Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

Yahyā ibn Yahyā

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Noor al hoda

Noor al hoda

Antal inlägg : 160
Registration date : 08-11-23

Yahyā ibn Yahyā Empty
InläggRubrik: Yahyā ibn Yahyā   Yahyā ibn Yahyā Emptymån nov 24, 2008 5:10 am

Umm_Amatillaah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2005-09-14 12:46

Bismillaah wal hamdulillaah was salaat was salaam 'alaa ashrafeel mursaleen, wa ba'd!

Yahyā ibn Yahyā
al-Imām adh-Dhahabī
Siyar ’Alāmin-Nubalā, volym 10, sida 512-519.

--------------------------------------------------------------------------------

Han var Yahyā ibn Yahyā ibn Bakr Abū Zakariyyā at-Tamīmī an-Nīsābūrī – han föddes år 142 hijrī.

Dem han rapporterade från inkluderar:

Kathīr ibn Sulaym, Mālik, Sharīk al-Qādī, al-Layth ibn Sa’d, Yasīd ibn Zurai’ och andra.

Dem som rapporterade från honom inkluderar:

al-Bukhārī, Muslim, Muhammad ibn Nasr al.Marwazī, ’Uthmān ibn Sa’īd ad-Dārimī, Muhammad ibn Yahyā ad-Duhlī och andra.

Yahyā ibn Muhammad ibn Yahyā sade: ”Jag hörde Ishāq ibn Rāhawih säga, ’Jag har inte sett någon likt Yahyā ibn Yahyā, och jag tror inte att han har sett någon som sig själv.’” Ishāq ibn Ibrāhīm sade, ”Den dagen Yahyā ibn Yahyā dog, var han Imāmen av människorna på jorden.”

Imām Ahmad sade, ”Yahyā ibn Yahyā såg ingen som sig själv, och folket har inte sett något like till honom.” Han sade även, ”Yahyā ibn Yahyā var en Imām för mig, och om jag hade haft tillräckligt med pengar så skulle jag ha rest till honom.”

Yahyā ibn Ma’īn sade: ”Att försvara Sunnahn har högre status än att göra Jihād för Allāhs skull.” Så jag sade till Yahyā ibn Yahyā, ”En man spenderar sin egendom i Allāhs sak, tröttar ut sig själv och krigar Jihād och den här (som försvarar Sunnahn) har högre status än honom?!” Han sade, ”Ja, mycket bättre.” Han dog år 226 Hijrī.

www.salafi.se
Till överst på sidan Gå ner

Yahyā ibn Yahyā
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Shaykh Ahmad ibn Yahya an-Najmee

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Sîrah-
Hoppa till: