Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och Negus

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Noor al hoda

Noor al hoda


Antal inlägg : 160
Ort : Skarholmen
Registration date : 08-11-23

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och Negus Empty
InläggRubrik: Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och Negus   Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och Negus Emptytis dec 02, 2008 6:11 am

Umm_Amatillaah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2006-04-19 12:09


Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och Negus
Författare: Imâm Ibn Kathîr ad-Dimashqî
Källa: as-Sîrah an-Nabawiyyah (2/14-16)
Dâr-ul-Ma´rifah, 1403/1983
Fotnoter: Maktabah Dâr-ul-Hadîth.Com
publicerad 08.04.2006

Vad gäller händelsen som ägde rum mellan Dja´far och Negus [2] (an-Nadjâshî), har Hâfidh Ibn ´Asâkir rapporterat den i Dja´fars bin Abî Tâlib biografi från honom själv och från ´Amr bin al-´Âs som händelsen berörde direkt, samt från Ibn Mas´ûd och Umm Salamah.

Angående Dja´fars rapportering, rapporteras den av Ibn ´Asâkir, från Abûl-Qâsim as-Samarqandî, från Abûl-Husayn bin an-Naqûr, från Abû Tâhir al-Mukhallis, från Abûl-Qâsim bin al-Baghawî som sade: Abû ´Abdir-Rahmân al-Dja´fî berättade för oss, från ´Abdullâh bin ´Umar bin Abân: Asad bin ´Amr al-Bakhalî berättade för oss, från Mudjâlid bin Sa´îd, från ash-Sha´bî, från ´Abdullâh bin Dja´far från sin fader som sade:

”Quraysh skickade ´Amr bin al-´Âs och ´Amârah bin al-Walîd med en gåva från Abû Sufyân till Negus. De sade till honom medan vi var där:

”En del dumma människor från oss själva har kommit till er. Skicka tillbaka dem till oss.”

Han sade:

”Nej, inte förrän jag hör vad ni har att säga.”

Han vände sig då till oss och sade:

”Vad säger dessa här?”

Vi sade:

”Dessa människor är ett folk som dyrkar avgudar. Allâh har skickat ett sändebud till oss och vi tror på honom och bekräftar honom.”

Negus sade då till dem:

”Är de era slavar?”

De sade:

”Nej.”

Han sade:

”Är de skyldiga er något?”

De sade:

”Nej.”

Då sade han:

”Låt dem därför gå fria.”

När vi då skulle gå ut, sade ´Amr bin al-´Âs:

”Dessa människor säger om ´Îsâ (Jesus) annat än det ni säger.”

Han sade:

”Om de har en annan åsikt än mig om ´Îsâ (Jesus), kommer de inte ens få stanna ett ögonblick i mitt land.”

Han skickade då ännu en gång ett bud efter oss som vi upplevde svårare än det första och sade:

”Vad säger er vän [3] om ´Îsâ bin Maryam (Jesus, Marias son)?”

Vi sade:

”Han säger att han är Allâhs själ och Hans ord förkunnat för Jungfrun.”

Han sade:

”Hämta den och den prästen och den och den munken.”

När de väl kom fram till honom, sade han:

”Vad säger ni om ´Îsâ bin Maryam (Jesus, Marias son)?”

De sade:

”Du är den kunnigaste av oss. Vad säger du?”

Negus tog då lite sand i handen och sade:

”´Îsâ (Jesus) är ingenting annat än vad dessa människor säger.”

Därefter sade han:

”Är det någon som ofredar och skadar er?”

Vi sade:

”Ja.”

Han beordrade då att en utropare ropar ut:

”Den som har ofredat och skadat någon av dem skall betala till dem 4 dirhamer i skadestånd.”

Därefter sade han:

”Räcker det?”

Vi sade:

”Nej”, och fick dubbelt så mycket.

Efter att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) utvandrade till al-Madînah, sade vi till honom:

”Sannerligen har Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) utvandrat till al-Madînah och krigat mot dem som vi berättade för dig om. Vi önskar få återvända till honom, låt oss därför göra det.”

Han sade:

”Gör det” och skänkte oss transport och uppehälle för resan. Därefter sade han:

”Berätta för er vän hur jag har behandlat er. Min vän här kommer att vara med er. Jag vittnar att det inte finns någon sann gud utom Allâh och han är Allâhs sändebud. Be honom be om förlåtelse för mig.”

Vi påbörjade då vår resa till dess att vi kom till al-Madînah. Vi träffade Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och kramade om honom. Sedan sade han:

”Jag vet inte vad som gör mig lyckligare; erövringen av Khaybar eller att Dja´far har kommit tillbaka.”

Efter att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) hade satt sig ned, sade Negus budbärare:

”Här har du Dja´far. Fråga honom hur Negus tog emot dem.”

Jag sade:

”Han behandlade oss på det och det viset, skänkte oss transport och gav oss uppehälle till resan. Därefter vittnade han att det inte finns någon sann gud utom Allâh och att du är Allâhs sändebud och bad dig att du ber om förlåtelse för honom.”

Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) reste sig då upp, tvagade sig och bad tre gånger för honom:

”Allâh, förlåt Negus” samtidigt som Muslimerna sade:

”Âmîn (Amen).”

Därefter sade jag till budbäraren:

”Gå till din vän och tala om för honom vad du har sett av Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam).””

Sedan sade Ibn ´Asâkir:

”Den är god och främmande (Hasan Gharib).”



--------------------------------------------------------------------------------

[2] Enligt Nordstedts ordbok:

”Negus negesti; konungarnas konung, titel för Etiopiens härskare till <ST1:METRICCONVERTER ProductID="1974.”">1974.” (Sid. 753)

[3] Det vill säga Allâhs siste och präktigaste sändebud Muhammad – må Allâhs fred och välsignelse vara med honom och alla andra profeter och sändebud.

[ tauhid ] [ aqidah ] [ manhaj ] [ fiqh ] [ sira ] [ systrar ]
w w w . d a r u l h a d i t h . c o m
</ST1:METRICCONVERTER>
Till överst på sidan Gå ner
 
Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och Negus
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Vad betyder "sallallaahu 'alayhi wa sallam"?
» vad säger profeten om vinäger?
» Umm Moosaa - modern till profeten som Allaah talade med
» Seera of prophet Muhammad sallal laho aliuhi wa sallam
» Zainab Bint Khazeemah Radi Allahu anha

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Sîrah-
Hoppa till: