Från: Umm_Amiinah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-02-08 16:03
Några Hadither om Du’a och Dhikr
HADITH 1:
Abu Hurayrah (radiyAllaahu anhu) berättade att Profeten (salla Allaahu aleyhi wa sallam) sade ( betydelse): ”Det finns inger mer ärofullare hos Allaah än Du’ a”
(at-Tirmidhi, Hasan i Imam al-Albanis (rahimahullah) noteringar på Sunan at-Tirmidhi sid 765)
HADITH 2:
Abu Hurayrah (radiyAllaahu anhu) berättade att Allaahs sändebud (salla Allaahu aleyhi wa sallam) sade (i betydelse): ”Sannerligen, den som ej frågar Allaah, blir Allaah arg på”
(at-Tirmidhi Hasan i Imam al-Albanis (rahimahullah) noteringar på Sunan at-Tirmidhi sid 766)
HADITH 3:
Abdullah bin Busr (radiyAllaahu anhu) berättade att en man sade (i betydelse): ”Å, Allaahs sändebud, Islams föreskrifter har blivit för mycket för mig, så informera mig om vad jag ska hålla fast vid, ”Han sade: ” Låt din tunga fuktas med åminnelse av Allaah.”
(at-Tirmidhi, Sahih i Imam al-Albanis (rahimahullah) noteringar på Sunan at Tirmidhi sid:766)
HADITH 4:
Aishah (RadiyAllaahu anha) berättade att Allaahs sändebud brukade alltid göra dhikr till Allaah”
(at-Tirmidhi, Sahih i Imam al-Albanis (rahimahullah) noteringar på Sunan at Tirmidhi sid:768)
HADITH 5:
Abu Hurayrah (radiyAllaahu anhu) berättade att Allaahs sändebud (salla Allaahu aleyhi wa sallam) sade: ”Den som önskar att Allaahs skall besvara honom under svårigheter, låt honom då göra mycket du’ a under goda tider.”
(at-Tirmidhi, Hasan i Imam al-Albanis (rahimahullah) noteringar på Sunan at Tirmidhi sid:768)
// Umm Yoosuf bint William