From: Umm_Amiinah (Original Message) Sent: 10/17/2007 1:28 PM
Definitionen av Tawhid
Författare: Shaykh Muhammad Bin Abdil-Wahhaab Al-Wasaabee (hafidhahullah)
Källa: Beneficial speech in establishing the evidences of Tawheed sid 19-22
Översättare: Mousa Assal
www.Salafibookstore.comSå vet, Muslimske broder, (må Allah skänka dig och mig framgång) att Tawhid har två fundamentala pelare och de är följande:
1: Särskilja Allah dyrkan
Allah, den Högste, sade: (i betydelse)
”Alif laam raa
(DETTA ÄR) en Skrift, vars budskap har avfattats på ett fast och klart språk och förtydligats på punkt efter punkt av en allvis (Herre), väl underrättat om allt; (den lär er) att inte dyrka någon utom Allah. (Säg, Muhammad: ) ”Jag är (sänd) av Honom för att varna (er) och överbringa ett glatt budskap om hopp.” (Sura Huud 11:1-2)
Allah den Högste sade: (i betydelse)
”OCH (MED samma budskap) sände Vi Noa till hans folk: ”Jag har kommit för att varna er klart och entydigt för att dyrka ngån vid sidan av Allah. Jag bävar för det straff som kan drabba er en (sorgens och) plågans Dag.”
(Sura Huud 11:25-26)
”OCH MINNS hur (stammen) ’Ads broder (Huud) – sedan (många) varnare passerat som han hade kännedom om och andra om vilka han var okunnig – varnade sitt folk (som levde) i Al-Ahqaafs (sanddynerna) land: ”Dyrka ingen utom Allah!Jag fruktar det straff (som annars kommer att drabba) er en olycksdiger Dag!”
(Sura Al-Ahqaaf 46:21)
2: Särskilja Sändebudet (salla Allahu alayhi wa sallam) i lydnad.
Så precis så som vi inte dyrkar någon annan än Allah, följer vi likt det ingen förutom Sändebudet (salla Allahu alayhi wa sallam)
”Säg (Muhammad): ”Om ni älskar Allah, följ mig och Allah skall älska er och förlåta er era synder. Allah är ständigt förlåtande, barmhärtig.”
(Sura Al-’Imraan 3:31)
Allah den Högste sade:
”Tag alltså emot vad (Hans) Sändebud ger er (av detta) och avstå (villigt) från det som han nekar er; och frukta Allah; Allah straffar med stränghet.”
(Sura Al-Hashr 59:7)
”Nej, Vid din Herre! De är inte (sanna) troende förrän de sätter dig (Muhammad) som domare att döma mellan sig i alla sina tvister och därefter inte i sitt inre har någon invändning mot dina beslut utan underkastar sig dem helt och fullt.”
(Sura An-Nisaa´ 4:65)