Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Kvinnan, Hajj och ´Umrah

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Umm Firdaus al-Eritreyaah

Umm Firdaus al-Eritreyaah


Antal inlägg : 610
Registration date : 08-11-22

Kvinnan, Hajj och ´Umrah Empty
InläggRubrik: Kvinnan, Hajj och ´Umrah   Kvinnan, Hajj och ´Umrah Emptyons nov 26, 2008 3:35 pm

Från: Umm-Aicha (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2005-01-14 13:15

Kvinnan, Hajj och ´Umrah
Fatâwâ av Muslimernas ´ulamâ
(Ur ”Fatâwâ-ul-Mar’âh” sid. 34-36 av Muhammad bin ´Abdil-´Azîz al-Musnad)

Fatwâ beträffande mannens tillåtelse i att genomföra Hajj

Fråga: Jag är en gammal och rik dam. Jag har frågat min make flera gånger om att få lov att utföra Hajj, men varje gång har han vägrat att gå med på det utan något giltigt skäl. Min broder som är vuxen, förbereder sig för Hajj. Skall jag gå med honom även om min make förbjuder mig, eller skall jag lyda min make och stanna hemma?

Svar: I och med att Hajj är obligatorisk, måste man utföra den så fort man har möjlighet. Eftersom denna kvinna har Mahram, måste hon utföra den. Det är förbjudet för hennes make att hindra henne utan något giltigt skäl. Det är tillåtet för henne att göra sin broder sällskap, eftersom Hajj, på samma sätt som Salâh och Sawm, är en av Allâh’s rättigheter som man måste ge företräde till före makens rättigheter.

Shaykh ´Abdullâh bin ´Abdir-Rahmân al-Jibrîn

Fatwâ om att förrätta Hajj utan Mahram
Fråga: En kvinna som är känd för sin fromhet avser att utföra Hajj, men hon har ingen Mahram. Det finns dock en pålitlig man som gör sin bys kvinnor sällskap till Hajj. Är det tillåtet för denna kvinna att göra dessa kvinnor sällskap, eller är Hajj inte obligatorisk för henne? Man skall också tänka på att kvinnan har finansiell kapacitet till utföra Hajj.

Svar: En kvinna utan Mahram skall inte utföra Hajj, eftersom kvinnans Mahram är en del av medlen och att besitta medlen är ett förhandsvillkor för att utföra Hajj. Allâh säger,

”Vallfärden till Huset är en plikt gentemot Allâh för var och en som har möjlighet att genomföra den.” (3:97)

Därför är det inte tillåtet för en kvinna att resa med avsikten att utföra Hajj, eller någon annanstans, utan Mahram. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade,

”Det är förbjudet för en kvinna att resa ett dygns sträcka utan Mahram.”

Och han sade,

”Lämna inte en man ensam med en kvinna, förutom om det finns en Mahram med henne, och låt inte en kvinna resa, utom om hon har med sig en Mahram. Så en man ställde sig upp och sade, "Allâh's sändebud! Sannerligen har min fru åkt på Hajj (Vallfärd), och sannerligen är jag inskriven i en bataljon i en persons strid." Han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade, "Frigör dig från den så att du kan utföra Hajj med din fru.”

al-Lajnah ad-Dâ’imah (Den Permanenta Kommittén)

Fatwâ om menstruation under Hajj
Fråga: Vad är domen beträffande en kvinna som genomgick en menstruationsperiod under Hajj?

Svar: Om en kvinna genomgår en menstruationsperiod under Hajj-dagarna, skall hon, tills att hon blir ren och tar ett bad, förrätta alla de ritualer som alla andra gör, med undantaget Tawâf och Salâh. Men om hennes period inleds mot slutet av Hajj och när endast Avskeds-Tawâf återstår, kan hon, om hon så behagar, hoppa över denna Tawâf och återvända hem. Hennes Hajj är alltså fullbordad.

al-Lajnah ad-Dâ’imah

Fatwâ om menstruationsperiod och Tawâf-ul-Ifâdah
Fråga: Det förekommer inga som helst tvivelaktigheter om att Tawâf-ul-Ifâdah är en av Hajj’s huvudritualer. Vad skall man göra om en kvinna, som genomgår en menstruationsperiod, hoppar över den på grund av brist på tid?

Svar: Det åligger henne och hennes beskyddare att vänta tills att hon blir ren så att hon kan genomföra denna Tawâf. Men om hon inte kan vänta, så kan hon återvända hem och komma tillbaka i framtiden för att genomföra denna Tawâf. Om hon bor långt bort, kan hon i så fall vaddera sig själv väl och genomföra Tawâf med avsikten att den tillhör en av Hajj’s ritualer.

Shaykh ´Abdul-´Azîz bin ´Abdillâh bin Bâz

Fatwâ om man glömmer klippa håret
Fråga: En kvinna fullbordade alla Hajj-ritualer och återvände hem utan att klippa håret, antingen på grund av okunnighet eller glömska, och gjorde på så sätt allt det som är förbjudet att göra i Ihrâm. Vad måste hon göra nu?

Svar: Om hon inte klippte sig på grund av okunnighet eller glömska, måste hon klippa sig så fort hon kommer ihåg det utan några konsekvenser. Om hon hade sexuellt umgänge med sin make i Makkah innan hon klippte sig, måste hon förrätta offer, oavsett plats, och dela ut dess kött till fattiga och behövande.

al-Lajnah ad-Dâ’imah.


[ tauhid ] [ aqidah ] [ manhaj ] [ fiqh ] [ sira ] [ systrar ]
w w w . d a r u l h a d i t h . c o m
Till överst på sidan Gå ner
 
Kvinnan, Hajj och ´Umrah
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Wearing Niqab During Hajj and 'Umrah - Shaykh ibn al-'Uthaymeen
» Vad är kvinnan förbjuden att göra under sin menstruation?
» Kvinnan i hemmet
» Kvinnan i hemmet
» Det är föreskrivet för kvinnan att täcka ansiktet

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Kvinnan i Islâm-
Hoppa till: