Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Imām Abū Hanīfah

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Noor al hoda

Noor al hoda


Antal inlägg : 160
Ort : Skarholmen
Registration date : 08-11-23

Imām Abū Hanīfah Empty
InläggRubrik: Imām Abū Hanīfah   Imām Abū Hanīfah Emptymån nov 24, 2008 4:47 am

Umm_Amatillaah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2005-04-04 00:30

Bismillah wal hamdulillah kama yanbaghil li djilalo wadjahahu, wa 'adheema sultanaho, wa salaat wa salaam 'ala sayyid al-awwaleen wal akhireeen, wa ba'd!

Imām Abū Hanīfah
Imām Shams-ud-Dīn adh-Dhahabī

--------------------------------------------------------------------------------


Imāmen, Religionens faqīh och Iraks ´ālim; Abū Hanīfah an-Nu´mān bin Thābit bin Zūtā at-Taymī, al-Kūfī, betjänt till Taymullāh bin Tha´labah. Det sägs att hans ursprung var persiskt.

Han föddes året 80 H under de mindre sahābas tid. Han såg Anas bin Mālik när han kom till dem i Kūfah. Däremot har det inte bekräftats att han har hört hadīth från någon av dem.

Han rapporterade från ´Atā' bin abī Rabāh och han är hans största och främsta lärare enligt honom själv, ash-Sha´bī, Tāwūs, men det är inte autentiskt, ´Amr bin Dīnār, Nāfi´, ibn ´Umars betjänt, az-Zuhrī, abū Ishāq as-Sabī´ī m fl.

De som har rapporterat från honom är hans son Hammād bin abī Hanīfah, ´Abdullāh bin al-Mubārak, Zufar, ´Abdur-Razzāq, abū Nu´aym, Muhammad bin al-Hasan ash-Shaybānī, Wakī´, abū Hamzah as-Sukkarī, abū Yūsuf Ya´qūb al-Ansārī m fl.

Ahmad al-´Ijlī sade: ”Abū Hanīfah var en sidenförsäljare.”

Abū ´Abdir-Rahmān al-Muqrī sade: ”abū Hanīfah var från Babylon.”

Yahyā bin Ma´īn sade: ”Abū Hanīfah var pålitlig (thiqah). Han berättade endast den hadīth han memorerade och han berättade ingen hadīth han inte memorerade.”

Abū Hanīfah sade om sin lärare Hammād bin abī Sulaymān: ”En dag kom jag till Basrah och jag trodde att jag inte skulle ställas någon fråga utan att jag kunde svara på den. Plötsligt började de fråga mig om saker och ting jag inte hade någon aning om. Då lovade jag mig själv att aldrig lämna Hammād så länge han levde. Jag gjorde honom sällskap i arton år.”

´Abdullāh bin al-Mubārak sade: ”Om inte Allāh hade hjälpt mig med abū Hanīfah och Sufyān, hade jag varit som alla andra människor.”

Hujr bin ´Abdil-Jabbār sade att det sades till al-Qāsim bin Ma´n: ”'Vill du vara en av abū Hanīfahs elever?' Då sade han: 'Aldrig någonsin har människorna suttit med någon som är mer gagnande än Abū Hanīfah. Kom och låt oss gå till honom.' När de väl kom till honom, höll han sig fast vid honom och sade: 'Jag har aldrig sett någon liknande.'”

Asad bin ´Amr sade: ”Abū Hanīfah bad ´Ishā' och Subh (Fajr) med en tvagning i fyrtio år.”

Abū Yūsuf sade: ”Under tiden som jag en dag gick med abū Hanīfah hörde jag en man säga: 'Det där är abū Hanīfah. Han sover aldrig på nätterna.' Då sade abū Hanīfah: 'Jag svär vid Allāh att det inte sägs något om mig som jag inte gör.' Han tillbringade nätterna i förrättning av bön, ödmjukhet och böner.”


Imām abū Hanīfahs egenskaper

´Abdur-Rahmān bin Muhammad bin al-Mughīrah sade: ”Jag såg abū Hanīfah som gammal ge fatāwā till folket i en av Kūfahs moskéer. På huvudet hade han en svart, lång mössa.”

Abū Yūsuf sade: ”Abū Hanīfah hade en medelmåttig kropp. Han hade den bästa skepnaden bland människorna och han var vältaligast.”

Hammād bin abī Hanīfah sade: ”Min fader var vacker. Han var brun och han hade en fin figur. Han doftade mycket parfym och var mycket präktig. Han talade endast när han svarade på frågor och han brukade aldrig ge sig in i det som inte angick honom.”

´Abdullāh bin al-Mubārak sade: ”Jag har aldrig sett någon människa som är så vördig i sina sittningar som abū Hanīfah. Inte heller har jag sett någon som har ett så fint uppförande och så fin mildhet som abū Hanīfah.”

Qays bin Rabī´ sade: ”Abū Hanīfah var from och gudfruktig.”

Sharīk sade: ”Abū Hanīfah talade lite och var mycket klok.”

Abū ´āsim an-Nabīl sade: “Abū Hanīfah kallades för 'käppen' för att han förrättade bönen så mycket.”

Abū Yūsuf sade: ”Varje natt brukade Abū Hanīfah läsa ut Qur'ānen i en rak´ah.”

Yazīd bin Hārūn sade: ”Jag har inte sett någon som är mildare än abū Hanīfah.”

Abū Mu´āwiyah ad-Dharīr sade: ”Att älska abū Hanīfah hör till Sunnah.”

al-Khuraybī sade: ”Endast en avundsjuk eller okunnig person talar illa om abū Hanīfah.”

´Alī bin ´Āsim sade: “Om man skulle väga abū Hanīfahs kunskap med alla hans samtida människors, hade hans kunskap vägt mer.”

Hafs bin Ghayyāth sade: ”Abū Hanīfahs tal inom fiqh är precisare än poesi – ingen annan än en okunnig person kritiserar honom.”

Det sägs att al-A´mash ställdes en fråga och han sade: ”Den som kan denna fråga är sidenhandlaren an-Nu´mān bin Thābit. Jag anser att hans kunskap har välsignats.”

Harīr sade: ”Mughīrah sade till mig: 'Sitt med abū Hanīfah. Om Ibrāhīm an-Nakha´ī hade levt i dag, skulle han suttit med honom.'”

´Abdullāh bin al-Mubārak sade: ”Abū Hanīfah är den kunnigaste människan inom fiqh.”

Hans biografi kan fylla flera volymer – må Allāh vara nöjd med honom. Han dog som en martyr i fängelset år 150 H. Han blev sjuttio år gammal och hans grav är i Bagdad – och Allāh vet bättre.


www.salafi.se (ännu en gång, våran hemsida, mashaAllah!)
Till överst på sidan Gå ner
 
Imām Abū Hanīfah
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Sîrah-
Hoppa till: