Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

Imâm Mâliks syn på att avbryta frivillig bön

Gå ner 
FörfattareMeddelande
ummUthaymeen As-Somaliyah

Antal inlägg : 570
Registration date : 08-11-24

Imâm Mâliks syn på att avbryta frivillig bön Empty
InläggRubrik: Imâm Mâliks syn på att avbryta frivillig bön   Imâm Mâliks syn på att avbryta frivillig bön Emptylör nov 29, 2008 4:17 am

Från: Farihah-فريحه (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-01-15 14:54
بسم الله الرحمن الرحيم

Författare: Imâm Sahnûn bin Sa´îd at-Tanûkhî
Källa: al-Mudawwanah al-Kubrâ (1/129)

Jag frågade [Ibn-ul-Qâsim]:

“Ansåg Mâlik att man skulle ta om den frivilliga bönen om man avbröt den avsiktligt?” Han svarade:

“Ja.”

Jag frågade:

“Om han inte avbröt den avsiktligt då?” Han svarade:

“Då ansåg Mâlik att man inte skulle ta igen bönen.”

Mâlik sade om den som avsiktligt avbryter den frivilliga bönen:

“Han får ta om den förutom om han gör det för att han måste uträtta naturligt behov.”

Jag frågade:

“Om han då avsiktligt bryter sin tvagning under den frivilliga bönen?” Han svarade:

“Då har han ju avbrutit den avsiktligt. Han får ta om bönen.”

Mâlik sade om personen som inleder en frivillig bön och inte hinner göra någon Rak´ah innan Iqâmah läses:

“Om han kan be snabbt på så sätt att han endast läser al-Fâtihah i varje Rak´ah samt hinner be med Imâmen, gör han det. Om han inte kan göra det, anser jag att han skall göra avbryta bönen med Taslîm och sluta sig till [den obligatoriska] bönen. Om han inte avbryter den med Taslîm, får han ta om bönen.”
Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» ska man be nawafil (frivillig bön) som resande?
» al-Imām ´Abdullāh al-Qar´āwī
» Imam Muslim
» Imam al-Albaanee
» Imâm Abu Dâwûd

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Fiqh-
Hoppa till: