Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

Att vara kvinna och söka kunskap

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Umm Firdaus al-Eritreyaah

Umm Firdaus al-Eritreyaah

Antal inlägg : 610
Registration date : 08-11-22

Att vara kvinna och söka kunskap Empty
InläggRubrik: Att vara kvinna och söka kunskap   Att vara kvinna och söka kunskap Emptyons nov 26, 2008 3:46 pm

FRÅN: Umm-Aicha (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2005-02-25 20:38

Imâm Ibn Bâz (rahimahullâh)
(Publicerat söndagen den 18:de oktober 1999 på fatwa-online.com)

Fråga: Allâh's sändebud (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) brukade ordna en speciell dag för att lära kvinnorna religionen, och han brukade även tillåta dem att sitta bakom männen i moskén för att söka kunskap. Varför följer inte de lärda (`ulamâ') detta exemplet av Allâh's sändebud (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam)? även om de uppfyller några av dessa behov så räcker det inte och vi behöver mer.

Svar: Det finns inga tvivel om att Allâh's sändebud (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) praktiserade detta, såsom de lärda. Sannerligen har jag själv många gånger gjort det i Makkah, Tâ'if och i Jaddah och jag har inga problem med att ordna en speciell tid åt kvinnorna om de vill ha det av mig. Detta gäller även mina kollegor (de övriga `ulamâ'). Och Allâh har genom radioprogrammet Nûr `alâ ad-Darb öppnat vägen till mycket godhet. En kvinna kan sända in sin fråga till programmet och den besvaras under programmet. Detta programmet sänds två kvällar i veckan på stationerna Nida al-Islâm och al-Qur'ân al-Karîm. Likaså kan kvinnorna skriva till Dâr-ul-Iftâ (styrelsen för fatâwâ). På så sätt kan styrelsen av de lärda svara på hennes fråga. Hur som helst, kunskap är lika mycket obligatoriskt både för män och kvinnor. Det finns inget som hindrar en kvinna från att vara närvarande på lektionerna, på villkoret att hon är lämpligt klädd och inte visar något från sin skönhet.

[ tauhid ] [ aqidah ] [ manhaj ] [ fiqh ] [ sira ] [ systrar ]
w w w . d a r u l h a d i t h . c o m

As salam alaykom wa rhamatuAllahi wa barakato

UmmAicha
Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Kan en kvinna vara i moskén när hon har mens?
» Fatwa: Gå till moskén och söka kunskap utan tillåtelse av sin wali
» Istikharah - att söka Allahs hjälp för beslut
» We Understand Tawheed! - words of great depth
» En kvinna leder Jumu´a i N.Y.

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Kvinnan i Islâm-
Hoppa till: