Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Women going out without mahram!

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Umm Firdaus al-Eritreyaah

Umm Firdaus al-Eritreyaah


Antal inlägg : 610
Registration date : 08-11-22

Women going out without mahram! Empty
InläggRubrik: Women going out without mahram!   Women going out without mahram! Emptyfre nov 28, 2008 8:51 am

Från: K_Nadia (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2006-06-23 20:31
Asalaamo alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh<o:p></o:p>

Hoppas allt är bra med er systrar och att eran Iman är på topp.

Först av allt vill jag säga att jag inte vill vara hård utan vill rätta det som vi gör fel och det är att vi går ut i en grupp på pickninc eller bara att vi går ut utan någon anledning utan mahram. Detta låter hårt och kan vara svårt för vissa systrar men tänk på att paradiset är omringad av svårigheter.<o:p></o:p>

För några veckor sedan frågade min man Sheikh Talib-ur-Rahman hafizhaAllah om kvinnor får gå ut på picknic eller spela något utomhus i rätt täckta kläder. Hans svar var; Nej, och han nämnde följande ayah som kommer i fortsättning i Sheikh Bin Baz RahimahAllahs fatwa om kvinnor. <o:p></o:p>

Allah, The Sublime, The Exalted says: {And stay in your houses, and do not display yourselves like that of the times of ignorance, and perform As Salat (Iqamat as Salat), and give Zakat and obey Allah and His Messenger. Allah wishes only to remove Ar Rijs (evil deeds and sins) from you, O members of the family (of the Prophet), and to purify you with a thorough purification.} (The Noble Qur'an: Surah 33 Ayah 33) <o:p></o:p>

Vidare nämnde också sheikhen att denna ayah inte bara gäller för profeten Muhammad sallal laho alahi wa sallams fruar utom alla muslimska kvinnor. Han sa även att kvinnor får ha träffar picknic el. liknande i en sådan plats där det inte finns någon icke mahram eller inomhus. Sahabiyat radiAllaho ánhoma brukade vara hemma.

Idag talade min man med sheikh WaseeUllah Abassi hafizhaAllah och sedan frågade han om salafi kvinnor får göra picknic i en grupp utan mahram ute (rätt täckta kläder) och då svarade han direkt; Vilken sorts salafiyah är det? De få inte göra så, bl.a. svarade han att vad skulle de göra ifall det skulle hända nåt med de. Han sa att man får göra sånna saker med mahram. <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

När Sheikh Abul Yusr komm sa han att man får inte åka tåg, buss, taxi mm. pga. att kvinnor och männ inte ska vara tillsammans om de inte har någon mahram. <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Vi är inte felfria men vi borde försöka för Allahs och jannahs skull. Alla vet att hur bra handlingar vi än gör så måste vi göra det inom Islams ram. <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Här klistrar jag in en liten del av Shaykh 'Abdul 'Azeez Bin Baaz (rahimahullaah) långa fatwa, den som vill läsa hela fatwan kan gå in på denna hemsida http://www.troid.org/articles/sisters/fataawaaforwomen/workarena.htm <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

The meaning of Allah’s Ordering a woman to be settled in her home and forbidding her from At Tabbaraj (i.e. for a woman to display of her beauty that which evokes the desires of men, and which it is obligatory for her to veil) is the prohibition of Al Ikhtilaat, which is the mixing of men and women in the same place of work, buying and selling, picnics or travel and so forth. This is because the plunging of women into this arena leads to her falling into that which is forbidden, and that is a violation of Allah’s command and the neglect of His Law, which it is obligatory for a Muslim woman to abide by. <o:p></o:p>

Allah, The Sublime, The Exalted says: {And stay in your houses, and do not display yourselves like that of the times of ignorance, and perform As Salat (Iqamat as Salat), and give Zakat and obey Allah and His Messenger. Allah wishes only to remove Ar Rijs (evil deeds and sins) from you, O members of the family (of the Prophet), and to purify you with a thorough purification.} (The Noble Qur'an: Surah 33 Ayah 33) <o:p></o:p>

And so Allah (Ta'aala) Ordered the Mothers of the Believers (2) - and all Muslim women are included in that injunction to be settled in their homes because in that is their protection and their being distant from the causes of immorality. A woman leaving her home unnecessarily could lead to "At Tabarraj" and other harm. They are also ordered to do righteous deeds, such as the performance of Prayer, the paying of Zakat and obedience to Allaah and His Messenger (salallaahu 'alayhee wa sallam), which all protect her from committing vile and reprehensible actions. <o:p></o:p>

Allaah, The Sublime, The Exalted says: {And when you ask (the Prophet's wives) for anything you want, ask them from behind a screen, that is purer for your hearts and for their hearts.} (The Noble Qur'an: Surah 33 Aya 53) <o:p></o:p>

And the best screen for a woman, after the covering of her face and body with clothes, is her house. <o:p></o:p>

Islam has forbidden women to mix with "Al Ajaanib" (i.e. plural of Al Ajnabee), so that she does not expose herself to temptation, directly or indirectly. It requires her to be settled in the house and not go out, except when obliged to, and to do so with the decency required by Islam. <o:p></o:p>

Allaah (Ta'aala) has termed her remaining in her home "Qaraaran" (i.e. lit. being settled, stable, steady or still.), and in it is the subtlest of meanings, because it contains the settling of her self and the tranquillity and delight of her heart. The leaving of that stability leads to the disturbance of her breast and her exposure to that whose outcome is not commendable. <o:p></o:p>

Islam has prohibited a man's seclusion with "Al Ajnabiyyah" under any circumstances, and it has forbidden her (the woman) to travel except with her "Mahram" (6) in order to curtail the description of Shaytaan. <o:p></o:p>

For this reason Allaah's Messenger (salallaahu 'alayhee wa sallam) said: "I have not left behind me a trial more harmful to men than women." He (salallaahu 'alayhee wa sallam) [also] <o:p></o:p>

said: "Be wary of the life of this world and be on your guard against women, because the first trial for the Israelites was through women." <o:p></o:p>

Om vi har sagt något fel är det från oss och shaytaan och det som är rätt är från Allah.<o:p></o:p>

Jag hoppas att ingen tar detta personligt och att alla ska tala med sin Rabb Subhanu wataála ensam så vi måste skydda oss från synder med Allahs Subhanu wataála,s hjälp.<o:p></o:p>

" I have not created the Jinn and Mankind except that they should worship Me.” Surah Adh-Dhaariyaat: 56
“Say: ‘Verily, my prayer, my sacrifice, my living, and my dying are for Allaah, Lord of the worlds. He has no partner. And that was what I was commanded (with) and I am the first of the Muslims.’” Surah Al-An’aam: 162-163 "<o:p></o:p>

Säkerligen Deen är Nasihah.<o:p></o:p>

Waslaamo alaikum<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Umm Yamaan
Till överst på sidan Gå ner
Umm Firdaus al-Eritreyaah

Umm Firdaus al-Eritreyaah


Antal inlägg : 610
Registration date : 08-11-22

Women going out without mahram! Empty
InläggRubrik: Sv: Women going out without mahram!   Women going out without mahram! Emptyfre nov 28, 2008 8:52 am

From: <NOBR>UmTasneem</NOBR> (Original Message) Sent: 9/10/2006 5:21 AM

Bismillaah

Assalaamu alaikum wa rahmatullaahi wa barakaatuh

Någon gång i somras bad jag min man fråga shaykh Ahmed ibn Yahya an-Najmi hafidhahullaah, mufti av södra Saudi, gällande kvinnor som träffas för pick-nick.

Fråga: Några salafi-systrar (I Sverige) undrar om det är tillåtet för dem att träffas i en park där det inte finns folk, det är som en skog, och det är ca 5 min från deras hem. Där dom pratar och äter och barnen är med och leker.

Svar: Det är inget problem, om det inte är långt från staden, så att det inte är en resa, utan det är i utkanten av staden eller byn.

Frågaren sade: Det är bara 5 min hemifrån.

Shaykh Najmi fortsatte: ok 5 min är ju nära.


Jag bifogar en länk med audion i orginal (arabiska). Må Allaah förlåta mig om något inte överensstämmer med översättningen.

http://www.ilmsahih.com/divers/parc.rm (http://groups.msn.com/Salafisystrar/general.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=5980&LastModified=4675588840281627239)


--------------------------------------------------------------------------------


Sedan så hoppas jag att det är lugnt för dig yaa Umm Yamaan, må Allaah öka dig i godhet habibah, att jag gör denna anmärkan öppet men ibland händer det att vi systrar skriver "hoppas att ni mår bra och att eran eemaan är på topp". Jag brukade själv skriva detta innan en syster påminde mig om att från ahlus sunnahs trosuppfattning är att eemaan stiger och sjunker och inte har någon topp, jazaakunnallaahu khayran.

Hoppas denna picknick-fråga tydliggjordes nu. Sedan så är ju grunden att en kvinna är hemma, men att säga att hon inte får gå ut ensam för att hämta barnen på dagis vid behov om mannen jobbar eller följa med till matbutiken Willy's för att handla mat inte är tillåtet eller nödvändigt så skulle det behövas tydliggöras ännu mer med frågor och svar från 'ulamaa bi'idhnillaah. Baarakallaahu feeki för din påminnelse yaa Umm Hudhayfah om att dessa utomhusaktiviteter som systrarna nu planerar att hålla bör vara i enlighet med sharee'ahn, det litar jag på att de kommer att vara, waffaqakunnallaah.

Wassalaam
En glad Umm Daawood som är på väg till Umm Ahmads underbara lektioner, må Allaah bevara henne.
Till överst på sidan Gå ner
 
Women going out without mahram!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Belittling Women with the Hadeeth : “Women are Deficient in Intellect and Deen.”
» Vem gäller som mahram
» On the Imaamate of Women
» Women Drivers
» Women of Salafiyyah

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Kvinnan i Islâm-
Hoppa till: