Från: Umm-Aicha (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2004-04-02 20:25
Tre frågor om Îmân
Shaykh Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (rahimahullâh) [1]
Fråga 10: Hur skall vi kombinera mellan frasen att Îmân är "Tron på Allâh, Hans änglar, Hans Skrifter, Hans sändebud, den Yttersta dagen samt Förutbestämmelsen, det goda och det onda i den" och profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) uttalande: "Îmân är drygt sjuttio nivåer…"?"
Svar 10: Îmân som är trosläran har sex grundpelare. De nämns i Djibrîls (´alayhis-salâtu was-salâm) hadîth då han frågade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) om Îmân. Han svarade då: "Îmân är att du tror på Allâh, Hans änglar, Hans Skrifter, Hans sändebud, Yttersta dagen samt att du tror på Förutbestämmelsen, det goda och det onda i den." [2]
Vad gäller Îmân som omfattar handlingar och deras typer och sorter, består den av drygt sjuttio nivåer. Därför nämnde Allâh förrättandet av bönen som "Îmân" i Sitt Uttalande:
"Allâh skall inte låta er Îmân gå om intet; Allâh är barmhärtig och ömmar för människorna." (2:143)
Kommentatorerna tolkade "Îmân" som "ert förrättande av bönen mot Jerusalem". Detta beror på att följeslagarna brukade förrätta bönen riktade mot Masjid-ul-Aqsâ, innan de blev beordrade att vända sig i riktning mot Ka´bah.
Fråga 11: Skall man bekräfta Îmân åt en person endast för att han regelbundet kommer till moskén, vilket nämns i hadîthen?
Svar 11: Ja. Det råder inga som helst tvivel om att den som närvarar på de fem obligatoriska bönerna i moskén, innehar ett bevis på Îmân. Det är endast utav tron på Allâh (´azza wa djall) som han har gått ut ur sitt hus och tag på sig bördan att gå till moskén. Vad gäller frågarens uttalande "Vilket nämns i hadîthen", menar han det som har rapporterats från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):
"Om ni ser en person regelbundet komma till moskén, skall ni bekräfta hans Îmân." [3]
Dock är denna hadîth svag och är inte autentiskt rapporterad från profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam).
Fråga 14: Vad är domen beträffande den som säger sig ha kunskap om Ghayb?
Svar 14: Den som säger sig ha kunskap om Ghayb är Kâfir eftersom han anklagar Allâh (´azza wa djall) för lögn. Allâh (ta´âlâ) sade:
"Säg: "Ingen i himlarna eller på jorden har kunskap om Ghayb – utom Allâh. Inte heller vet de när de skall uppväckas till nytt."" (27:65).
Om Allâh (´azza wa djall) beordrade Sin profet Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) att kungöra för människomassorna att ingen i himlarna eller på jorden har kunskap om Ghayb utom Allâh, anklagar den som säger sig ha kunskap om Ghayb Allâh (´azza wa djall) för lögn i denna underrättelse. Vi säger till dessa: Hur kan ni ha kunskap om Ghayb då profeten (salla Allâhu ´alayhi wa sallam) inte hade kunskap om den? Är ni ädlare än sändebudet (salla Allâhu ´alayhi wa sallam)? Om de säger att de är ädlare än sändebudet, blir de Kuffâr, och om de säger att han är ädlare, säger vi: Varför fick inte han kunskap om Ghayb då ni fick den? Allâh (´azza wa djall) sade om Sig Själv:
"Han känner det som är dolt för människor, men Han låter ingen få insikt i Sin Ghayb utom det sändebud som Han har valt ut. Och då sätter Han ut vakter framför och bakom sändebudet." (72:26-27)
Detta är en andra vers som tyder på den Kufr som den som säger sig ha kunskap om Ghayb gör sig skyldig till. Allâh (ta´âlâ) beordrade Sin profet (salla Allâhu ´alayhi wa sallam) att säga:
"Säg: "Jag säger inte till er att jag har Allâhs skatter och jag känner inte till Ghayb. Inte heller säger jag till er: "Jag är en ängel." Allt jag gör är att följa det som uppenbaras för mig."" (6:50)
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Ur "Fatâwâ Arkân-il-Islâm", publicerad av Dâr-uth-Tharyâ lin-Nashr.
[2] al-Bukhârî (50) och Muslim (9).
[3] at-Tirmidhî (2617).
[ tauhid ] [ aqidah ] [ manhaj ] [ fiqh ] [ sira ] [ systrar ]
w w w . d a r u l h a d i t h . c o m
As salam alaykom wa rahmatuAllahi wa barakato
UmmAicha