Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Noor al hoda

Noor al hoda


Antal inlägg : 160
Ort : Skarholmen
Registration date : 08-11-23

Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia Empty
InläggRubrik: Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia   Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia Emptytis dec 02, 2008 6:42 am

Umm_Amatillaah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2007-12-13 20:06
Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia
December 13th, 2007 Filed under: Delar av böcker, Rapporteringar by admin
Vi avslutar detta kapitel med berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia. Det är en välkänd berättelse som många personer har berättat vidare bland annat Abu Ja’far Ahmad bin Ja’far ibnul-Lubban (må Allah vara barmhärtig över honom) i sin bok ”Tanbih dhawil-Aqdar ’ala masalikil-Abrar” då han sade:

Det har berättats att det brukade finnas kvinnor i Basra som dyrkade Allah mycket, bland dem var Umm Ibrahim al-Hashimia.

De otrogna fienderna attackerade en av muslimernas gränser och muslimerna kallades till Jihad. ’Abdul Wahid bin Zayd al-Basri höll ett tal för folket och uppmanade dem till att strida mot fienden.

Umm Ibrahim satt bland dem som lyssnade på hans tal. ‘Abdul Wahid fortsatte med sitt tal och började beskriva Hur ul-’Ein och berättade vad som nämnts om dem och läste en väldigt vacker poesi dikt som beskriver Hur ul-’Ein. (Författaren nämner dikten men den är mycket svår att översätta)

När de närvarande människorna hörde denna dikt blev de sporrade (för jihad) och började röra sig runt, sedan började de att trängas och Umm Ibrahim tog sig fram bland dem och sade till ‘Abdul Wahid :
”O Abu ’Ubayd! Du känner till min son Ibrahim och du vet att Basras ledare vill att deras döttrar ska gifta sig med honom. Jag har vägrat dem detta, men jag svär vid Allah att denna flicka som du har beskrivit (dvs. Hur ul-’Ein) har imponerat på mig och jag vill att hon ska bli min sons fru. Fortsätt därför att berätta om hur vacker hon är!”

’Abdul Wahid fortsatte då att läsa sin poesi om Hur ul-’Ein. Människorna som befann sig där började då trängas ännu mer, men Umm Ibrahim tog sig ännu en gång fram och sade till ’Abdul Wahid:
”O Abu ’Ubayd! Jag svär vid Allah att denna flicka du just beskrivit har gjort mig imponerad och jag vill att hon ska bli min sons fru. Kan du därför gifta bort henne till min son och ta emot 10 000 dinar som brudgåva så att han får följa med dig ut i slaget? Det må vara så att Allah kommer att skänka honom martyrskap så kan han därefter medla för mig och hans far på Domedagen.”

Han sade då till henne: ”Om du skulle göra det skulle du, din son och din sons far sannerligen bli segerrika med en uppenbar framgång.”

Därefter ropade hon på sin son: ”O Ibrahim!”

Han steg då fram bland de lyssnandes och sade: ”Jag hör och lyder, O min moder”

Hon sade då: ”O min son, skulle du nöja dig med att den här flickan skall bli din fru i utbyte mot att du offrar din själ för Allahs skull?”

Pojken sade då: ”O min mor, jag svär vid Allah att jag är fullständigt nöjd med detta.”

Hon sade då: ”O Allah, jag tar Dig som Vittne till att jag har gift bort min son till den här flickan i utbyte mot att han offrar sin själ för Din skull, så acceptera från mig, O Den mest Nåderike av dem som visar nåd.”

Därefter gick hon sin väg och återvände med 10 000 dinar och sade: ”O Abu ’Ubayd! Det här är min sons brudgåva som han skall göra sig själv redo för strid med, så gör krigarna redo för strid!”

Därefter gick hon och köpte en skicklig häst till sin son och ordnade ett utmärkt vapen till honom. När ’Abdul Wahid gick ut till strid följde Ibrahim med honom till slaget samtidigt som de lärda inom Qur’an läste verserna:
”Allah har [slutit ett avtal] med de troende, enligt vilket Han i utbyte för deras liv och egendom lovar dem Paradiset.” [at-Tawbah: 111]

När hon skulle ta sitt sista farväl till sin son gav hon honom det tyg man sveper in de döda med och den parfym man parfymerar dem med och sade: ”O min son! När du möter fienden så klä dig då i detta vita tyg och sätt på dig parfymen, och akta dig för att Allah skall se att du gör någonting fel i Hans väg.”

Därefter tryckte hon sin son mot sitt bröst en sista gång och kysste honom mellan hans ögon och sade: ”Må Allah göra så att vi inte förs samman förrän vi ses på Domedagen.”

Abdul Wahid sade att när de nådde fiendens land kallades det till strid så folket ställde sig upp för att kriga och Ibrahim ställde sig längst fram. Han dödade många fiender tills de enade sig mot honom och slutligen dödade honom.

’Abdul Wahid sade att när de skulle färdas tillbaka till Basrah sade jag till mina vänner:
”Säg ingenting till Umm Ibrahim förrän jag möter henne och berättar vad som skett på ett bra sätt så att hon inte blir förtvivlad och går miste om hennes belöning.”

Han sade därefter att när de nådde Basrah så kom människorna ut för att möta dem och Umm Ibrahim var bland dem som kom ut. Han sade att när hon såg honom sade hon: ”O Abu ’Ubayd! Har min gåva blivit emottagen så ge mig då goda besked, om inte så väntar då sorgebeskeden?

Jag sade då till henne: ”Den har sannerligen accepterats, Ibrahim är levande bland de andra levande och försörjs av det goda.”

Hon föll då ned på marken och gjorde sujud som tack till Allah och sade: ”All pris tillkommer Allah som gjorde det jag hoppats på och accepterade den gåvan jag gav.”

Därefter gick hon därifrån. Dagen efter kom hon till ’Abdul Wahids moské och ropade: ”Må frid vara över dig O Abu ’Ubayd, jag skall ge dig goda nyheter.”

Han sade till henne: ”Må du fortsätta vara glad, vad har hänt?”

Hon sade: ”Igår på natten såg jag i min dröm att min son satt i en vacker trädgård, hade på sig gröna kläder, satt på en säng gjord av pärlor, och han bar en krona och han sade till mig: ”O min moder! Var glad för min skull, din brudgåva accepterades och bröllopet har ägt rum.”

Källa: ”Mashari’ ul-Aswaq ila Masari’ il-Ushaq”, s. 215-218 av Abu Zakariyyah Ahmad bin Nuhas

www.subhanallah.se
Till överst på sidan Gå ner
Noor al hoda

Noor al hoda


Antal inlägg : 160
Ort : Skarholmen
Registration date : 08-11-23

Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia Empty
InläggRubrik: Sv: Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia   Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia Emptytis dec 02, 2008 6:43 am

Umm-aichaah Skickat: 2007-12-14 13:28
La huwwla wa la quwwta illaah billaah!

vilken vacker berättesle väcker upp massa varma känslor hur människor säljde sina själ Fisbillillaah, Subhanaka Rabbana wa Bihamd!

وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ

Think not of those who are killed in the Way of Allâh as dead. Nay, they are alive, with their Lord, and they have provision. (Aali Imran 3:169)

No. 25 - Narrated Abu Huraira:


Allah's Apostle was asked, "What is the best deed?" He replied, "To believe in Allah and His Apostle (Muhammad). The questioner then asked, "What is the next (in goodness)? He replied, "To participate in jihad (religious fighting) ( Hadith forsätter finns och hämta i www.sahihalbukhari.com)
Till överst på sidan Gå ner
Noor al hoda

Noor al hoda


Antal inlägg : 160
Ort : Skarholmen
Registration date : 08-11-23

Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia Empty
InläggRubrik: Sv: Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia   Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia Emptytis dec 02, 2008 6:43 am

Umm-Firdaus91 Skickat: 2007-12-14 18:36

Barakullaahu feeki! Laa hawlaa wa laa quwata illaa billaah, mashaAllaah vad vackert och vilken Tawwakul hon hade. Må Allaah göra oss bland ahlul Jannaah!

Ahsaan Allaah 'aalaeikunn.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia Empty
InläggRubrik: Sv: Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia   Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Berättelsen om Umm Ibrahim al-Hashimia
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Berättelsen om Faraos vakts hustru

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Sîrah-
Hoppa till: