Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Umm Firdaus al-Eritreyaah

Antal inlägg : 610
Registration date : 08-11-22

Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Empty
InläggRubrik: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:48 am

Från: UmSaliha (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-04-13 15:30

Salamu Aleykum systerar! Hoppas ni kan finna svaren åt mig!
1: Att bära svart. Svart hijab och abaya handskar ja allt. Har vår kära profet nämnt någor om detta?Vad säger dem lärda om att kvinnan och svart klädsel?Barakalahofikum

2: Min andra fråga lyder så här. Vad säger islam om kvinnans plats i mosken när hon har mens?I vår masjid finns detr inget rum evid sidan av kvinnans mosala. Så dem sitter längst vägen fast bland oss. Vi systar i Örebro brukar ha lektioner två ggr i veckan i masjid men vissa systrar avstår ifrån att komma till lektionerna pga dem har mens. Hjälp mig gärna!

Barakalahifikum.
Till överst på sidan Gå ner

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:51 am

Från: Farihah-فريحه Skickat: 2008-04-13 23:37
بسم الله الرحمن الرحيم

Wa'aleykis salaam wa Rahmatullaahi wa Barakatuh,
Detta kanske hjalper dig med din forsta fraga, inshaAllaah.

--------------------------------------------------------------------------------

Shaikh Al-Albaanee

The Sixth Condition: That it [the Jilbaab] should not be an adornment in and of itself.

And know that it is not adornment in any sense if the clothing with which a woman covers herself is coloured with a colour other than white or black, contrary to what some of the firmly practising women wrongly suppose. This is based upon the following:

Firstly:

His sallallaahu‘alaihiwasallam’s statement:

“The perfume of women is that whose colour is apparent and whose scent is hidden…” and this is taken from “Mukhtasar Ash-Shamaa’il” (188).

Secondly:
The course of action of the female Companions upon that, and I cite here some of the established narrations in this regard from that which Al-Haafiz Ibn Abee Shaybah narrates in “Al-Musannaf” (8/371-372):

From Ibraheem – and he is An-Nakha‘ee:

That he would enter along with ‘Alqamah and Al-’Aswad upon the wives of the Prophet sallallaahu‘alaihiwasallam; so he saw them in red coverings.

From Ibn Abee Mulaikah who said:

I saw upon Umm Salamah a garment and a covering coloured with safflower [i.e. yellow/red].

From Al-Qaasim – and he is Muhammad ibn Abee Bakr As-Siddeeq:

That ‘Aa’ishah used to wear clothing dyed with safflower while she was in a state of Ihraam.

And in a narration from Al-Qaasim:

That ‘Aa’ishah used to wear clothing dyed red with safflower while she was in a state of Ihraam.

From Hishaam from Faatimah bint Al-Mundhir:

That Asmaa used to wear [clothing] dyed with safflower while she was in a state of Ihraam.

From Sa‘eed ibn Jubair:

That he saw some of the wives of the Prophet sallallaahu‘alaihi wa ’aalihi wa sallam performing Tawaaf of the House while they were wearing clothing dyed with safflower.

The Eighth Condition: That it [the Jilbaab] should not be clothing worn for Shuhrah (seeking to stand out)[1]

Due to the Hadeeth of Ibn ‘Umar radiyallaahu‘anhu who said that the Messenger of Allaah sallallaahu‘alaihiwasallam said:

“Whoever wears clothing seeking to stand out and be famous in the life of this world, Allaah will dress him with clothing of humiliation on the Day of Resurrection, then it will be set ablaze.”[2]

[Taken from Jilbaab ul-Mar’at-il-Muslimah p121-123 and p 213]
——————————————————————————–
[1] And it is every clothing which is worn intending to stand out amongst the people, whether it be clothing which is expensive which one may wear to show off and boast regarding this world and its adornment, or clothing which is very simple which one may wear to manifest ascetism and for riyaa (performing righteous actions with the intention of impressing others). And Ash-Shawkaanee said in, ‘Nayl-ul-Awtaar’ (2/94):

“Ibn-ul-Atheer said, ‘Ash-Shuhrah is making something manifest, and the intent here is that his clothing is such that it makes him stand out from the people due to its colour being different to the colour of their clothing, so that it catches their eye such that it causes amazement and pride.’”

[2] Aboo Daawood (2/182) and Ibn Maajah (2/278-279) from the way of Aboo ‘Awaanah from ‘Uthmaan ibn-ul-Mugheerah from Al-Muhaajir from him.

And this chain of narration is Hasan as al-Mundhiree said in “At-Targheeb” (3/112), and the people of his chain of narration are reliable as Ash-Shawkaanee said.

I say … [detailed takhreej (analysis) of this and other variant narrations of the same hadeeth omitted].

Al-Lajnat-ud-Daa’imah

Question

The Jilbaab of the Muslim woman – must it be specifically be black or can it be of other colours?

Answer

The clothing of the Muslim woman is not restricted to being black, and it is permissible for her to wear any colour of clothing so long as it covers her ‘awrah (that part of the body which should be covered according to the sharee‘ah), does not cause resemblance of men, is not close-fitting such that it delineates the shape of her body, is not thin and transparent such that is reveals what is underneath it, and does not provoke fitnah (temptation).

‘Abdul-‘Azeez ibn ‘Abdullaah ibn Baaz
‘Abdurrazzaaq ‘Afeefee
‘Abdullaah ibn Ghudayaan
‘Abdullaah ibn Qu‘ood

[1/5089 p181 vol 18 - ‘The Hijaab and clothing of women’ from Fataawaa Al-Lajnat-id-Daa’imati lil-Buhooth-il-‘Ilmiyyati wal-Iftaa]
Shaikh ‘Ubayd al-Jaabiree

Question
I have read some narrations concerning the Mothers of the Believers that they used to wear hijaabs and jilbaabs that were coloured red and yellow, so is it permissible for me to wear those colours?
Answer
O my daughter, these colours that were worn by those women at that time were colours that were known and that they were acquainted with during that time, and the intent behind that which is mentioned in these narrations is not colours that turn one’s attention, but indeed it is the likes of red or black, or for example a mixture or combination of red, black and green. So do not envision that the Mothers of the Believers and their sisters from amongst the Companions or the Taabi‘iyaat used to wear Jilbaabs or Khimars so as to turn the attention of unrelated men towards them.
[Answered by Sh ‘Ubayd in Madeenat-ul-Munawwarah on 14th May 2007. Based on translation by Aboo Hakeem]
Taken from a post on www.SalafiTalk.net

www.salaf.com

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:53 am

Från: UmmIsmailbintFaizi Skickat: 2008-04-14 00:08
Wa Alaikomus salaam wa rahmatullahi wa baraktuh

Angånde att vara i mosken eller musallan då man har mens

Fifth: Menses & Staying In The Mosque

It is prohibited for a menstruating woman to stay in a Mosque (even the 'Eed praying

area) in lieu of the Hadeeth of Umm 'Atiyya (radiyallaahu 'anha) when she heard the

Prophet (salallahu alayhi wa sallam) saying: "The Unmarried young virgins and the mature girl who stay

often screened or the young unmarried virgins who often stay screened and the

menstruating women should come out and participate in the good deeds as well as the

religious gathering of the faithful believers..." He (salallahu alayhi wa sallam) ended by saying: "but the

menstruating women should keep away from the Musalla (praying place)."37

37Agreed upon Hadeeth: Saheeh Al-Bukhari (Arabic-English) V.2, P. 469. Hadeeth # 22 and 23.

Tagen ur boken: The Natural Blood of Women av Sh Muhammed bn Saleh al-Uthaymeen översatt av Sh Dr. Saleh As Saleh

http://understand-islam.net/Books/Natural%20Blood%20of%20Women.pdf

Wa As salaamu alaikom wa rahmatullahi wa baraktuh

Umm Saalihah

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:54 am

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2008-04-14 09:59
Bismillaahir Rahmaanir Raheem
Wa 'alaykis salaamu wa rahmatullaahi wa barakaatuh

Asadus Sunnah - Sunnahns lejon, shaykh al-Albaani säger att kvinnan får vara i moskén under hennes period. Shaykh al-Albaani har som grund i hans fataawaa som berör kvinnan att han inte ska begränsa något som inte Allaah har begränsat, och detta finner man när man läser hans fataawaa om det är tillåtet för en kvinna att gå in i moskén eller läsa qur'aanen under hennes period, om en kvinna måste bära niqaab, om en kvinna får besöka gravar, om en kvinna (eller den som är oren) får röra Qur'aan mus'hafen, om en kvinna får köra bil och annat. Rahimahullaahu rahmatan waasi'ah.

Jag började skriva ner bevisen och de olika åsikterna gällande denna mas'alah (fråga) från en bok och där avslutas det med att det inte finns några klara bevis för att en kvinna inte får vara i moskén under hennes menstruation. Boken är "Regulations of Worship During Menses" av Muhammad al-Jibaaly som finns/fanns på salafibookstore. Men sedan såg jag hur många sidor det var, det vill säga väldigt många, så ni får leta efter denna bok och läsa om det där, och där finner ni även shaykh al-Albaanis åsikt med detaljer. Väldigt bra bok som även går igenom om en kvinna får röra mus'hafen och läsa Qur'aanen under hennes period.

Jag har för mig att jag hade skrivit ner denna diskussion från boken för några år sedan man fann den varken under rubriken fataawaa, kvinnor eller fiqh. Ska kika vidare inshaa Allaah.

Zaadakunnallaahu 'ilmaa - Må Allaah öka er i kunskap.
Wassalaam

Umm Daawood Nadiyah al-Jabartiyyah

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:54 am

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2008-04-14 10:00
Shaykh 'Ubayd svarar på din fråga

This is from the question and answer session with Shaykh Ubaid al-Jaabiree's teleconference at Masjid As Sunnah an-Nabawiyyah in Philadelphia during the conference:

“The Importance of Security in Islam” 08/22/04

Q. Is it permissible for a woman o­n her menses to come to the masjid to listen to the khutba and not pray?

A. Everybody knows that it is not permissible for a woman o­n her menses to pray. But she may have certain responsibilities in the masjid such as teaching, security, custodian or such. So there is nothing wrong with them coming to the masjid. The ulema prevented it before because they were afraid of some impurity from the woman due to some dropping. But now there is no harm in this as today there is protection for them (i.e. maxis, tampons). But know that they cannot come to listen to the khutba unless they are in a room separate from the musalla and perhaps they can hear it by way of speakers.

http://calgaryislam.com/imembers/Sections+index-req-viewarticle-artid-313-page-1.html

"If you are able, then be a scholar; if you are not able then be a student;
and if you are not able, then love them; and if you are not able, then do not hate them."
'Umar Ibn 'Abdil 'Azeez

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:55 am

Från: Umm-Aicha Skickat: 2008-04-14 10:15
Bismillah

As salam alaykom wa rahamtuAllahi wa barakato

Detta är ett gammalt inlägg som jag lade in när systerlektionerna var på Oslogatan i Husby (alltså flera år sedan). Vill inte skapa någon fitna utan bara visa varför jag har varit på lektioner i moskén då jag har haft min mens.

Eftersom det blev en hel del frågor kring detta om en kvinna får vara i moskén under sin menstruation (eftersom vår lektionslokal räknas som moské) så ringde min man till
SHAYK UBAID AL JAABIREE i Medina i Saudi Arabien.

Han stälde frågan och fick svaret
'JA, det kan hon om hon har skydd så att hon inte smutsar ner i moskén.'

Så detta är kanske en fråga det råder delade meningar om. Shayken gav inget "bevis" på detta.

Men sedan hittade jag detta på www.fatwa-online.com
The menstruating woman entering the masjid
*Please appropriately reference this fatwa to: www.fatwa-online.com, thankyou!*
Question: What is the ruling regarding a menstruating woman entering the masjid, and likewise al-Masjid al-Haraam (in Makkah)?

Response: It is not permissible for a menstruating woman to sit in the masjid, not al-Masjid al-Haraam and nor other than it from the masaajid, because the Prophet (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) prohibited the menstruating woman from staying in the masjid [Sunan Abee Daawood (1/58) the hadeeth of 'Aa.ishah (radhi-yAllaahu 'anhaa)], however, it is permissible for her to pass through the masjid to get something or put something (down) or ask a question regarding something.

Shaykh Saalih ibn Fowzaan
al-Muntaqaa min Fataawa Shaykh Saalih al-Fowzaan - Volume 5, Page 26, Fatwa No.33

Ja så det är kanske bäst att inte vara i moskén när man har sin mens inshaAllah. Måste dock säga att jag själv har varit på lektioner pga den fatwa som min man fick per telefon.

language=Javascript type=text/javascript> </SCRIPT>
As salam alaykom wa rhamatuAllahi wa barakato
UmmMohamed

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:55 am

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2008-04-14 11:04
Vill lägga till att det är väldigt fint att se hur systrarna hjälps åt i al-birr i at-taqwaa, fromhet och gudfruktan.

The Prophet (Sallallahu ‘Alaihi wa Sallam) said, "Allah will continue to help the servant as long as the servant is helping his brother." ( Muslim, al-Sahih, no. 2699; Ahmad, al-Musnad, vol. 2, no. 252, Abu Dawud, al-Sunan, no. 3643, and others.)

Sedan så Umm Mohamed finns det ytterligare en fatwaa från shaykh 'Ubayd ovanför där han tydliggör sin ståndpunkt lite mer. Men att säga att det är bäst att inte vara i moskén på grund av denna ikhtilaaf så beror det på vilken åsikt man följer. Jag anser det personligen inte vara förbjudet för en kvinna att vara i moskén efter att ha läst shaykh al-Albaanis sätt att besvara "bevisen" för att en kvinna inte får vara i moskén.

Om jag inte skulle vara i moskén under min period skulle jag missa de lektionerna som jag har i haram två gånger i veckan, vilket jag inte vill. Men det är så roligt hur man går runt i moskén om man har sin period och måste hålla på att spela bov då det är salaah dags, folk kan ju få flipp om de får reda på att man har sin period och är i moskén. En gång låtsasbad jag till och med sittandes, gjorde lite små rörelser. Man kanske till och med blir utslängd om de vet??

Jag fick en mus'haf ryckt ifrån mina händer när en 'aamiyyah kvinna (vanlig kvinna och inte student eller liknande) fick reda på att jag hade min period och hon vägrade ge tillbaks den, lol. Så från hikmah, visdom, brukar jag inte diskutera dessa frågor med vem som helst för att inte starta turbulens och kaos.

Men vet någon om en persons bön avbryts om en menstruerande kvinna går förbi en person som är i salaah?

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:56 am

Från: UmmIsmailbintFaizi Skickat: 2008-04-14 17:50
Writer: Sahih Bukhari
Chapter: The Book of Sutrah
Hadith: Volume 1, Book 9, Number 479
Narrated by: 'Aun bin Abi Juhaifa

Hadith:

That he had heard his father saying, "Allah's Apostle (peace be upon him) came to us at mid-day and water was brought for his ablution. He (peace be upon him) performed ablution and led us in Zuhr and 'Asr prayers with an 'Anza planted in front of him (as a Sutra), while women and donkeys were passing beyond it."

Jag har letat och letat men kan ej hitta hadithen som säger att en kvinna bryter sutran, överstående hadith var det närmaste jag kom, hursomhelst så hade en syster som studerat under sh Umm Abdillah sagt att hadithen (som säger att kvinnan bryter sutrah) menar att det som menas med kvinna i hadithen menas den mensturuerande kvinnan och inte en kvinna i vanligt tillstånd och detta är "deduced" eftersom att det som gäller mannen gäller också kvinnan om det inte finns bevis för annat. Och detta var Sh Muqbils åsikt, inshAllah så ska jag tala med systern och ta reda på mer

Hoppas att det hjälpte lite iaf

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:56 am

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2008-04-14 18:14
Jag hittade nog hadeetherna du syftade på

It was reported from ‘Abd-Allaah ibn al-Saamit that Abu Dharr said: “The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: ‘If any one of you stands up to pray, then he has a sutrah [an item placed in front of a praying person as a “screen”] if he has something the height of the back of a saddle in front of him. If he does not have something the height of the back of a saddle in front of him, then his prayer is invalidated if a donkey or a woman or a black dog passes in front of him.’” I [‘Abd-Allaah] asked, “O Abu Dharr, what is the difference between a black dog and a red or yellow dog?” He said, “O son of my brother, I asked the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) the same question, and he said, ‘The black dog is a shaytaan (devil).’” (Narrated by Muslim, 510).

Men om en person ber bakom en imaam så är imaamens sutrah tillräcklig för alla och då spelar det ingen roll om en kvinna passerar en person som ber.

The evidence for that is the report in which ‘Abd-Allaah ibn ‘Abbaas said: “I came along riding on a female donkey one day when I had just reached the age of puberty. The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) was leading the people in prayer in Mina, without any kind of wall in front of him. I passed in front of part of the row, then I got down and sent the donkey to graze, and joined the row, and no one rebuked me for that.” (Narrated by al-Bukhaari, 472; Muslim, 504)

Har någon shaykh al-Albaanis bok "The Prophet's prayer described"? Jag vet att hadeetherna finns där men han kanske har skrivit någon förklaring. Jag ska kolla vad 'ulamaa säger om detta inom kort, om det finns undantag eller olika åsikter. När vi går i haram här i Madinah så har kvinnorna en sutrah väldigt sällan, och dagar som dessa är det fullsmockat så det är svårt om inte omöjligt att ta sig från första raden ut till porten utan att passera folk som ber, samma sak i Haram i Makkah.

Återkommer inshaa Allaah.

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:57 am

Från: Umm-aichaah Skickat: 2008-04-15 12:05
'Aouthbillaahi samiul 'alimul minash Shaytaani - Bismillaahir rahmanir rahem.

undet katogorin "What breaks the pray" i boken Sifaat Salatul An-nabbiya av Mohammad nasir-ud-deen Al-albaanee

he use to say ; A man's prayer is cut off when there is nothing such as the end of saddle infront of him , By - a [ Menstruating) woman , a donkey or a black dog. Adu dharr said,; "Ya raasoolilaah,why a black dog rather than the red one?" - he said, The black dog is a shaytan.

dær det sæg att en kvinna med mens bryter sæger våra shaykh - I.e mature, and what meant by "cut off" is "rendered futile". As regard the hadith :notihng cuts off the prayers, then it is a weak hadith as i have shown in tamam al-minnah( P.306)

och hadithen var rapoterad av Al-bukhari wa muslim and ibn khuzaimah(1/95/2)

wa billaahit tawfeeq.

umm uthaymeen Sameerah bint Ahmed As-Somaliyyah LIVE från danmark.

Från: Umm-aichaah Skickat: 2008-04-16 13:44
muslim and ibn khuzaimah wa Abu daawood(1/95/2)

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:58 am

Från: Salafisystrar_08 Skickat: 2008-04-17 22:07

بسم الله الرحمن الرحيم
Vad gäller att den menstruerande kvinnan bryter bönen, så har bland annat Ibn Abbas och 'Ata bin Rabah denna åsikt. Det finns en formulering hos Abu Dawud och Ibn Madjah som säger "menstuerande kvinna".
Dock förklarar Ash-Shawkani att majoriteten säger att formuleringen med "menstruerande kvinna" tolkar "kvinna" (Nayl-ul-Aytar, 3/17).

Menstruerande kvinna är inskränkt och begränsat (muqayyad), medan kvinna är oinskränkt och obegränsat (mutlaq), och det inskränkta tolkar det oinskränkta.

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:58 am

Från: UmSaliha Skickat: 2008-04-18 20:39

Aslamu Aleykum Warahamtullah!

Må Allah belöna er alla systerar som tog er tiden och ge mig svar. Barakalaho fikum.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig följande frågor också bi'dni Lah:

1: Att bära en ring som symboliserar att man är gift. Är detta ett sätt att härma kufar?Inte att man utbytt ringar under bröllopet eller att något är graverat i den utan att man bär den på vänstra handen?

2: Vad säger dem lärda om att man tar upp sina händer vid dua under fredagsbönen?Ska man göra det?

3: I Shaykhs Saleh Al-Fawazans bok "Al Wala wal bara" så står det att man inte ska tala kuffar språk, bara när det är nödvängt?Hur gör man då om man som somalier kanske tycker att svenskan flyter på mer än sitt eget hemspråk?Vad menar han?Att om två systerar som har ett "muslimskt hemspråk" ska hellre prata det än svenska, engelska osv?

4: Min sista fråga är hur tar man en fatwaa? Alltså när man får olika svar vilket ska man, ta hur ska man "välja". Ska man ta det som "passar" en bäst eller ska man ta det majoriteten säger?

Må Allah Belöna er men det bästa i detta liv och i nästa

Er syster, Um Saliha

ps. Värdarna för Salafi systerar kicka inte ut mig, jag har inte presenterat mig ska göra det såååå fort jag kan systerar!!!!!Det är inte det att jag ska skriva en bok men jag e på gång!!!!!!!Här får ni en ros av mig (fjäsk)

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Emptyfre nov 28, 2008 7:59 am

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2008-04-20 08:20
Bismillaahir Rahmaanir Raheem
Wa 'alaykis salaamu wa rahmatullaahi wa barakaatuh

Jag frågade Umm Ahmad om en kvinna passerar en person som ber utan sutrah i masjid al haramain, om denna persons salaah blir baatil - nollställd. Hon berättade att hennes lärare shaykh bin Baaz säger att person som ber ensam (dvs ej bakom imaam för då spelar det ingen roll då imaamens sutrah omfattar de som ber bakom honom) i al masjid al haraam i Makkah eller Madinah utan sutrah ensam får inte sin bön nollställd av detta då det inte går att undvika. Jag hittade även denna fatwaa hon nämnde på en icke-salafi sida och om det är någon syster som vill ha den så kan ni kontakta mig.

1. Gällande vigselringar så hittade jag en fatwaa där shaykh Fawzaan säger att det inte är tillåtet under några omständigheter. Shaykh al-'Uthaymeen säger att ringar är tillåtna i princip men om man tror att dessa vigselringar ska öka kärleken mellan paren så är det inte tillåtet. Jag hittade dessa två fataawee på samma icke-salafi hemsida så ni systrar som vill ha dem kan maila mig inshaa Allaah (jag skickar den till dig Umm Saliha). Jag har rådgett med bröderna om att börja länka till denna specifika icke-salafi sida då de har många fataawaa från salafi mashaayikh och de sa att de skulle återkomma gällande det.

2. Shaykh bin Baaz säger att det inte är föreskrivet för varken khateeben eller de som lyssnar på khutbahn att lyfta händerna vid du'aa utan att endast säga 'aameen' för sig själv förutom om imaamen gör en särskilt du'aa för regn. (Majmoo’ Fataawa wa Maqaaalaat Mutanawwi’ah li Samaahat al-Shaykh al-‘Allaamah ‘Abd al-‘Azeez ibn ‘Abd-Allaah ibn Baaz (rahimahullaah), del 12, sid. 339)

3.) Syster gällande din tredje fråga om att tala kuffaars språk så hittade jag detta uttalande, hoppas det hjälper: Angående att bli van vid att tala till varandra på ett annat språk än arabiska, som är Islâms symbol och Qur’ânens språk, så att det blir landets vana, med ens hushåll och familjemedlemmar, ens vänner, på marknaden, när man vänder sig till regeringsrepresentanter, auktoritära personer eller då man talar till kunskapens folk, så är det utan tvekan makrûh (ogillat), för det omfattar att vara som icke araber, vilket är makrûh, som precis nämnts. (http://www.darulhadith.com/fiqh/arabiska_spraket.html)

4.) Din sista fråga var så bra maa shaa Allaah 'alayki så jag ska svara på den i ett enskilt inlägg och även lägga in den i en egen tråd bi'idhnillaah.

Haadha, wallaahu a'lam, sallallaahu wa sallama 'alaa Nabiyyinaa Muhammad.
Wassalaam

Den fattiga hos Allaah,
Umm Daawood Nadiyah al-Jabartiyyah
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?   Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation? Empty

Att bära svart?Kvinnan i masjid under sin menstruation?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Vad är kvinnan förbjuden att göra under sin menstruation?
» Kvinnans îmân sjunker inte på grund av hennes menstruation
» Women Wearing Black! - Den måste ni bara läsa!!!
» Det är inte bara ''al-hanabilaa (singular Hanbali) som är Salafiyoon
» Kvinnan i hemmet

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Kvinnan i Islâm-
Hoppa till: