Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Några personliga möten med Uthamymeen rahimullah

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Noor al hoda

Noor al hoda


Antal inlägg : 160
Ort : Skarholmen
Registration date : 08-11-23

Några personliga möten med Uthamymeen rahimullah Empty
InläggRubrik: Några personliga möten med Uthamymeen rahimullah   Några personliga möten med Uthamymeen rahimullah Emptytis dec 02, 2008 7:03 am

aslihan-- (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-02-28 15:29

Bismilah arrahman arrahim, wa salwato wa salamo ala rasolilah am abad
wa assalamu alejkum wa rahamtullahi wa barakatuhu




“ Bara tillåt de att åka till sina familjer ! “

Möttet med shaikh Uthejmin rahimehullah Teala, det berättas av Ihsan ibn Muhammad el-Utejb.
Några ungga bröder hade åkt från Jordan för att göra Umrah, och i Hajber hade de en bilolycka, där brodern som körde bilen körde på en lampstolpe, alltså en lampa på vägen. Polisen var snabbt på plats och krävde från S-chauffören att han skulle beta för skadan som kostade 21.000 Ryal vilket motsvarar 3500 paund. Varken schauffören eller de andra bröderna hade denna stora summa pengar, så plolisen tog schaufförens pass, tills han skulle betala för skadan som han hade åstadkommit. Och dessa studenter av kunskap började fundera djupt på vad de skulle göra, hur dem skulle samla denna stora summa pengar. De hittade ingen annan utväg än att ställa denna fråga till de lärda för att få ett svar som kunde hjälpa dem. Så en av bröderna gick för att besöka shaikh Uthejmin rahimehullah i hans rum i Masxhidil Haram i Mecka, efter asr bönen. Efter att ha berättat detta för den ädlade shaikhen, så svarade han rahimehullah kom tillbaks imorgon och insha Allah det hela kommer att ordna sig. Men brodern gick aldrig tillbaks nästa dag eftersom detta handlade om en stor summa pengar, och shaikhen kände inte de, och han kände inte till att den ädlade shaikhen hade hjälpt folk i liknande situationer innan. Brodern gick tillbaks till Hajber till de andra bröderna och trodde att han hade gjort sin plikt, eftersom han hade pratat med shaikhen. Så bröderna bestämde sig för att åka tillbaks till Jordan, men först var de tvungna att åka igenom denna polis pounkt i Hajber för att få broderns pass, och de hoppades på Allah Subhana skulle göra polisens hjärtan mjuka och att de skulle slippa betala skulden. När bröderna gick in i rummet hos polismästaren, och han krävde att de skulle betala sin skuld, eller så skulle de inte tillåtas att åka, eller skulle de åka utan den som körde bilen. Bröderna och den brdoern som körde bilen blev ledsna för mycket, och de vände sig till den unge brodern o frågade ” var du hos shaikhen och vad sade han ?
Bordern svarade shaikhen sade kom tillbaks nästa dag.
Gick du tillbaks nästa dag ?
Nej svarade han.
De sade ring han, kanske kommer Allah Subhana att öppna en utväg till oss genom shaikhen. Vi har fastnat här, långt ifrån våra familjer, och vi beffiner oss i slutet av dagarna av Ramadan.
Den unge brodern ringde shaikhen, och berättade hela situationen.
Shaikhen frågade är det du som är från Jordanien ?
Brodern svarade ja shaikh.
Shaikhen svarade med, sade jag inte till dig att du skulle koma tillbaks nästa dag ? varför kom du inte ?
Den unge brodern svarade : ” Jag skämdes ,”
” Sahikhen sade, men varför kom du inte till mig den dagen då pengarna var fixade den dagen ! ”
Bröderna kunde inte tro detta och blev överlyckliga av glädje.
Den unge brodern frågade, så hur ska vi göra o shaikh ?
Shaikhen svarade jag kommer att skicka pengarna till polisen och ska säga till dem att underlätta det för er, så att de tillåter er att åka hem till era familjer så att ni hinner koma hem till era familjer innan Aid börjar.
Så shaikhen pratande med polismästaren och sade ” Vi har pengarna ge mig konto nr så skickar jag de, och tillåt schauffören och de andra ungdomarna att åka tillbaks till sina familjer. ”
Polismästaren svarade med dåligt uppförande ” tyvärr o shaikh men pengarna måste betalas här, eller så får de inte åka tillbaks till sina familjer.
Shaikhen blev arg på hans dåliga uppförande, o sade igen jag har pengarna här, bara tillåt dem att åka hem till sina familjer. ”
Men polismästaren varemot detta igen, shaikhen ladde luren på. Efter en liten stund, så vändes hela kontoret upp och ner ! Guvernören från Medina den ädlade Princen Abdul Maxhid ringde, och pratade med polismästaren som inte hade accepterad shaikhens begäran, och hottade honom med att hans skulle stå för sitt dåliga uppförande gentemot shaikhen. Princen beordrade att ungdomarna skulle släppas fria direkt och att lampan skulle fixas med statens pengar. Bröderna tackade shaikhen för hans hjälp och tackade princen för hans hjälp och att han hade respekt mot de lärda.
En situation som vi aldrig kommer att glömma.


“ Vem började först ? “

Från Abdul Khalid Abdul Karim berättas
Medan jag skulle spela in en inspelning med shaikh Uthejmin rahimehullah till vår radioprogram Nui alad-Darb i shikhens hus, så hörde vi ljudet av några arbetare som arbetade nära shaikhens hus. Sannerligen var det hans grannar, det hördes som dem slog sönder något och detta skulle störa vår inspelning, så shaikhen gick upp för att gå till de och säga att vi skulle spela in och detta stör oss, så kan ni göra en paus, så när han gick fram till dörren, kom han tillbaks igen o sade till mig.
” O Abdul Karim, vem började först ?
Jag svararde ” de började först, o ädlade shaikh.
Och från shaikhens goda iman, och från fruktan att skada någon och ta deras rättigheter, så lätt han de jobba i fred, och sade ”
” Vi låter vår inspelning flyttas fram tills dem är klara med deras jobb.

Memoriserade Quranen på 6 mån

Det berättas från shaikh Ibrahim ibn Hammad el-Jutali, som kände shaikh Uthejmin rahimehullah mer än i 45 år, och hade även läst hos honom i 20 år.
“ Han sade sannerligen, så lärde shaikhen Quranen på 6 mån, hos en blind man som heter Ali ibn Abdullah esh-Shuhajtan.”
” Och inte som det sägs att sheikhen hade lärt Quranen hos sin farfar, som det är känd, han brukade läsa för sin farfar, och sedan lärde den hos e esh-Shuhajtan.
” en av eleverna minns sin shaikh ”
Han berättar då shaikhen höll en juma hutba, berättade om vilket värde Al-Fatiha har att läsa innan man sover, och rådde folket att läsa den, efter hutban en av kunskapens elever sade till shaikhen för att påminna honom.
” O ädlade shaikh, sannerligen, menade du angående Ajetul-Kursijs värde ”
Shakihen förstod att han hade gjort fel utan att tänka på det, och han rättade till sitt fel, innan folket hade gott därifrån, och berättade att han hade gjort fel i sitt hutba angående Al.Fatiha, så det korrekta skulle vara att läsa Ajetul-Kursij.

“ Shakihen hade sabr “

Det berättas från nga shejh Hamad ibn Abdillah el-Jutaili:
Jag har minnen från shaikhen då jag har studerat hos han i 30 år, i hans lektioner i el-Xhamii’ el-Kebir, i Unejza, trots att det var bara jag och några få studenter på hans lektioner, shaikhen hade sabr, tills hans det blev så att det började koma flera hundra studenter på hans lektioner.

” Vet du vem shejhen är ?

Medan shaikhen var på väg tillbaks efter att hade bett bönen i Mesxhidil Haram i Mecka, så märkte han att en grupp ungdomar spelade fotboll istället för att be bönen. Shaikhen stannade hos dem och började att råda dem, och påminde dem om Allah Subhana, medan dessa grabbar visste inte vem shaikhen var. Så shaikhen förbjöd dem att spela fotboll, tills de hade bett sin bön vilket de hade missat. En av grabbarna kom fram till shaikhen och började höja sin röst och började säga fula ord till shaikhen. Medan shaikhen i denna situation svararde med kärlek och med lugnhet, o sade du måste följa med mig till mitt hotell rum och där ska vi tala insha Allah.
Tillsammans med shaikhen var även några av kunskapens elever, som gav råd åt den unge grabben att han skulle lyda shaikhen och följa med honom till hans hotell rum.
Så killen följde med shaikhen till hans rum, efter en stund shaikhen gick ut från sitt rum, medan kunskapens elever frågade grabben.
” Vet du vem denna shaikh är ? ”
“ Grabben svarade nej “
De sade han är shaikh Uthejmin”. I denna stund så kunde man se hur grabbens ansiktsuttryck ändrades. När shaikhen kom in så gick den unge grabben upp och började gråta och pussade shaikhen. Och det sägs att detta var en vändpunkt i grabbens liv, som blev jätte religiös efter detta fall.

” Ligger inte gravplatserna i es-Salihije ? ”

Det berättas att en gång så kom Prinsen Halid rahimehullah o besökte shaikhen i hans hem, så som ledarna brukar gör, det vill säga att besöka ulemah i sina hem som respekt för dem. När prinsen såg vilket hus shaikhen hade, ett vanligt hus så modest, och erbjöd sig att bygga ett nytt hus åt shaikhen, medan shaikhen tackade honom, o sade :
” Jag håller på att bygga ett hus i es-Salihije ( som ligger i Uenjz ), i alla fall det är mosken och hjälp organisationen som har ett stort behov av att finansieras. Och efter att prinsen hade gått, de som var kvar hos shaikhen, sade till honom : ” O shaikh, vi visste inte att du håller på att bygga ett hus i Salihije, medan shaikhen svararde
” Ligger inte gravplatserna i Salihije ?

” Så den ädlade shaikhen gick ut för att putta på bilen

Det berättas att en gång shaikhen åkte med sin kusin i hans gamla bil som ofta gick sönder. Och på resan så gick bilen sönder och stannade, och shaikhen sade till föraren,
” Sitt kvar där du är ” Jag ska gå ut och putta på bilen ”
” Han gick ut och puttade på bilen tills den gick igång igen.
” Gör det ni måste göra medan jag ska göra min hutba insha Allah ”
Det berättas från Muhammed Rebii’ Sulejman:
I slutet av året ( 1420 H ) så hände något som är värd att minnas, medan vi var på mån Ramadan, och shaikhen hade sina dagliga durus i Mesxhidil Haram i Mecka. Doktorerna som kontrollerade shaikhens hälsa, dem råd gav shaikhen, o sade att hans hälsa behövde sin vila, speciellt på natten i stället för att ha hutba efter Taravwi bönnerna. Doktorerna var tvungna att sätta en spruta på shaikhen och ge han blod, mätta hans puls och att göra några kontroller.
” Shaikhen svarade : ni gör det ni ska och jag gör det jag ska insha Allah ”
Så medan han hade sin hutba, doktorerna runt honom, satte in sprutan för att börja ge han blod, och fortssate med sina medicinska kontroller, genom att mätta hans temperatur, hans puls och hans tillstånd i stort sätt..

“Shaikh ibn Uthejmin! Shaikh ibn Uthejmin! Shaikh ibn Uthejmin!'
Till överst på sidan Gå ner
Noor al hoda

Noor al hoda


Antal inlägg : 160
Ort : Skarholmen
Registration date : 08-11-23

Några personliga möten med Uthamymeen rahimullah Empty
InläggRubrik: Sv: Några personliga möten med Uthamymeen rahimullah   Några personliga möten med Uthamymeen rahimullah Emptytis dec 02, 2008 7:03 am

En person som jobbar med dawa i Jeddah berättar, att år 1416 i Haj ti så var han tillsammans med shaikhen i flygplatsen Abdul Aziz i Jeddah, och de var omringat av pilgrimerna som hade kommit till Haj. Så shaikhen gjorde sin plikt och gjorde dawa till dem som kom. Det kom en stor grupp människor som hade kommit från Ryssland och shaikhen frågade om det fanns någon arabisk tolk bland dem så att han kunde råda dem. Så ledaren av gruppen steg fram utan att veta att han talade med shaikh Uthejmin rahimehullah Teala. Och när sheikh Uthejmin rahimehullah Teala var klar med sina råd, så frågade ledaren för gruppen, vem är denna shaik ? och de berättade för honom att det var shaikh Uthejmin rahumehullah. Så han gick tillbaks till shaikhen och kramade honom, och kysste honom på pannan, och tårarna rann från honom. Han tog mikrofonen och vände sig till sin grupp och sade det är shaikh Uthejmin rahimehullah. Och efter detta så började tårarna att ramla ner från allas ögon i gruppen, och ledaren började säga i sin mikrofon shaikh Uthejmin, shaikh Uthejmin, shaikh Uthejmin.
Sen vände han sig till shaikhen o sade :
” Dessa är dina studenter. De läste dina böcker i bunkrar, under jorden, då kommunismen härskade.

” Shaikhen ville inte stå i rampljuset ”

Det berättas från Ebu Halid Abdul Keriim el-Mikrin:
Som det är känd från många muslimer så ville inte shaikhen stå i rampljuset, och ville inte ha någon hög position. Shaikhen var en medlem i Fatawa kommittén i Saudi bland de andra stora ulemah, och trots detta krävde han, att detta skulle inte nämnas då han var gäst i mitt radio program (Nur alad-Darb). Han sade det är tillräckligt att presenteras som imam och hatib i mosken el-Xhamii el-Kebir,i Unejza, och som lärare i universitetet i Sharia och Usuli Din i Kasim.
Och jag accepterade detta eftersom det var jag som var ledaren i programet, tills shaikhen dog. Många av dem som älskade shaikhen frågade ” O Ebu Khalid, varför nämner du inte att shaikhen är medlem i Fatawa kommittén ? jag svarade dem det är han själv som har krävt att detta ska inte nämnas.

” Shaikhen sydde sina kläder själv ”

En av hans studenter berättar, jag besökte shaikhen i hans hus i Mecka, då det var Haj tid, och då jag mötte honom, så höll han på att sy sina kläder.
” Ord som är värd att skrivas i guld ”
Det berättas av shaikh Bader ibn Nadir el-Meshari:
När shaikhen kom tillbaks från Usa, där han hade gått genom vissa medicinska kontroller, och de frågade honom om hans situation, så svarade han med ord som är värd att skrivas i guld.
“ Shaikhe sade vet att sjukdomen, eller hälsan de kommer inte innan sin tid vilket e bestämt sen förr. Sannerligen har min tid gått, och även din tid är bestämd innan Allah Slpapade himlen och jorden.
” Så tro på detta, för sannerligen har jag trott på detta ”

” en tid då jag hade stort behov av sömn ”

Det berättas av Muhammed ibn Xhevad es-Sauii:
En gång hade shaikhen kallats till en hjälporganisation i Jeddah, och mötet blev sen så att klockan var nästan 1 på natten, och shaikhen var inte van att vara uppe till så sent på natten. Man kunde märka på honom att han var jätte trött och behövde verkligen sin sömn. Vi gick tillbaks till huset där shaikhen höll till och vi ladde oss direkt. Mitt på natten runt kl 3:30 då vi redan hade sovit i 2 timar, hörde jag rösten av shaikhen då han gjorde dua i sin bön, i en tid då han behövde sin sömn och vila som mest. Så stod han kvar framför sin Herre, och han gjorde dua.
” Han sov jätte lite, då den muslimska Uman genomledd svåra tider ”
Det berättas av shaikhh Bedr ibn Nadir el-Meshari: En av shaikhens elever att shaikhen brukade sova jätte lite, då den muslimska Uman genomledd svåra tider, speciellt i de svåra tiderna då våra bröder krigade i Tjejejenien och i Bosnien. Så var han uppe i sin bön, och bad till sin Herre om att ge segern till hans bröder gentemot kuffar, och att kuffars planer skulle misslyckats, och gjorde dua om hela den Muslimska Uman allmänt, och gav råd till dem att de skulle stå upp emot svårigheterna som kommer från deras fiender.

” Det var en ägodel av Universitetet ”

När shaikhen behövde fylla sin penna med färg som tillhörde universitetet, så försökte han göra slut på färgen innan han gick ut från universitetet, eftersom färgen tillhörde universitetet.

” Subhan Allah… en gamal man, som har gett upp helt åt sin dyrkning och sina dua ”

Det berättas av shaikh Dr. Hamad el-Uthman från Kuwait, som tillhörde en av shaikhens bästa elever och hade studerat hos shaikhen i mer än 5 år. Jag gjorde shaikhen sällskap i en resa från Unejza till Ryad, sen fortsatte vi till Mecka med bilen för att göra Umrah, alla som var med shaikhen frågade om tillåtelse om att gå och lägga sig, eftersom de hade gjort en lång resa och sen gjort Umrah. Shaikh Hamad berättar jag väcktes upp några gånger på natten, och hörde hur shaikhen gjorde dua i det tysta. Och sade till sig själv :
” Subhan ! Jag är en ung kille och har get upp inför sömnen, medan här nära mig finns det en man som är gammal, som har gett upp inför sina dua och sin dyrkning ! ”
Så jag gick upp och gjorde whodo, och gick ihop med shaikhen i hans dua. Och försökte kriga emot min sömn, men orkade inte stå emot den, och jag gick och lade mig igen, medan shaikhen blev kvar stående i sina dua.

” Lämna tillbaks bilen till Prinsen och tacka honom för hans godhet ”

Shaikhen son berättar att Prinsen Abdul Aziz el-Sauud som var Guvernör i Kasim, skickade en ny bil till shaikhen, som present. När shaikhen kom hem och såg den nya bilen utanför sitt hus och det berättades för honom om det hela. Så lätt shaikhen bilen stå kvar där i 5 dagar och sen sade till sin son Abdullah.
” Lämna tillbaks bilen till prinsen och tacka honom för hans godhet, och informera honom att jag behöver ingen ny bil.
Bilen lämanades tillbaks till prinsen och shaikhen hade kvar sin gamla och billiga bil, utan att bry sig om hur hans bil såg ut eftersom den var gamal. Shaikhen dog medan han hade den gamla och billiga bilen till sin användning.

” Du är shaikh Abdulaziz bin Bazz ?

Efter att shaikhen hade bett sin bön i Mesxhidil Haram i Mecka, han gick ut från moskén och ville gå någonstans. Han stoppade en taxi och satte sig in i den. Och taxisten ville veta närmare om vem denna man var, och frågade ya shaikh vem är du ?
Shaikhen svararde Muhammed ibn Uthejmin .
Och taxiföraren var förvånad och trodde att shaikhen ljuger för han, eftersom han kunde inte tänka sig att shaikhen skulle åka en vanlig taxi.
Och shaikhen frågade och vem är du ?
Taxisten vände sig huvudet tillbaks mot shaikhen tittade förvånande.
Shaikhen frågade igen vem är du broder ?
Taxisten sade jag är Abdulaziz bin Baaz.
Shaikhen skrattade och sade är du Abdulaziz ibn Baaz ?
Taxisten svarade ja lika mycket som du är Uthejmin.
Shaikhen svarade men shaikh Abdulaziz ibn Baaz är är blind och därför kan inte köra bil.
Och då insåg taxisisten att nära honom satt verkligen shaikh Uthejmin, och insåg i vilken situation han hade satt sig själv i.

” Vila är att jobba för muslimernas behov ”

Det berättas av shaikh Bedr ibn Naadir el-Meshari:
Trotts att shaikhen hade en svag hälsa, så gav han aldrig upp juma hutban i hans moské och möttet med människorna för att kunna svara på deras frågor. Och han tog detta med sån stor vilja och allvar så det sades till han, vila ya shaikh, så svarade han.
” Vila är att jobba för muslimernas behov ”

” Jag såg dig själv med mina egna ögon då du hälsade på shaykhen ”

Det berättas från Abdullah ibn Ali el-Matau som åkte bil med shaykhen från Unejza till el-Bedaa’i, då dem hade bjudits på middag, och efter middagen då de var på väg hem, så såg de en man med rött skägg och med ett fredligt utseende som gjorde tecken att han ville åka med dem i bilen.
Shaikhen sade stopp bilen vi tar honom med oss.
Shaikhen frågade mannen vart är du på väg ?
Manen frågade kan ni ta mig till Unejza ?
Shaikhen sade på två vilkor, det första du får inte röka och det andra du ska göra mycket dhikr.
Manen svarade när det gäller röknin så röker jag inte, och jag åkte med en man och han rökte så jag hoppade av, och när det gäller dhikr så finns det ingen muslim som inte tänker på Allah, och manen steg på bilen.
Det märktes tydligt att manen inte visste att det var shaikh Uthejmin, och när dem var fram i Unejza så sade manen kan ni vägledda mig till shaikh Uthejmins hus ?`
Och shaikhen sade men varför frågade du inte han då du såg honom i Badaa’i?”
Manen sade jag har inte mött han i Badaa’i”
Shaikhen sade jag såg dig med mina egna ögon då du talade med honom och hälsade på honom.
Manen sade du skojar med en man som är äldre än din pappa.
Shaikhen sade med ett leende be asr bönen i denna moské och så kommer du att se shaikhen sedan, manen gick därifrån utan att veta att han talade med shaikhen själv.
Efter att ha bett asr bönen, han såg att det var shaikhen som ledde bönen, och frågade om honom, och det sades till honom att det var Uthejmin. Han kom fram till shaikhen och bad om ursäket eftersom han kände inte till honom och ställde sin fråga, shaikhen svarade på hans fråga, medan manen började gråta och gjorde dua för shaikhen.
Wa salwato wa salamo ala rasolilah



Från: www.fatwa-online.com's jewels of guidance.
Till överst på sidan Gå ner
 
Några personliga möten med Uthamymeen rahimullah
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Några Hadither om Du’a och Dhikr
» Några visheter bakom fastan

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Sîrah-
Hoppa till: