aslihan-- (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-03-04 23:07
1. Imâm Hafs bin Ghayyâth (rahimahullâh) sade:
“Skall du inte titta på Hadîthens folk och deras tillstånd? De är de bästa människorna.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 3, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)
2. Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim (rahimahullâh) sade:
“Alla som har sagt att Hadîthens folk är de bästa människorna har talat sanning.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 3)
3. Imâm Ahmad bin Sinân al-Qattân (rahimahullâh) sade:
“Det finns inte en Mubtadi´ (innovatör) i världen utan att han hatar Ahl-ul-Hadîth. Varje gång en man innoverar, blir hans hjärta tomt på Hadîthens sötma.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 4, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)
4. Imâm Muhammad bin ´Alî ash-Shawkânî (rahimahullâh) sade:
“Rättvisa är det som stämmer överens med Allâhs föreskrift och orättvisa är det som motstrider den.” (al-Qawl al-Mufîd fî Adillat-il-Idjtihâd wat-Taqlîd, sid. 48)
5. Imâm Makhûl ash-Shâmî (rahimahullâh) sade:
“Jag har inte sett någon person som är så kunnig om Sunnah som az-Zuhrî.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 63, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)
6. ´Uthmân bin ´Affân (radhiya Allâhu ´anh) sade:
“Håll er borta från alkohol. Det är modern till alla vidrigheter.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 4, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)
7. Imâm Hammâd bin Zayd (rahimahullâh) sade:
“Efter att Ayyûb [as-Sikhtiyânî] hade anlänt från al-Madînah, frågades han om den kunnigaste personen som han hade lämnat efter sig. Han svarade: ”Yahyâ bin Sa´îd.”” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 64, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)
8. Imâm Muhammad bin Idrîs ash-Shâfi´î (rahimahullâh) sade:
“Jag har inte sett någon kunnigare än Ibn ´Uyaynah.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 65, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)
9. Imâm Ayyûb as-Sikhtiyânî (rahimahullâh) sade:
“Om du berättar en hadîth till en man och han säger att du skall lämna det och hålla dig till Qur’ânen i stället, skall du veta att han är vilseledd.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 65, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)
10. Imâm al-Fudhayl bin ´Iyâdh (rahimahullâh) sade:
“Jag svär vid Ka´bahs Herre att mina ögon aldrig har sett någon som ´Abdullâh bin al-Mubârak.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 67, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)
11. Imâm Ahmad bin Hanbal (rahimahullâh) sade:
“Yahyâ bin Sa´îd är den pålitligaste människan. Jag har inte skrivit [ned hadîth] från någon som honom.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 67, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)
12. Imâm Ishâq bin Râhûyah (rahimahullâh) sade:
“Jag har aldrig sett någon som Yahyâ bin Yahyâ. Jag tror inte heller att han har sett någon som sig själv.” (Ma´rifah ´Ulûm-il-Hadîth, sid. 69, av Imâm Abû ´Abdillâh al-Hâkim)
www.darulhadith.com