Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Shaykh ´Abdul-Muhsin Ibn Hamad al-´Abbād självbiografi

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Noor al hoda

Noor al hoda


Antal inlägg : 160
Ort : Skarholmen
Registration date : 08-11-23

Shaykh ´Abdul-Muhsin Ibn Hamad al-´Abbād självbiografi Empty
InläggRubrik: Shaykh ´Abdul-Muhsin Ibn Hamad al-´Abbād självbiografi   Shaykh ´Abdul-Muhsin Ibn Hamad al-´Abbād självbiografi Emptymån nov 24, 2008 5:03 am

Munitaa- (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2005-08-22 23:03
Bismillah

Assalamu aleikum wa rahmatullahi wa barakatuh

Subhan Allahu'ladheem, man blir tårögd bara man tänker på sin akhira när en bland vår tids största alim skriver såhär..

"Och det här är vad jag kan komma ihåg om mig själv, som jag har skrivit ner som en påminnelse av Allāhs välsignelser, och hur mycket tillkortakommanden jag har och vad lite jag gjort (i det här livet) för det nästa livet."

Ta en titt för er själva insha Allah på vår nobla sheykhs ödmjuka tal..


Shaykh ’Abdul-Muhsin ibn Hamad al-\´Abbād āl-Badar
www.fatwa-online.com

--------------------------------------------------------------------------------


Jag är den som är i behov av Allāh, ’Abdul-Muhsin ibn Hamad ibn ’Abdul-Muhsin ibn ’Abdullāh ibn Hamad ibn ’Uthmān āl-Badar, och āl-Badar familjen är från āl-Jalās från stammen ’Unzah som är en av al-’Adnāniyyah stammarna och min farfars far ’Abdullāh lade till namnet ’Abbād och några av hans barn blev senare kända genom det namnet. Min mor var dotter till min farbror – Abu Sulaymān ibn ’Abdullāh āl-Badar.

Jag föddes strax efter Salāt ul-’Ishā, på en lördags natt den 3:e Ramadhān 1353 H i staden az-Zulfah som ligger 300 kilometer norr om ar-Riyādh.

Jag började läsa och skriva med mina ädla lärare ’Abdullāh ibn Ahmad al-Munay’ och senare Zayd ibn Muhammad al-Munayfī och därefter med ’Abdullāh ibn ’Abdur-Rahmān al-Ghayth som jag fullbordade Qur’ānen med och därefter med Fālih ar-Rūmī.

När grundskolan etablerades i az-Zulfah år 1368 H förflyttades jag dit för det andra året (nivån). När jag fullbordade mina grundskolestudier år 1371 H förflyttades jag till Ma’had al-’Ilmī i ar-Riyādh det följande året. Jag förflyttades därefter till Fakulteten av Sharī’ah.

Under mitt sista år på fakulteten, blev jag utsedd till att vara lärare på Ma’had al-’Ilmī i Buraydah den 13:e Jumāda al-Awla 1379 H Därefter vid slutet på det akademiska året, återvände jag till ar-Riyādh för att göra mina slutgiltiga examina vid fakulteten. Allāh välsignade mig med att ta examen (med de högsta betygen) och jag kom först av alla mina samtida studiekollegor som var 80 stycken (totalt) – och som var den fjärde gruppen studenter som tagit examen på Fakulteten för Sharī’ah. På det viset kom jag även först av (alla) tre föregående år. När jag fick mitt diplom från Ma’had al-’Ilmī i ar-Riyādh år 1380 H började jag med att undervisa på Ma’had al-’Ilmī i ar-Riyādh.

När Jāmi’ah al-Islāmiyyah (Islāmiska Universitet) i Medinah öppnades, välsignade Allāh mig med att vara bland dem som valdes för att lära ut där av den ädle Shaykh Muhammad ibn Ibrāhīm āl ash-Shaykh. Den första fakulteten som etablerades var Sharī’ah fakulteten och lektionerna började söndagen den andra Jumāda ath-Thāniyah 1381 H – och från Allāhs välsignelser som han skänkt mig var att jag var den första som hade en lektion den dagen. Från den dagen tills nu har jag undervisat på universitet och det finns ingen annan på universitet som har undervisat där längre sen den etablerades än jag.

På den 30:e Rajab 1393 H blev jag utsedd till att vara ställföreträdare för rektorn på al-Jāmi’ah al-Islāmiyyah efter att ha blivit utvald av Kung Faysal till den uppgiften. Jag var en av de tre som blev tilltänkta att bli rektor på universitet av den ädle Shaykh ’Abdul-Azīz ibn ’Abdullāh ibn Bāz.

Jag fortsatte på den här befattningen fram till 26:e Shawwāl 1399 H då jag bad honom att ursäkta mig efter att jag känt ett behov inom mig under de två första åren av de här sex åren då jag var andremannen; och när den ädle Shaykh ’Abdul-Azīz ibn ’Abdullāh ibn Bāz förflyttades till ordförandeskap på ’Departementet för kunskaps baserad forskning och utslag’, så blev jag den högst ansvarige. Och under dessa sex år hade jag bara möjlighet att undervisa två lektioner i veckan till fjärde året studenterna på Sharī’ah fakulteten. Under den tiden kände jag ett otroligt ansvar och en stor belastning (på grund av min position som rektor på universitet) att jag ansträngde mig – så jag hoppas att det räknas hos Allāh – och under de sex åren hade jag möjlighet att se över genomförandet av den nya policyn på universitet då den ändrades från att vara en regerings enhet till en institution och sen etablerandet av departementet för högre studier för både magister och doktorat programmen och etablerandet av Qur’ān fakulteten och Islāmiska studier, Hadīth fakulteten och Islāmiska studier och arabiska fakulteten.

Under den här tiden utökade marken för universitet många gånger om. Universitet fullbordade sina arkitektplaner för de nya fakulteterna, och gav dem högsta prioritet och utökade antalet studenter till 20,000. Dessa planer inkorporerade alla de behov av det stora antalet vad det gäller (olika) fakulteter, departement och center, student bostäder och tjänster och andra saker. Under den tiden blev även universitets tryckta tidning även etablerad.

Min första resa utanför staden az-Zulfah var till Makkah för att utföra Hajj år 1370 H och därefter till ar-Riyādh för att söka kunskap vid Ma’had al-’Ilmī.

Jag har fortfarande kvar mina anteckningsblock från de olika åren under mina grundskolestudier som började det andra året och det är det mest älskade och dyrbara jag äger.

Den första boken jag någonsin hade i mitt personliga bibliotek var ett exemplar av (Bulūgh al-Marām) av al-Hāfidh ibn Hajar al-’Asqalānī. Jag fick den när jag började mina grundskolestudier, varav jag skrev den senare med min egen hand den 6:e Muharram 1368 H.

Och bland de mest älskvärda saker för mig är min starka kärlek till Allāhs sändebuds följeslagare och mitt hat mot dem som hatar dem. Allāh har välsignat mig med söner och döttrar och jag har namngett fyra av mina söner efter de fyra vägledda kaliferna, efter att ha namngett en av dem efter Profeten Muhammad . Och jag har namngett några av mina döttrar med De troendes mödrars namn, efter att ha namngett en av dem Fātimah, ledaren för de troende kvinnorna.

Och det här är vad jag kan komma ihåg om mig själv, som jag har skrivit ner som en påminnelse av Allāhs välsignelser, och hur mycket tillkortakommanden jag har och vad lite jag gjort (i det här livet) för det nästa livet. Jag ber Allāh att skänka mig framgång och sanningsenlighet i mitt tal, och uppriktiga handlingar och att få nyttig kunskap och handlingar i enlighet med det, sannerligen är Han den som Hör allt, och Besvarar.

Slutligen, Shaykhen skrev ned sin biografi för länge sen år 1402 H cirka 20 år sedan, och till denna dag så körs han till universitet för att undervisa tauhīd till de 3:e årets studenter vid Sharī’ah fakulteten – jag vittnar om detta eftersom jag drar nytta av att ha honom som lärare i vår klass. Det bör också noteras att Shaykhen har sedan länge gått förbi den obligatoriska pensionsåldern, emellertid fortsätter han att undervisa på universitet utan lön. Må Allāh (swt) belöna vår ädle Shaykh ’Abdul-Muhsin al-’Abbād och skänka honom god hälsa, āmīn." href="http://www.salafi.se/index.php?url=401#fnref1" name=fn1>1


--------------------------------------------------------------------------------

1 Jag, Abu ’Abdullāh, har letat efter en biografi med den ädle Shaykh ’Abdul-Muhsin al-’Abbād ett tag nu. Slutligen talade jag med Shaykhen personligen och frågade om han kunde visa mig någon källa. Han vägrade och sa ”…det behövs inte, det behövs inte.” Jag fortsatte att fråga honom och sa att jag bara vill informera de engelskt talande Muslimerna och de lärda i deras tid, men han fortsatte att svara: ”… det behövs inte.” Jag valde då att tala med hans son Shaykh ’Abdur-Razzāq al-’Abbād som visade mig den enda tryckta källan där Shaykhens biografi finns nedskriven, nämligen boken: ar-Radd 'alā man Kaththaba bil-Ahādīth as-Sahīhah al-Wāridah fil-Mahdī. Alltsedan boken har tryckts har jag letat efter den ett tag tills jag fick ett exemplar på söndagen 3:e November 2002, och i mitt glädjerus publicerade jag den ädle Shaykhens biografi, jag började översätta omedelbart.

Slutligen, Shaykhen skrev ned sin biografi för länge sen år 1402 H cirka 20 år sedan, och till denna dag så körs han till universitet för att undervisa tauhīd till de 3:e årets studenter vid Sharī’ah fakulteten – jag vittnar om detta eftersom jag drar nytta av att ha honom som lärare i vår klass. Det bör också noteras att Shaykhen har sedan länge gått förbi den obligatoriska pensionsåldern, emellertid fortsätter han att undervisa på universitet utan lön. Må Allāh belöna vår ädle Shaykh ’Abdul-Muhsin al-’Abbād och skänka honom god hälsa, āmīn.




Finns på www.salafi.se

Was salaamu aleikum wa rahmatullahi wa barakatuh

/Umm Saabirah Muna
Till överst på sidan Gå ner
 
Shaykh ´Abdul-Muhsin Ibn Hamad al-´Abbād självbiografi
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Shaykh ´Abdul-´Azīz ibn ´Abdullāh āl ash-Shaykh
» Shaykh Abdul-Azeez ibn Baaz
» Abbad Ibn Bishr, and his devotional love for the Book of Allaah
» ’Abdul-’Azīz Ibn ’Abdullah Āl ash-Shaykh - Den nuvarande Muftin i Saudiarbien
» al-Imām ´Abdul-Azīz bin ´Abdillāh Bāz

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Sîrah-
Hoppa till: