Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Är det bättre att recitera eller memorera Qur\´ānen under Ramadān?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
ummUthaymeen As-Somaliyah




Antal inlägg : 570
Ort : denmark
Registration date : 08-11-24

Är det bättre att recitera eller memorera Qur\´ānen under Ramadān? Empty
InläggRubrik: Är det bättre att recitera eller memorera Qur´ānen under Ramadān?   Är det bättre att recitera eller memorera Qur\´ānen under Ramadān? Emptylör nov 29, 2008 5:09 am

Från: Umm-Firdaus91 (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2007-09-05 06:35
Är det bättre att recitera eller memorera Qur\´ānen under Ramadān?
al-Imām Muhammad ibn Sālih al-´Uthaymīn

--------------------------------------------------------------------------------



Fråga:

Vad är bättre att göra under Ramadān – att memorera Qur`ānen eller att recitera den?


Svar:

Det som är bäst är att memorera Qur`ānen, för att memorera Qur`ānen omfattar både reciterande och memorerande. Dessutom känner många människor större iver under Ramadān och är följdaktligen mer aktiva i memorerandet av Qur`ānen och lär sig en hel del utantill under månaden. På grund av detta är det bättre att memorera – och personen går inte miste om reciterandets belöning, eftersom varje bokstav som läses ur Qur`ānen belönas med tio belöningar oavsett om de läses utantill eller från BokenDen som än läser en bokstav från Allāhs bok kommer att ha en belöning. Denna belöning blir sedan mångfaldigad med tio. Och då menar jag inte att 'Alif Lām Mīm' är en bokstav, utan jag menar att Alif är en bokstav, och Lām är en bokstav, och Mīm är en bokstav.”" href="http://salafi.se/index.php?url=158#fnref1" name=fn1>1.



--------------------------------------------------------------------------------

1 Shaykhen syftar på hadīthen som rapporterats av at-Tirmidhī: ”Den som än läser en bokstav från Allāhs bok kommer att ha en belöning. Denna belöning blir sedan mångfaldigad med tio. Och då menar jag inte att 'Alif Lām Mīm' är en bokstav, utan jag menar att Alif är en bokstav, och Lām är en bokstav, och Mīm är en bokstav.”


www.salafi.se
Till överst på sidan Gå ner
ummUthaymeen As-Somaliyah




Antal inlägg : 570
Ort : denmark
Registration date : 08-11-24

Är det bättre att recitera eller memorera Qur\´ānen under Ramadān? Empty
InläggRubrik: Är det bättre att recitera eller memorera Qur´ānen under Ramadān?   Är det bättre att recitera eller memorera Qur\´ānen under Ramadān? Emptylör nov 29, 2008 5:10 am

Från: -Munitaa- Skickat: 2008-08-30 10:30
RAISED!
Till överst på sidan Gå ner
 
Är det bättre att recitera eller memorera Qur\´ānen under Ramadān?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» wudhu i Qur'anen och sunnah
» An Abandoned Sunnah –During the Last Ten Days of Ramadan
» Ramadan artiklar
» Ramadan preparation
» Ramadan artiklar

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Fiqh-
Hoppa till: