Från: Umm-Aicha (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2005-02-25 20:43
Meningsskiljaktigheten bland de stora Imâmerna i Fiqh
Av Shaykh, Imâm, Muhaddith och Faqîh Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî (rahimahullâh)
(Qiyâm-ul-Layl sid. 80-81)
När vi starkt insisterar att man håller sig vid det antal (Rak´ah) i Tarawîh som är fastställda i Sunnah, betyder det inte alls att vi nedvärderar de ´ulamâ’ som mottog de tillagda antalen, inte heller tillskriver vi dem bid´ah. Vi tror inte att de stora ´ulamâ’ grundade sina åsikter på lust och begär, utan efter vetenskaplig noggrannhet och tålmodig strävan i att nå sanningen. På så sätt kommer de, in shâ’ Allâh, bli belönade i varje situation, precis som ´Amr bin al-´Âs rapporterade från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam),
"När en Hâkim (1) utför en dom med Ijtihâd (2) och når sanningen, får han två belöningar. Och om han utför en dom med Ijtihâd och inte når sanningen, får han en belöning." (al-Bukhârî, Muslim m fl)
Vi kan inte förneka ´ulamâ’’s gåva över oss. Det är dem som har väglett oss i vår jakt på kunskap och de har lärt oss vikten och betydelsen i Boken och Sunnah och att vi skall värdesätta dessa två före alla andra åsikter som motsätter sig dem. T ex sade Imâm ash-Shâfi´î (rahimahullâh),
"Muslimerna är eniga, att när en Sunnah från Allâh’s sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) blir tydlig åt en person, så är det inte tillåtet för honom att lämna den för någon annans åsikt." (ar-Risâlah)
Dessutom anser inte vi att vi har högre kunskap och förståelse än de ´ulamâ’ som vi skiljer oss åt i detta ämne (antalet Rak´ah i Salât-ut-Tarawîh). Det är inte sant, utan en ogiltig inbildning. Vi är helt övertygade om att de fyra Imâmerna (3) är kunnigare än deras elever och de som efterträdde dem. Ändå skilde sig deras elever från dem i många frågor. Detta håller på att fortsätta i varje efterträdande generation: senare ´ulamâ’ skiljer sig från tidigare - så länge det förekommer kunniga ´ulamâ’ bland Muslimerna. När dessa elever skilde sig från sina lärare, påstod ingen att de var bättre än dem. I själva verket förklaras vår position gentemot Imâmerna av ´Âsim bin Yûsuf (4) som det sades till,
"Det finns många frågor som du skiljer dig åt från Abû Hanîfah." Han svarade,
"Abû Hanîfah hade fått det (mängd av kunskap och förståelse) som inte vi har fått. Hans förståelse nådde en nivå som inte vi kan nå. Vad gäller oss, så kan vår förståelse inte stiga utöver vår nivå och vi kan inte ge en Fatwâ baserad på hans uttal förutom om vi förstår hans grunder till det han sade." (Îqâz-ul-Himam sid. 51-52 av Imâm al-Fillânî - rapporterat av Imâm Abû Layth as-Samarqandî)
´Âsim hänvisar här till Abû Hanîfah’s kända uttal, "Det är inte tillåtet för någon att ta till sig vår åsikt förutom om han vet vad den är baserad på." Så egentligen följer han Abû Hanîfah även om han skiljer sig från honom.
Vi säger vad som står ovan samtidigt som vi hävdar att Allâh’s Barmhärtighet är vidare än att man begränsar kunskap och dygd endast till dessa fyra Imâmer. Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) är sannerligen kapabel att skapa människor som är kunnigare än dem i vissa frågor. Likaså kan en mindre person ha kunskap om något som en större person inte har. Detta är välkänt bland ´ulamâ’ och profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade,
"Mitt folk är som regn; det är omöjligt att säga om godheten ligger i dess början eller dess slut." (at-Tirmidhî, al-´Uqaylî m fl)
--------------------------------------------------------------------------------
Hâkim: En som har kapacitet och auktoritet att ge en dom. Detta brukar vanligtvis tillskrivas till en makthavare, domare eller ´âlim (lärd).
Ijtihâd: Försök att komma fram till rätt slutsats med hjälp av tillgängliga bevis.
De fyra Imâmerna: Abû Hanîfah al-Kûfî, Muhammad bin Idrîs ash-Shâfi´î, Mâlik bin Anas och Ahmad bin Hanbal (radhiyâ Allâhu ´anhum).
´Âsim bin Yûsuf: Han var de två stora Imâmerna Muhammad ash-Shaybânî’s och Abû Yûsuf Ya´qûb’s elev. (Både Muhammad ash-Shaybânî och Abû Yûsuf var Imâm Abû Hanîfah’s främsta elever)
[ tauhid ] [ aqidah ] [ manhaj ] [ fiqh ] [ sira ] [ systrar ]
w w w . d a r u l h a d i t h . c o m
As salam alaykom wa rahmatuAllahi wa barakato
UmmAicha