Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 "Vore det inte för kunskapen, så skulle jag inte ha talat med dig efter idag."

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Noor al hoda

Noor al hoda


Antal inlägg : 160
Ort : Skarholmen
Registration date : 08-11-23

"Vore det inte för kunskapen, så skulle jag inte ha talat med dig efter idag." Empty
InläggRubrik: "Vore det inte för kunskapen, så skulle jag inte ha talat med dig efter idag."   "Vore det inte för kunskapen, så skulle jag inte ha talat med dig efter idag." Emptytis dec 02, 2008 7:09 am

Umm_Amiinah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-07-04 15:30
Ash-Shafi’i (rahimahullah) sade till till ar-Rashid: (i betydelse)

”Yemen är i behov av en domare.” Han sade: ”Välj en man och vi kommer att tillsätta honom till det”.
Så Shafi’i sade till Ahmed bin Hanbal, som var bland de många sökare av kunskap som besökte honom: ”Skulle du inte acceptera (posten) som domare i Yemen?”. Men Ahmed bin Hanbal avvisade det häftigt sägandes: ”Jag besöker endast dig för kunskapens skull, vilket gör att jag avhåller mig från livet i denna värld. Beordrar du mig att ta posten som domare? "Vore det inte för kunskapen, så skulle jag inte ha talat med dig efter idag." Shafi’i skämdes i och med att han hörde detta.

(al-Bidaya wa nihayah och Manaqib Ash-Shafi’i av Al-Bayhaqi)


//Umm Yosuf
Till överst på sidan Gå ner
Noor al hoda

Noor al hoda


Antal inlägg : 160
Ort : Skarholmen
Registration date : 08-11-23

"Vore det inte för kunskapen, så skulle jag inte ha talat med dig efter idag." Empty
InläggRubrik: Sv: "Vore det inte för kunskapen, så skulle jag inte ha talat med dig efter idag."   "Vore det inte för kunskapen, så skulle jag inte ha talat med dig efter idag." Emptytis dec 02, 2008 7:09 am

Umm_Amiinah Skickat: 2008-07-05 20:38

Qutaibah (rahimahullah) sade (i betydelse): ”När Ahmed bin Hanbal dör, kommer innovationer att framträda”

Siyar A´alam An-Nubala vol 10


//Umm Yosuf
Till överst på sidan Gå ner
 
"Vore det inte för kunskapen, så skulle jag inte ha talat med dig efter idag."
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» READ! Prophet Muhammad - Knowing The "Mercy to Mankind"
» Det är inte tillåtet för en Muslim att hata nånting som inte Allaah hatar!
» Imâm Muhammad bin Jarîr at-Tabarî- "Det är sällan man ser någon av hans like"
» Förklaring av hadeethen "religionen är uppriktiga råd" - shaykh Rabee'
» Shaykh AbdurRahmân al-'Umar om "Hur skall man känna Allâh?"

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Sîrah-
Hoppa till: