Från: Umm-Aicha (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2003-12-27 23:41
I Allahs, den Nåderikes, den Barmhärtiges Namn
--------------------------------------------------------------------------------
Istikharah - Att söka Allahs hjälp för beslut
I stunder när man står inför viktiga och svåra, kanske livsavgörande beslut, och har svårt att välja väg, kan man rådfråga Allah om vägledning genom en speciell bön kallad istikharah.[1]
Allah ger dig hjälp genom salat al-istikharah med beslut i alla svåra frågor vare sig det gäller utbildning, flytt, arbete eller giftermål.
Salat al-Istihkara kan man be när som helst bara man undviker de tider man inte får be alls som tiden efter Fajr bönen till soluppgång och efter Aser bönen till Solnedgången. Salat al-istikharah startar med att man ber två raka’ah och sedan läser en speciell duâa.
Istikharah är förknippat med vissa villkor för att vara framgångsrik:
Att vägledningen är rörande saker som är islamiskt acceptabla, och att den bes med avsikten att be om vägledning i en speciell fråga.
Att man utför två raka'ah före du'aan.
Duâan lyder som följande på arabiska:
Allahomma Inni Astakheeroka Be'ilmik. Wa'astaqdiroka Biqodratik.
Wa'as'aloka min Fadlikalssazeem. Fa'innaka Taqdiru Wala Aqdir.
Wataâlamo Wala-aâlam. Wa'anta-âallamul ghuyoob.
Allahomma In Kunta Taâlamu Anna (Hathal-Amra) Khayrun-lee Fi Deenee
Wadunyaya Wamaâashi Waâqibatu Amri, Faqdorho lee, Wayassirho lee,
Thomma-barik lee fih.
Wa'in Konta Taâlamo Anna (Hathal-Amra) sharrul-lee Fi Deenee.
Wamaâashi. Waâqibatu Amri. Fasrifho âannee. Wasrifnee
âanh. Waqdur leyal-khayr Haytho kan. Thomma radini Bih.
Åh Allah! Jag söker din vägledning i ett val i kraft av din kunskap, och jag söker vägledning i kraft av din makt, och jag söker av din stora nåd. Du har all makt, och jag har ingen, Du vet och jag vet inte. Du är den som känner alla ting.
Åh Allah! Om [det jag söker vägledning i] är bra för min religion, mitt liv och mina affärer; på kort och lång sikt, gör det enkelt för mig och välsigna det för mig.
Men om det [det jag söker vägledning i] är skadligt för min religion, mitt liv och mina affärer; på kort eller lång sikt, vänd det ifrån mig, och mig från det. Föreskriv för mig vad som är gott och låt mig bli nöjd med det.
Möjligheten till denna vägledning från Allah, den allvetande, är en härlig nåd. Som återigen visar hur barmhärtig Skaparen är mot sina tjänare.