Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Börja med det Allah började med.

Gå ner 
FörfattareMeddelande
'Aaishah

'Aaishah


Antal inlägg : 378
Registration date : 08-11-24

Börja med det Allah började med. Empty
InläggRubrik: Börja med det Allah började med.   Börja med det Allah började med. Emptyons nov 26, 2008 9:32 am

From: Umm_Amiinah (Original Message) Sent: 11/25/2007 4:44 PM


Börja med det Allah började med

Författare: Shaykh Saleh as-Suhaymi (hafidahullah)
Källa: The Methodology of the Salaf in ´Aqeedah and its influence in Muslim Unity sid: 35-36)
Översatt av: Mousa Assal

Allah ´azza wa djall säger: (i betydelse)

”Tillbe Allah och sätt ingenting, vad det än kan vara, vid Hans sida.”
(Sura An-Nisa´ (4):36)


och Han ´azza wa djall säger: (i betydelse)


”Er Herre har befallt, att ni inte skall dyrka någon annan än Honom”
(Sura Al-Isra´(17):23)


och Han ´azza wa djall säger (i betydelse)


”Säg: Kom, så skall jag läsa (för er) vad det är som Allah har förbjudit er: Sätt ingenting vid Hans sida… (dyrka ingen vid Allahs sida)”
(Sura Al-An’am (6) 151)


Och Han ´azza wa djall säger: (i betydelse)


”Säg (Muhammad): ”Detta är min väg: jag uppmanar (er) med klarsyn och insikt att dyrka Allah – jag och de som följer mig. Stor är Allah i Sin härlighet – (fjärran från) de medhjälpare som de sätter vid Hans sida och jag hör inte till Mushrikin (polyteisterna)”
(Sura Yusuf (12):108)


Från Sunnahn finns en Hadith i Sahih al-Bukhari och Muslim som är rapporterad från ´Abdullah ibn ´Abbas relaterad till att när Profeten salla Allahu alayhi wa sallam sände Muadh till Yemen så sade han:


”Du kommer att gå till Bokens folk. Så låt det första du kallar dem till vara Shahadah att det inte finns någon värd dyrkan utom Allah…”
(Bukhari (67/8) och Muslim (nr19)
Till överst på sidan Gå ner
 
Börja med det Allah började med.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» He is Allah
» Var är Allah?
» Var är Allah?
» Allaah is Greater
» Does Allah have eyes?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: 'Aqîdah :: Tawhîd-
Hoppa till: