Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Här är våra män - var är era?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
'Aaishah

'Aaishah


Antal inlägg : 378
Registration date : 08-11-24

Här är våra män - var är era? Empty
InläggRubrik: Här är våra män - var är era?   Här är våra män - var är era? Emptyons nov 26, 2008 10:12 am

Från: Farihah-فريحه (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-10-07 23:29



Här är våra män - var är era?
publicerad 07.10.2008
Författare: Imâm Shams-ud-Dîn bin ´Abdil-Hâdî al-Maqdisî (d. 744)
Källa: al-Istiwâ’ ´alâl-´Arsh, sid. 50-52


1) Hammâd bin Zayd sade:

“Jag hörde Ayyûb as-Sikthiyânî nämna Mu´tazilah och säga: “Deras åsikt roterar kring att säga att det inte finns någon gud ovanför himlen.””

2) al-Awzâ´î sade:

“Vi levde samtidigt som Tâbi´ûn var fullt tillgängliga och vi brukade säga: “Allâh (´azza wa djall) är ovanför Sin tron och vi tror på de Egenskaper som har nämnts i Sunnah.””

3) Imâm Ibn Qudâmah sade:

“Jag fick reda på att Abû Hanîfah (rahimahullâh) sade: “Den som nekar att Allâh är ovanför himlen har hädat.””

4) Mâlik sade:

“Allâh är ovanför himlen och Hans kunskap är överallt.”

Han sade också:

“Resningen är känd och beskaffenheten är okänd. Det är obligatoriskt att tro på den och en innovation att ifrågasätta den.”

5) Hammâd bin Zayd sade om Djahmiyyah:

“De vill säga att det inte finns någon gud ovanför himlen.”

6) ´Alî bin al-Hasan bin Shaqîq sade:

“Jag frågade Ibn-ul-Mubârak: “Hur bör vi lära känna vår Herre?” Han sade: “[Att Han är] ovanför de sju himlarna ovanför Sin tron. Vi säger inte det Djahmiyyah säger: “Han är här på jorden.””

7) ´Abdur-Rahmân bin Mahdî sade:

“Djahmiyyah vill förneka att Allâh talade med Mûsâ och att Allâh är ovanför Tronen. Jag anser att de skall krävas på ånger. Antingen ångrar de sig eller så avrättas de.” [1]

8) Imâm ash-Shâfi´î sade:

“Sunnahn som vi följer och som jag såg följas av Ahl-ul-Hadîth som Sufyân, Mâlik och andra är att bekräfta att det inte finns någon sann gud utom Allâh och att Muhammad är Allâhs sändebud… ”… till dess att han sade: “… och att Allâh är ovanför Sin tron ovanför Sin himmel. Han närmar Sig Sin skapelse som Han vill och Han stiger ned till den nedersta himlen som Han vill.”

9) ´Âsim bin ´Alî - al-Bukhârîs lärare - sade:

“Jag debatterade med en Djahmî och fann att han inte trodde att det fanns en herre ovanför himlen.”

Yahyâ bin Ma´în sade:

“´Âsim var Muslimernas mästare.”

10) al-´Abbâs ad-Dawrî sade:

“Jag hörde Abû ´Ubayd al-Qâsim bin Sallâm säga efter att ha nämnt kapitlen som tar upp Synen av Allâh, Fotpallen, vår Herres skratt och var vår Herre var [innan skapelsen]: “Dessa hadîther är autentiska. De lärda i Hadîth och Fiqh berättade dem från varandra. Jag tvivlar inte på att de är sanna. Men om vi blir frågade “Hur har Han placerat Sina fötter? Hur skrattar Han?” säger vi att vi varken tolkar det eller har hört någon tolka det.””



--------------------------------------------------------------------------------

[1] Detta utförs endast av makthavaren eller ställföreträdaren.
Se http://www.darulhadith.com/fiqh/domar_straff_islam.htm

www.darulhadith.com
Till överst på sidan Gå ner
'Aaishah

'Aaishah


Antal inlägg : 378
Registration date : 08-11-24

Här är våra män - var är era? Empty
InläggRubrik: Här är våra män - var är era?   Här är våra män - var är era? Emptyons nov 26, 2008 10:13 am

Från: Farihah-فريحه Skickat: 2008-10-20 00:41


Här är våra män - var är era?
publicerad 18.10.2008
Författare: Imâm Shams-ud-Dîn bin ´Abdil-Hâdî al-Maqdisî (d. 744)
Källa: al-Istiwâ’ ´alâl-´Arsh, sid. 57-66

1) Sa´îd bin ´Âmir adh-Dhab´î (d. 208) - Imâmen av Basrah - sade:

“Djahmiyyah har värre åsikt än judarna och de kristna. Alla religioner inklusive Muslimerna är enade om att Allâh är ovanför Tronen. Men Djahmiyyah säger: “Det finns ingen ovanför Tronen.””

2) ´Abbâd bin al-´Awâm (d. 185) sade:

“Jag talade med Bishr al-Marîsî och hans anhängare och kom fram till att de säger att det inte finns någon ovanför himlen. Jag anser att man varken skall ingå i äktenskap med dem eller ärva dem.”

3) al-Asma´î (d. 213) sade:

“ Djahms hustru kom när en man sade till henne att Allâh är ovanför Tronen. Då sade hon: “Begränsad ovanpå något begränsat?” Den här kvinnan är otrogen (Kâfirah) på grund av detta uttalande.”

4) Muhammad bin Mus´ab (d. 228) sade:

“ Den som påstår att Du inte talar och inte kommer att bli sedd på Domedagen tror inte på Dig. Jag vittnar om att Du är ovanför Tronen, ovanför de sju himlarna, och inte såsom kättarna säger.”

5) Wahb bin Djarîr (d. 206) sade:

“ Håll er borta från Djahms åsikt! De debatterade med mig om att det inte finns någon gud ovanför himlen. Det där är inget annat än en uppenbarelse från Iblîs. Det där är inget annat än otro (Kufr).”

6) Sâlih bin adh-Dhurays sade:

“ En man satt fängslad för att ha haft Djahmiyyahs troslära. Efter ett tag hade han ångrat sig. De förde fram honom till Hishâm bin ´Ubaydillâh för att prova honom. Han sade: “Vittnar du om att Allâh är ovanför Sin tron, frånskild från Sin skapelse?” Han sade: ”Jag vet inte vem som är frånskild från sin skapelse.” Då sade Hishâm: “För tillbaka honom till fängelset. Han har inte ångrat sig.”

Hishâm bin ´Ubaydillâh var en av de lärda som följde Abû Hanîfahs rättskola.

7) Abû Ma´mar al-Qatî´î (d. 236) sade:

“ Djahmiyyahs åsikt slutar med att säga att det inte finns någon gud ovanför himlen.”

8) Bishr al-Hâfî (d. 227) sade:

“ Vi tror på att Allâh har rest Sig över Sin tron såsom Han har velat och att Han känner till allting.”

9) Yûsuf bin Mûsâ sade:

“ Det sades till Abû ´Abdillâh Ahmad bin Hanbal “Är Allâh ovanför de sju himlarna, ovanför Tronen och frånskild från Sin skapelse samtidigt som Hans kraft och kunskap är överallt?” Han sade: “Ja.”

10) ´Abdul-Wahhâb bin ´Abdil-Hakam (d. 251), Abû Dâwûds lärare, sade:

“ Den som säger att Allâh är här är en vidrig Djahmî. Allâh är sannerligen ovanför Tronen och Hans kunskap omfattar allting i detta liv och i livet efter detta.”

www.darulhadith.com
Till överst på sidan Gå ner
 
Här är våra män - var är era?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: 'Aqîdah :: Tawhîd-
Hoppa till: