Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

Salaf’s definition av Îmân

Gå ner 
FörfattareMeddelande
'Aaishah

'Aaishah

Antal inlägg : 378
Registration date : 08-11-24

Salaf’s definition av Îmân Empty
InläggRubrik: Salaf’s definition av Îmân   Salaf’s definition av Îmân Emptytis nov 25, 2008 11:28 am

Från: Umm-Aicha (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2004-04-02 20:27

Imâm Abû ´Uthmân as-Sâbûnî
(Ur ”´Aqîdat-us-Salaf wa Ashâb-il-Hadîth” kap. 13)

92. Ahl-ul-Hadîth’s Madhhab är att man anser att Îmân består av tal, handlingar och det som man är övertygad om i hjärtat. Den stiger med goda handlingar och sjunker med synder.

93. Muhammad bin ´Alî bin al-Hasan ash-Shaqîq sade att han fråga Abû ´Abdullâh Ahmad bin Hanbal (rahimahullâh) om Îmân och vad som menas att den stiger och sjunker. Han sade, ”Abûl-Hasan bin Mûsâ al-Ashîb berättade för mig från Hammad bin Salamah, från Abû Ja´far al-Khatamî, från sin far, från sin farfar ´Umayr bin Habîb som sade,

”Îmân stiger och sjunker.”

Någon frågade honom om vad som får den att stiga och vad som får den att sjunka. Han sade,

”Den stiger när vi påminner oss själva om Allâh, förhärligar Honom och prisar Honom, och den sjunker när våra tankar är upptagna, försumliga eller när vi glömmer.” (Även rapporterat av al-Âjurî (sid. 111-112) och av Ibn Abî Shaybah i sin ”al-Musannaf” (11:13) och i ”al-Îmân” (14))

94. Abûl-Hasan bin Abî Ishâq al-Muzakî underrättade mig från sin fader, som berättade från Abû ´Umar al-Hayarî, som berättade från Muhammad bin Yahyâ adh-Dhulî, Muhammad bin Idrîs al-Makkî och Ahmad bin Shidâd at-Tirmidhî, som berättade från al-Humaydî, som berättade från Yahyâ bin Sulaym, som sade,

”Jag frågade en grupp ´ulamâ’ om Îmân och de sade alla att det var (tro), tal och handling.

Jag frågade Hishâm bin Hassân och han sade, ”Det är (tro), tal och handling.”.

Jag frågade Ibn Jurayj och han sade, ”Det är (tro), tal och handling.”.

Jag frågade Sufyân ath-Thawrî och han sade, ”Det är (tro), tal och handling.”.

Jag frågade al-Muthanna bin as-Sabbâh och han sade, ”Det är (tro), tal och gärning.”.

Jag frågade Muhammad bin Muslim at-Tâ’ifî och han sade, ”Det är (tro), tal och handling.”.

Jag frågade al-Fudhayl bin ´Iyâdh och han sade, ”Det är (tro), tal och handling.”.

Jag frågade Nâfi´ bin ´Umar al-Jumahî och han sade, ”Det är (tro), tal och handlingar.”.

Och jag frågade Sufyân bin ´Uyaynah och han sade, ”Det är (tro), tal och handling.”. (Även rapporterat av al-Lâlikâ’î (# 1584)

Abû ´Umar al-Hayarî underrättade mig från Muhammad bin Yahyâ och Muhammad bin Idrîs, som båda berättade från al-Humaydî som sade, ”Jag hörde Sufyân bin ´Uyaynah säga,

”Îmân består av tal och handling. Den stiger och den sjunker.””

Då sade hans yngre broder Ibrâhîm bin ´Uyaynah, ”Abû Muhammad! Säger du att den sjunker?” Han sade,

”Tyst med dig yngling! Den kan sjunka tills att inget kvarstår.”

96. al-Walîd bin Muslim sade att han hörde al-Awzâ´î, Mâlik och Sa´îd bin ´Abdil-´Azîz förneka de som sade, ”(Îmân är endast) tro utan handling.” De brukade säga,

”Det förekommer ingen Îmân utan handlingar.” (al-Lâlikâ’î (# 1586))

En person som höjer sig i att uträtta gärningar som består av lydnad och godhet, höjer sin Îmân. En som lyder ibland, gör sig skyldig till många synder, är för upptagen och försumlig, får sin Îmân att bli bristfällig.

97. Jag hörde al-Hâkim Abû ´Abdullâh al-Hâfidh, från Abû Bakr Muhammad bin Ahmad bin Bâlawayh, al-Jallâb, som hörde från Abû Bakr Muhammad bin Ishâq bin Khuzaymah, som hörde Ahmad bin Sa´îd ar-Rubâtî säga, ”´Abdullâh bin Tâhir sade till mig,

”Ahmad! Sannerligen föraktar du dessa människor utav okunnighet, medan jag föraktar dem utav kunskap. För det första, så anser de inte att man skall lyda makthavaren. För det andra, så anser de att Îmân inte har nivåer. Vid Allâh! Jag anser det inte vara tillåtet att säga, ”Min Îmân är Yahyâ bin Yahyâ’s eller Ahmad bin Hanbal’s.” Och de säger, ”Vår Îmân är som Jibrâ’îl’s och Mikâ’îl’s.””

98. Jag hörde al-Hâkim från Abû Ja´far Muhammad bin Sâlih bin Hânî’, som hörde Abû Bakr Muhammad bin Shu´ayb, som hörde Ishâq bin Ibrâhîm al-Handhalî (ar-Râhawaih), som sade, ”Ibn-ul-Mubârak kom till ar-Rayy och en av dyrkare ställde sig upp, och man trodde att han följde Khawârij’s väg. Han sade till Ibn-ul-Mubârak, ”Abû ´Abdur-Rahmân! Vad säger du om den som gör otukt, stjäler och dricker alkohol?” Han sade,

”Han har inte lämnat Îmân.” Dyrkaren sade då,

”Abû ´Abdur-Rahmân! Har du blivit en Murji’î på senare dagar?” Han svarade,

”Kalla oss inte för Murji’ah! Murji’ah säger att alla våra goda gärningar är accepterade och att alla våra synder är förlåtna. Om jag visste att mina handlingar är accepterade, hade jag sagt att jag går till Paradiset.”

Därefter rapporterade han från Ibn Shawdhab, från Muhammad bin Juhâdah, från Salamah bin Khalîl, från Hazîl Sharhakîl, som sade, ”´Umar bin al-Khattâb (radhiyâ Allâhu ´anh) sade,

”Om man skulle väga Abû Bakr’s Îmân, hade den vägt mer än hela mänsklighetens Îmân.” (as-Sunnah (# 821) av ´Abdullâh bin Ahmad)

99. Jag hörde Abû Bakr Muhammad bin ´Abdillâh bin Muhammad bin Zakariyyâ ash-Shaybânî, från Yahyâ bin Mansûr al-Qâdhî som hörde från Muhammad bin Ishâq bin Khuzaymah, som hörde från Husayn bin Harb, Ahmad bin Harb az-Zâhid’s bror, säga,

”Jag bär vittnesbörden att den religion som Ahmad bin Harb’s följer, säger att Îmân består av tal och handling, den stiger och den sjunker.”

[ tauhid ] [ aqidah ] [ manhaj ] [ fiqh ] [ sira ] [ systrar ]
w w w . d a r u l h a d i t h . c o m

As salam alaykom wa rahmatuAllahi wa barakato

UmmAicha
Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Definition av at taaghoot - shaykh al 'Uthaymeen
» Sayings of the Salaf