Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Tauhids överlägsenhet

Gå ner 
FörfattareMeddelande
'Aaishah

'Aaishah


Antal inlägg : 378
Registration date : 08-11-24

Tauhids överlägsenhet Empty
InläggRubrik: Tauhids överlägsenhet   Tauhids överlägsenhet Emptytis nov 25, 2008 11:43 am

Från: -Munitaa- (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2004-09-09 23:42
Assalamu aleikum wa rahmatullahi wa barakato
</P>

Följande är en kort men kraftfull artikel tagen från
www.darulhadith.com..
</P>

TREVLIG LÄSNING
</P>



Tauhids överlägsenhet
Författare: Sheikh Muhammed bin Jamêl Zainô
Källa: Den räddade sektens tillvägagångssätt.

1) Allah (swt) säger:

De som tror och ej beblandar sin tro med dhulm, det är de som där finns säkerhet över och de är de rätt vägledda. [i]

Från ’Abdullah ibn Mas’ud, som sade: När denna vers uppenbarades, började några muslimer att sörja, och sade: Vem av oss gör inte dhulm mot sin själ? Allahs Budbärare sade: ”Det är inte det , sannerligen så är det shirk, har ni inte hört vad Luqman sade till sin son:

”Åh min son! Gör inte shirk med Allah. Sannerligen så är det en stor dhulm. [ii] ” [iii]

Denna vers ger goda nyheter till de troende, de som endast dyrkar Allah i dyrkan, de som inte blandar deras tro med shirk. De är snarare långt ifrån det, de har full säkerhet från Allahs straff i det Efterkommande och de är rätt vägledda i denna värld.

2) Profeten (saw) sade: ”Imân består av ungefär sextio förgreningar, den högsta av dem är att säga Lâ ilâha illa Allah, och den lägsta av dem är att bortaga något skadligt från vägen.” [iv]

3) Sheikh ’Abdullah Khayyât nämner i sin bok med titeln Dalîl ul-Muslim Fil I’tigâd wat- Tat-hîr. ”Pga. människans natur och hans bristande ofelbarhet, så halkade han och föll in i olydnad till Allah. När han tillhör tauhids folk, rena från shirks vanställande, och han endast dyrkar Allah, och att han är uppriktig i sitt uttal att ’Lâ ilâha illa Allah så blir det en viktig faktor för hans lycka och utrönade av synder och utplåning av hans onda gärningar, såsom nämnts i Allahs Budbärarens (saw) hadith: ”Den som vittnar om att ingen har rätt att dyrkas förutom Allah, utan partners och att Muhammed är Hans slav och Hans Budbärare och att Îsa är en Allahs slav, och ett ord alqâha (framfört, uttalat) till Maryam och en Ande från Honom, och att Paradiset är sanning och Elden Sanning, Allah kommer att låta honom träda in i Paradiset i enlighet med hans gärningar.” [v]

Sannerligen är Lâ ilâha illa Allah, det vittnesmålet en Muslim vittnar med, den nödvändiga grund för att träda in i Paradiset, bekvämlighetens plats, även om hans gärningar har defekter och brister. Såsom nämnts i Hadîth Qudsî, Allah (swt) säger:

”Åh Adams söner, sannerligen om skulle komma till Mig med motsvarande jorden full av misstag och sedan möta Mig utan att ha associerat partners med Mig i någonting så skulle jag ge er motsvarande i Barmhärtighet” [vi]

Med betydelsen: Om någon av er kommer till Mig med en mängd motsvarande jorden full av synder och olydnad, men dog med tauhîd, så kommer jag att förlåta era synder.

Det rapporteras från Profeten att han sade: ”Den som möter Allah utan att ha associerat någonting med honom i någonting kommer att träda in i Paradiset och den som möter honom med att ha associerat partners med honom i någonting kommer att träda in i Elden.” [vii]

Alla dessa narreringar visar tydligt överlägsenheten i Tauhîd, för det är genom det som slavens lycka uppnås, och det bästa medlet för utrönandet av synder och utplåning av hans misstag.





--------------------------------------------------------------------------------

[i] Qurân, 6:82.

[ii] Qurân, 31:13

[iii] Bukhari & Muslim

[iv] Muslim.

[v] Bukhari & Muslim

[vi] Hasan - Tirmidhi & ad-Diyaa

[vii] Muslim
Till överst på sidan Gå ner
 
Tauhids överlägsenhet
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: 'Aqîdah :: Tawhîd-
Hoppa till: