu ´anh) som bad fyra Rak´ât i Minâ. Därefter sade han:


“Människor, när jag kom in [i staden], gifte jag mig. Jag hörde Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) säga: “Om en person gifter sig i en stad, förrättar han bönen däri som om han levde där.””
Till överst på sidan Gå ner
 
Bönen skall inte kortas om man kommer till sin makas hemstad
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Hur man ber 'eid Bönen
» Sunnah bönen vid Al-Asr
» Hur skall man gå till ´Îd-bönen
» kushoo' and beautifucation of the prayer
» Ramadan artiklar

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Fiqh-
Hoppa till: