Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Supporting the Rights of the Believing Woman!

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Umm Firdaus al-Eritreyaah

Umm Firdaus al-Eritreyaah


Antal inlägg : 610
Registration date : 08-11-22

Supporting the Rights of the Believing Woman! Empty
InläggRubrik: Supporting the Rights of the Believing Woman!   Supporting the Rights of the Believing Woman! Emptyfre nov 28, 2008 7:44 am

Från: Umm-aichaah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2007-04-27 17:40
بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulilaah rabbil Alaamin Wa saalatu wa saalam wa Ala Nabbiyina wa Ala Alihi Wa Sahabihi wa Aj'meen wa bidaah!

Asaalam aleykunna wa rahmtullaah wa baraaktuh!

Jag tänkte dela med mig en lite dikt jag hittade i Boken 'Supporting the rights of the Believing Woman Written by Umm-Salamah As-Salaafiyyah! Including.Introduction by Imaam Muqbil Bin Haadee Al-Wadi'ee(Rahimullaah)'.

Jag läste i Kapiteln, When The Daugther Reaches the Age of Marriage!

Under en lite Rubrik som hette In the defense of the Woman Of Baanee Hashim!

Där Dom förklara att Profeten Mohamed(Salallaaho alayhi wa saalam) Gifte bort sina döttrar till stammar som inte var från Banee Hashim(Profetens stam) Och att han ÄVEN gifte sig själv med en kvinna Som hette Zaynab bint Jahash som vara ifrån stammen Asadiyyah. Sen går dom djupare in till Fatimiyyah Stammen(En gammal stam från Yemen) Som var en stamma som sade att de kvinnliga Fatimiyyah fick enbart gifta sig med Manliga Fatimiyyah Vilken har gjort idag att många kvinnor i Yemen blev värdig gamla och fick aldrig gifta sig för det "Manliga fatimiyyah" var ej till räckliga!

En kvinna skrev en "Mountion" ifrån stammen Al-Bahaah(En stam där kvinnorna inte fick gifta sig förren dom var mycket gamla och de vara få som ville ha dom) hon skrev detta för hon var förbjud att gifta sig!

When my fingertips wrote the letter,tears were flowing from my eyes.

I sent it to my affluent father who embraced me with protection and affection.

I sent it,and it contained that which i could not say: But what my heart and soul desires.

I sent it and tears fell upon its ink and i wrote it from a puzzling situation.

I kept it hidden from the most important one,but it did not prevent me from breaking from this concealment.

When i think of my drowning indeed my gray hair ignites as if my gray hair was Luminous.

O youAre not put off due to my old age.

Indeed,years of sadness have already passed.

When i see children my tears flow,my heart burns from the fire of my deprivation.

When i se another woman who living with her husband and her child Sleep in the nursery.

when i see her and her love with her child.

your hand afflcts my heart with something.

O you who have not been killed by sorrow killed without a bow and arrow?

O you who make the laws of my loard like this.

It is a Requirement to have a husband and a child?

This is the fair and wise judgement of Allaah?

Indeed my lord Required it of Mankind.

If you desire my salary and my profession then take what you like without any sin.

But you who sake to sell your daugther to whoever will pay a large sum,which is different matter.

This by the lord of the house is a terrible sale.

Like the sale of a sheep and two lambs.

By flaunting your gain do not waste my future or what time is sufficiently wasted.

If you do not stop and not heed my letter know that Allaah will never forget me.

The day of judgement we will be called to hold account by the one good ,Ad-Dayyan.

And hell will come with the angels around it and you will see tongues of fire.

There you will know the rights of every daugther that you jailed without under your Authority.
-----------

Detta händer i dagens läge att unga tjejer inte får gifta sig med person hon vill gifta sig.Antligen måste han vara från samma stam eller samma land Subhanaa Allaah även vår profet gift sig med olika stammar och länder titta på sofia Radiya Allaah Anhu(En judisk Conventerad Kvinna) och Allaah säger att profeten är dom bästa man kan ta deras footspår. Alhamdulilaah det var ej olycklig Så länge person är har sin Deen(Religion) Och den dyrkar enbart Allaah och följer Profetens Sunnah! Lite tankar jag vill dela med mig!

Hadhaa Saalaahu wa salaam Subhaanaka Bihamdi Ashaadun illailaah illaah Wa ant Astaqfir Wa tuubu ileek

Umm-Uthaaymeen Sameerah Bint Ahmed As-Somaliyyah Stockholm
Till överst på sidan Gå ner
Umm Firdaus al-Eritreyaah

Umm Firdaus al-Eritreyaah


Antal inlägg : 610
Registration date : 08-11-22

Supporting the Rights of the Believing Woman! Empty
InläggRubrik: Sv: Supporting the Rights of the Believing Woman!   Supporting the Rights of the Believing Woman! Emptyfre nov 28, 2008 7:45 am

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2007-04-28 10:11

Bismillaah
Wa 'alaykis salaamu wa rahmatullaahi wa barakaatuh

Jazaakillaahu khayran yaa Umm 'Uthaymeen det var en otroligt vacker dikt som rör hjärtan och får håret på huden att växa wallaahul Musta'aan.

När man tänker efter så är detta något väldigt allvarligt. Subhaanallaah, jag hörde shaykh Saalih al-'Uthaymeen på en dars som heter ahkaamun nikaah nämna en väldigt väldigt sorglig berättelse. Jag kan den inte ord för ord, men den handlade om en ung kvinna som velat gifta sig länge och hon hade fått bra friare men hennes far förbjöd henne gång efter gång. Sen så blev hon runt 20 års åldern och blev seriöst sjuk. Shaykhen sa att han inte visste anledningen men att det lika väl kan vara att hon så gärna ville gifta sig men blev förbjuden från något hon kände att hon verkligen behövde och ville. Så när hon låg i sin dödsbädd med hennes mamma, systrar och andra nära släktingar omkring sig så sa hon till dem: "Hälsa min far att vi kommer att träffas på domedagen och han kommer få stå till svars för vad han gjorde mot mig."

Subhaanallaahil 'Adheem yaa akhawaat! Kan ni tänka er att detta är bland de sista orden dottern sa till sin far i sin dödsbädd?! Varför? För att hennes far hade begått dhulm, orättvisa, mot henne. Jag rördes verkligen av denna berättelse eftersom jag vet att det är på tok för många systrar som befinner sig i precis samma sits. Antingen måste de gifta sig med en person från samma land, eller så måste de avsluta en lång utbildning, eller så ska de nå upp till en viss ålder eller eller eller. Det finns dem som får svårt att sänka blicken, bevara deras kyskhet och har till och med hamnat i zinaa för att de blivit förbjudna, är detta vad dessa föräldrar söker? Dessa fäder missbrukar deras walee-skap och deras kontroll över deras döttrar och tänker inte på att dem är människor precis som dem är, och de har känslor precis som dem har. Allaahul Musta'aah. Sharee'ahn stödjer inte denna förtryckare utan ger fortfarande denna förtryckta miskeenah chansen att gifta sig via andra än hennes far wa lillaahil hamd.

Må Allaah vägleda denna ummah till det som är korrekt och riktigt, tillrättaställa vårt tillstånd och göra oss bland dem som hör det goda ordet och följer dess bästa, aameen. Haadha, wa sallallaahu 'alaa nabiyyinaa Muhammad.

Wassalaamu 'alaykunna wa rahmatullaahi wa barakaatuh
Umm Daawood Nadiyah al-Jebertiyyah
Till överst på sidan Gå ner
Umm Firdaus al-Eritreyaah

Umm Firdaus al-Eritreyaah


Antal inlägg : 610
Registration date : 08-11-22

Supporting the Rights of the Believing Woman! Empty
InläggRubrik: Sv: Supporting the Rights of the Believing Woman!   Supporting the Rights of the Believing Woman! Emptyfre nov 28, 2008 7:46 am

Från: Umm-aichaah Skickat: 2008-04-11 15:35

A'othubillaah 'Adheem wa bi wajihil kareem Wa sultaanil Qadeem minash Shaytaani rajeem. Bismillaahir Rahmanir Raheem.

Asaalamun 'alaykunna wa rahmtullaahu wa baraaktuhu. jag skulle vilja korekt ett fel i min text dær jag sæger " titta på sofia Radiya Allaah Anhu(En judisk Conventerad Kvinna)" Sanningen heter det inte Conventerad utan Reviterad, eftersom vi ALLA ær fødda som muslim men blir vad vår førældrar ær.

Må Allaah utøka oss i kunskap och førlåta våra brister Allahumma Ameen.Kram
umm uthaymeen sameerah bint Ahmed As-Somalliyyah.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Supporting the Rights of the Believing Woman! Empty
InläggRubrik: Sv: Supporting the Rights of the Believing Woman!   Supporting the Rights of the Believing Woman! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Supporting the Rights of the Believing Woman!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Audio: Women's Rights -In Light of Muslim and non-Muslim Societies
» A Reminder for our Believing Women
» The Obligation of believing that there are differences..
» A Reminder for our Believing Women
» Rights and Obligations Between the Spouses in Islaam

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Kvinnan i Islâm-
Hoppa till: