Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 lära barnen om islam

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Umm Muslimah As-Somaliyah
Admin
Umm Muslimah As-Somaliyah


Antal inlägg : 68
Registration date : 08-11-20

lära barnen om islam Empty
InläggRubrik: lära barnen om islam   lära barnen om islam Emptyons nov 26, 2008 11:17 am

Från: MSN-smeknamnNadiyah_al_Gotlandiyah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2005-09-13 15:31
As-Salaam wa aleykom warahmatollah wabarakato.

Det är så att jag bor i ett område där det inte finns någon moske, ingen koranskola eller något som har med islam att göra. Och jag vill att mina barn ska få bästa möjliga kunskap om Islam, inshaallah. Jag försöker så gott jag kan att lära dem, i det vardagliga. Och jag läser för dem om Islam. Men oftast så är det för svårt för dem att förstå. Koranen är ju svår för en vuxen att förstå. Och mina barn är ganska småp, 3 och 4 år gamla. Och de vill gärna höra sagor.

Vet ni någon bra sida där man kan hitta bra islamiska sagor, om Profeten (saas) och liknande? Jag har redan några, från islamguiden.com men vill gärna ha fler. Och gärna nadra tips på HUR man kan LÄRA UT islam till sin barn?

wa aleykom salaam, er syster i Islam, Nadiya
Till överst på sidan Gå ner
Umm Muslimah As-Somaliyah
Admin
Umm Muslimah As-Somaliyah


Antal inlägg : 68
Registration date : 08-11-20

lära barnen om islam Empty
InläggRubrik: Sv: lära barnen om islam   lära barnen om islam Emptyons nov 26, 2008 11:17 am

Från: MSN-smeknamnUmm_Amatillaah Skickat: 2005-09-13 22:26
Bismillaah wal hamdulillaah was salaat was salaat 'alaa rasoolihil kareem, wa ba'd!
Wa 'alaykis salaam wa Rahmatullaahi wa Barakaatoh

Mashaa Allaah det finns en strålande engelsk hemsida för barn
www.islam4kids.com

Utöver det finns det lite smått och gott under denna rubrik. Min syster Umm Saabirah är expert inom detta område, hon kanske kan hjälpa dig.

Was salaamu 'alaykunna wa Rahmatullaahi wa Barakaatoh
Umm Amatullaah
Till överst på sidan Gå ner
Umm Muslimah As-Somaliyah
Admin
Umm Muslimah As-Somaliyah


Antal inlägg : 68
Registration date : 08-11-20

lära barnen om islam Empty
InläggRubrik: Sv: lära barnen om islam   lära barnen om islam Emptyons nov 26, 2008 11:18 am

Från: MSN-smeknamnK_Nadia Skickat: 2005-09-14 11:23

Asalaamo alaikum syster jag har själv två barn, de är nu 4 och 6 år gamla. Jag kan ge dig tips från min egen erfarenhet från mina barn och lite till. När du praktiserar något i islam, sitt gärna framför dina barn så att de ser det. Detta gör så att de blir intresserade av islam inshaAllah och börjar ställa frågor mm. Många gör inte så, de väntar tills barnen sover eller vilar och då ser inte barnen detta. Många ger inte sina barn tid att lära islam, det är bra mashaAllah att du gör det. Berätta om profeternas liv om sahaba raziallahu ánhom osv. Hur mycket de älskade Allah och profeten Muhammad sallal laho álahi wa sallam, hur modiga de var och vad de gjorde för islam. Läs själv först om hajata-as-sahaba och berätta sen med egna och lätta ord så att de förstår och tycker om det. Det finns massor med intressanta berättelser om sahabis som man kan berätta för barnen.

Alhamdolillah nu finns det autentiska Quran sagor från darusalaam och andra autentiska bokförlag. Det finns massor av böcker i Salafibookstore i Birmingham. Det går även att beställa. Jag har några böcker ifall du vill låna. Gå in på den här sidan och titta inshaAllah.

http://dar-us-salam.com/store/cb.html

http://www.salafibookstore.com/sbs/



Wasalaamo alaikum
Till överst på sidan Gå ner
Umm Muslimah As-Somaliyah
Admin
Umm Muslimah As-Somaliyah


Antal inlägg : 68
Registration date : 08-11-20

lära barnen om islam Empty
InläggRubrik: Sv: lära barnen om islam   lära barnen om islam Emptyons nov 26, 2008 11:18 am

Från: MSN-smeknamn-Munitaa- Skickat: 2005-09-17 21:39
Bismillah

Assalamu aleikum wa rahmatullahi wa barakaatuh

Ahaha expert vill jag inte påstå, för jag har inga barn (!) men jag tycker dock att det är intressant att läsa om dom...

SubhanAllaah du har rätt syster. Att lära ut Islam till barn är en konst för man måste komma ner till deras nivå för att bli förstådd.. Och det här är något många missar (kultivera deras barn på al-islaam) och har inte i åtanke att barnen är vår nästa generation som ska föra detta nobla budskap vidare insha Allaah ta'ala.

Jag håller med vår syster Nadia. Alltså att utföra dyrkan moment framför ens barn och inte bara skjuta undan dom. Såsom vid as-salaat, läsa quraan (om dem inte stör aallt för mkt!), utföra wudhu osv. För dawah visas inte bara i tal utan även i handlingar. Såsom Abu Khadeejah demonstrerar på audion "Advice on how to establish an Islamic Home" (www.salafiaudio.com, under rubriken: family/marriage). Då han gav ett exempel när ett barn på 1-1 ½ år slutade gråta när salaat var inne just för att barnet visste att det inte var någon ide. Allahu akbar, detta just för att barnen växt upp med att föräldrarna etablerat adhan och barnet förstod tillslut att adhan är ett tecken på föräldrarna skulle be snart. Han påpekar även på att när en tjänare gör en god gärning belönar Allah den mångfaldigt och om tjänaren gör en ond gärning skrivs den ner som en. Därför bör man göra likadant med ens barn så att de uppmuntras till goda gärningar, o Allah vet bäst. Mycket omfattande audio för mödrar, syskon, döttrar och fruar!

Såsom Nadia rekommenderade så läs kortfattade enkla berättelser om sahabaas, vår kära Profet Muhammad (sall Allahu aleihi wa sallam) men gärna med inlevelse dvs. ändra tonläge när det passar, använd kroppsuttryck etc.

Utöver den sajten lillsyrran Umm Amatullah rekommenderade känner jag till följande autentiska sidor för barn:

www.islam4kids.com
www.salafischool.com
www.islamicschoolhouse.com
www.salafisisters.org/ConcerningtheChildren.html

Det finns quran recitation för barn på http://english.islamway.com/bindex.php?section=echapters&recitor_id=218 eller http://english.islamway.com/bindex.php?section=echapters&recitor_id=102 där barn läser efter en "sheykh" aya för aya. Funkar lika bra för vuxna insha Allaah.. Samma sida har även bilder på hur man utför wudu/salaat http://english.islamway.com/bindex.php?section=flashes&cat=1 Utöver det rekommenderar jag ingen vidare läsning på den sidan o Allah vet bäst.

Det finns även en utmärkt grundkurs i aqeeda (troslära) för små barn mashAllaah, skriven av Mosa Richardsson (skaparen av bakkah.net och student i Umm al-Qura universitetet)http://www.salafitalk.net/st/uploads/aqeedah_1.doc Den förklarar kort och enkelt om tron på vår Skapare, vår Profet (sall Allahu aleihi wa sallam), Jannah/Jahannam m.m.

Jag skulle även rekommendera att du går med i webbgruppen "den muslimska förskolan" som våran kära värd Umm Mohamed bedriver mashAllaah. Det finns allt möjligt som berör barn samt islaminriktade källor för barn.

Det var allt för nu och jag hoppas jag varit till någon hjälp insha Allah!

"O Lord! Grant me the power and ability that I may be grateful for Your Favour which You have bestowed upon me and upon my parents, and that I may do righteous good deeds, such as please You, and make my off-spring good. Truly, I have turned to You in repentance, and truly, I am one of the Muslims (submitting to Your Will)." (46:15)

Was salaamu aleikum wa rahmatullahi wa barakaatuh

/Umm Saabirah Muna
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





lära barnen om islam Empty
InläggRubrik: Sv: lära barnen om islam   lära barnen om islam Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
lära barnen om islam
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Vem får barnen vid skilsmässa?
» Definitionen av Islam
» Islam and Women
» The Deen of Islam
» What is Islam and How Do I Become a Muslim

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Barn i Islâm-
Hoppa till: