Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Att förrätta bönen bakom en person som lämnar pelare och plikter

Gå ner 
FörfattareMeddelande
ummUthaymeen As-Somaliyah




Antal inlägg : 570
Ort : denmark
Registration date : 08-11-24

Att förrätta bönen bakom en person som lämnar pelare och plikter Empty
InläggRubrik: Att förrätta bönen bakom en person som lämnar pelare och plikter   Att förrätta bönen bakom en person som lämnar pelare och plikter Emptyfre nov 28, 2008 1:05 pm

Från: Umm-aichaah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-01-04 16:44


Att förrätta bönen bakom en person som lämnar pelare och plikter
Talare: Shaykh ´Abdul-´Azîz Âl ash-Shaykh
Källa: Radioprogrammet Nûr ´alâd-Darb
Inspelat av Maktabah Dâr-ul-Hadîth.Com, 26/9/1425-09/11/2004, al-Madînah an-Nabawiyyah.
publicerad 23.04.2006

Fråga: Jag befinner mig på en militäranläggning i Algeriet som omsluts av två moskéer. Den första moskén ligger c:a 400 meter från mig och den andra c:a 800 meter. Imâmen i den första moskén sänder inte välsignelse över profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) i den sista Tashahhud då det är allmänt känt att denna handling antingen utgör en pelare (Rukn) eller en plikt (Wudjûb).

Däremot anser denna Imâm att handling endast är rekommenderad (Sunnah), vilket är en svag åsikt. Jag har diskuterat med honom och bett honom att sända välsignelse över profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), men han vägrade göra det och då klargjordes det för mig att han är en fanatisk anhängare till Imâm Mâlik (rahimahullâh). Hur lyder domen i denna fråga och är det tillåtet att förrätta bönen bakom denna Imâm?

Svar: Käre broder! Vad gäller att sända välsignelse över profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) i den obligatoriska bönen, har de lärda tre olika åsikter om handlingen i fråga:

1 – Handlingen hör till en av bönens pelare (Rukn) och den som inte utför den i den obligatoriska bönen kommer inte att få bönen accepterad.

2 – Obligatorisk (Wâdjib), vilket betyder att man förpliktigas att göra Sudjûd-us-Sahw om den uteblir.

3 – Sunnah.

Däremot är ”obligatorisk” den mest korrekta åsikten.

Om denna Imâm anser handlingen vara Sunnah och du ber bakom honom, hoppas jag att ingen skada är skedd för din del.

Och om du känner dig lugnare och bättre om du ber i moskén längre bort i vilken Imâmen sänder välsignelse över profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), får du göra det och be med samlingen.

Men debattera inte med den förste Imâmen och orsaka inte problem. Han är ju belåten med sin åsikt som har sagts av andra före honom. Debattera inte med honom och låt det inte finnas någon fientlighet mellan er.

Klargör för honom ditt resonemang och be i den andra moskén om han inte godtar din åsikt.

www.darulhadith.com
Till överst på sidan Gå ner
 
Att förrätta bönen bakom en person som lämnar pelare och plikter
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» hat is the shareeah ruling upon the person who recites the Quraan and learns knowledge but he does not act upon these two things?
» Artificial Insemination (test tube babies)
» När en av bönens pelare uteblir utav glömska
» Domen för att endast förrätta fredagsbönen
» Förträffligheten i att förrätta fyra Rak´ât innan och efter Dhuhr

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Fiqh-
Hoppa till: