Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Guldkorn från förfäderna

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Noor al hoda

Noor al hoda


Antal inlägg : 160
Ort : Skarholmen
Registration date : 08-11-23

Guldkorn från förfäderna Empty
InläggRubrik: Guldkorn från förfäderna   Guldkorn från förfäderna Emptytis dec 02, 2008 6:57 am

aslihan-- (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-03-04 23:07
1. Imâm Hafs bin Ghayyâth (rahimahullâh) sade:

“Skall du inte titta på Hadîthens folk och deras tillstånd? De är de bästa människorna.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 3, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)


2. Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim (rahimahullâh) sade:

“Alla som har sagt att Hadîthens folk är de bästa människorna har talat sanning.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 3)


3. Imâm Ahmad bin Sinân al-Qattân (rahimahullâh) sade:

“Det finns inte en Mubtadi´ (innovatör) i världen utan att han hatar Ahl-ul-Hadîth. Varje gång en man innoverar, blir hans hjärta tomt på Hadîthens sötma.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 4, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)


4. Imâm Muhammad bin ´Alî ash-Shawkânî (rahimahullâh) sade:


“Rättvisa är det som stämmer överens med Allâhs föreskrift och orättvisa är det som motstrider den.” (al-Qawl al-Mufîd fî Adillat-il-Idjtihâd wat-Taqlîd, sid. 48)
5. Imâm Makhûl ash-Shâmî (rahimahullâh) sade:

“Jag har inte sett någon person som är så kunnig om Sunnah som az-Zuhrî.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 63, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)


6. ´Uthmân bin ´Affân (radhiya Allâhu ´anh) sade:


“Håll er borta från alkohol. Det är modern till alla vidrigheter.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 4, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)


7. Imâm Hammâd bin Zayd (rahimahullâh) sade:


“Efter att Ayyûb [as-Sikhtiyânî] hade anlänt från al-Madînah, frågades han om den kunnigaste personen som han hade lämnat efter sig. Han svarade: ”Yahyâ bin Sa´îd.”” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 64, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)


8. Imâm Muhammad bin Idrîs ash-Shâfi´î (rahimahullâh) sade:


“Jag har inte sett någon kunnigare än Ibn ´Uyaynah.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 65, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)


9. Imâm Ayyûb as-Sikhtiyânî (rahimahullâh) sade:


“Om du berättar en hadîth till en man och han säger att du skall lämna det och hålla dig till Qur’ânen i stället, skall du veta att han är vilseledd.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 65, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)


10. Imâm al-Fudhayl bin ´Iyâdh (rahimahullâh) sade:


“Jag svär vid Ka´bahs Herre att mina ögon aldrig har sett någon som ´Abdullâh bin al-Mubârak.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 67, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)


11. Imâm Ahmad bin Hanbal (rahimahullâh) sade:


“Yahyâ bin Sa´îd är den pålitligaste människan. Jag har inte skrivit [ned hadîth] från någon som honom.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 67, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)


12. Imâm Ishâq bin Râhûyah (rahimahullâh) sade:


“Jag har aldrig sett någon som Yahyâ bin Yahyâ. Jag tror inte heller att han har sett någon som sig själv.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 69, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)






www.darulhadith.com
Till överst på sidan Gå ner
 
Guldkorn från förfäderna
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Ett frigörande från Shirk
» Artiklar från www.al-ibaanah.com
» två audio från troid.org
» Att ta bort livsuppehållande apparater från den hjärndöde
» Från en godhet till en annan

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Sîrah-
Hoppa till: