Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2007-04-28 10:11
Bismillaah
Wa 'alaykis salaamu wa rahmatullaahi wa barakaatuh
Jazaakillaahu khayran yaa Umm 'Uthaymeen det var en otroligt vacker dikt som rör hjärtan och får håret på huden att växa wallaahul Musta'aan.
När man tänker efter så är detta något väldigt allvarligt. Subhaanallaah, jag hörde shaykh Saalih al-'Uthaymeen på en dars som heter ahkaamun nikaah nämna en väldigt väldigt sorglig berättelse. Jag kan den inte ord för ord, men den handlade om en ung kvinna som velat gifta sig länge och hon hade fått bra friare men hennes far förbjöd henne gång efter gång. Sen så blev hon runt 20 års åldern och blev seriöst sjuk. Shaykhen sa att han inte visste anledningen men att det lika väl kan vara att hon så gärna ville gifta sig men blev förbjuden från något hon kände att hon verkligen behövde och ville. Så när hon låg i sin dödsbädd med hennes mamma, systrar och andra nära släktingar omkring sig så sa hon till dem: "Hälsa min far att vi kommer att träffas på domedagen och han kommer få stå till svars för vad han gjorde mot mig."
Subhaanallaahil 'Adheem yaa akhawaat! Kan ni tänka er att detta är bland de sista orden dottern sa till sin far i sin dödsbädd?! Varför? För att hennes far hade begått dhulm, orättvisa, mot henne. Jag rördes verkligen av denna berättelse eftersom jag vet att det är på tok för många systrar som befinner sig i precis samma sits. Antingen måste de gifta sig med en person från samma land, eller så måste de avsluta en lång utbildning, eller så ska de nå upp till en viss ålder eller eller eller. Det finns dem som får svårt att sänka blicken, bevara deras kyskhet och har till och med hamnat i zinaa för att de blivit förbjudna, är detta vad dessa föräldrar söker? Dessa fäder missbrukar deras walee-skap och deras kontroll över deras döttrar och tänker inte på att dem är människor precis som dem är, och de har känslor precis som dem har. Allaahul Musta'aah. Sharee'ahn stödjer inte denna förtryckare utan ger fortfarande denna förtryckta miskeenah chansen att gifta sig via andra än hennes far wa lillaahil hamd.
Må Allaah vägleda denna ummah till det som är korrekt och riktigt, tillrättaställa vårt tillstånd och göra oss bland dem som hör det goda ordet och följer dess bästa, aameen. Haadha, wa sallallaahu 'alaa nabiyyinaa Muhammad.
Wassalaamu 'alaykunna wa rahmatullaahi wa barakaatuh
Umm Daawood Nadiyah al-Jebertiyyah