Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

Tre frågor om Îmân

Gå ner 
FörfattareMeddelande
'Aaishah

'Aaishah

Antal inlägg : 378
Registration date : 08-11-24

Tre frågor om Îmân Empty
InläggRubrik: Tre frågor om Îmân   Tre frågor om Îmân Emptytis nov 25, 2008 11:27 am

Från: Umm-Aicha (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2004-04-02 20:25

Tre frågor om Îmân
Shaykh Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (rahimahullâh) [1]

Fråga 10: Hur skall vi kombinera mellan frasen att Îmân är "Tron på Allâh, Hans änglar, Hans Skrifter, Hans sändebud, den Yttersta dagen samt Förutbestämmelsen, det goda och det onda i den" och profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) uttalande: "Îmân är drygt sjuttio nivåer…"?"

Svar 10: Îmân som är trosläran har sex grundpelare. De nämns i Djibrîls (´alayhis-salâtu was-salâm) hadîth då han frågade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) om Îmân. Han svarade då: "Îmân är att du tror på Allâh, Hans änglar, Hans Skrifter, Hans sändebud, Yttersta dagen samt att du tror på Förutbestämmelsen, det goda och det onda i den." [2]

Vad gäller Îmân som omfattar handlingar och deras typer och sorter, består den av drygt sjuttio nivåer. Därför nämnde Allâh förrättandet av bönen som "Îmân" i Sitt Uttalande:

"Allâh skall inte låta er Îmân gå om intet; Allâh är barmhärtig och ömmar för människorna." (2:143)

Kommentatorerna tolkade "Îmân" som "ert förrättande av bönen mot Jerusalem". Detta beror på att följeslagarna brukade förrätta bönen riktade mot Masjid-ul-Aqsâ, innan de blev beordrade att vända sig i riktning mot Ka´bah.

Fråga 11: Skall man bekräfta Îmân åt en person endast för att han regelbundet kommer till moskén, vilket nämns i hadîthen?

Svar 11: Ja. Det råder inga som helst tvivel om att den som närvarar på de fem obligatoriska bönerna i moskén, innehar ett bevis på Îmân. Det är endast utav tron på Allâh (´azza wa djall) som han har gått ut ur sitt hus och tag på sig bördan att gå till moskén. Vad gäller frågarens uttalande "Vilket nämns i hadîthen", menar han det som har rapporterats från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

"Om ni ser en person regelbundet komma till moskén, skall ni bekräfta hans Îmân." [3]

Dock är denna hadîth svag och är inte autentiskt rapporterad från profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam).

Fråga 14: Vad är domen beträffande den som säger sig ha kunskap om Ghayb?

Svar 14: Den som säger sig ha kunskap om Ghayb är Kâfir eftersom han anklagar Allâh (´azza wa djall) för lögn. Allâh (ta´âlâ) sade:

"Säg: "Ingen i himlarna eller på jorden har kunskap om Ghayb – utom Allâh. Inte heller vet de när de skall uppväckas till nytt."" (27:65).

Om Allâh (´azza wa djall) beordrade Sin profet Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) att kungöra för människomassorna att ingen i himlarna eller på jorden har kunskap om Ghayb utom Allâh, anklagar den som säger sig ha kunskap om Ghayb Allâh (´azza wa djall) för lögn i denna underrättelse. Vi säger till dessa: Hur kan ni ha kunskap om Ghayb då profeten (salla Allâhu ´alayhi wa sallam) inte hade kunskap om den? Är ni ädlare än sändebudet (salla Allâhu ´alayhi wa sallam)? Om de säger att de är ädlare än sändebudet, blir de Kuffâr, och om de säger att han är ädlare, säger vi: Varför fick inte han kunskap om Ghayb då ni fick den? Allâh (´azza wa djall) sade om Sig Själv:

"Han känner det som är dolt för människor, men Han låter ingen få insikt i Sin Ghayb utom det sändebud som Han har valt ut. Och då sätter Han ut vakter framför och bakom sändebudet." (72:26-27)

Detta är en andra vers som tyder på den Kufr som den som säger sig ha kunskap om Ghayb gör sig skyldig till. Allâh (ta´âlâ) beordrade Sin profet (salla Allâhu ´alayhi wa sallam) att säga:

"Säg: "Jag säger inte till er att jag har Allâhs skatter och jag känner inte till Ghayb. Inte heller säger jag till er: "Jag är en ängel." Allt jag gör är att följa det som uppenbaras för mig."" (6:50)

--------------------------------------------------------------------------------

[1] Ur "Fatâwâ Arkân-il-Islâm", publicerad av Dâr-uth-Tharyâ lin-Nashr.

[2] al-Bukhârî (50) och Muslim (9).

[3] at-Tirmidhî (2617).

[ tauhid ] [ aqidah ] [ manhaj ] [ fiqh ] [ sira ] [ systrar ]
w w w . d a r u l h a d i t h . c o m

As salam alaykom wa rahmatuAllahi wa barakato

UmmAicha
Till överst på sidan Gå ner

Tre frågor om Îmân
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-