HemHem  GalleriGalleri  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

Dela

Niqaab - dela med dig av dina tankar!

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Umm Firdaus al-Eritreyaah

Antal inlägg : 610
Registration date : 08-11-22

Niqaab - dela med dig av dina tankar! Empty
InläggRubrik: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:09 am

Från: Umm_Amatillaah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2007-04-24 15:05
بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu 'alaykunna wa rahmatullaahi wa barakaatuhu yaa akhawaati!

Det har varit en hel del snack bland systrarna om att täcka ansiktet (händerna tror jag de flesta salafisystrarna redan täcker här i Stockholm). Så jag och syster Umm Libiyah Hajjer kände ett det skulle vara en toppen idé att ta denna diskussion här inne för att se vad systrarnas tankar är kring den. Även så att vi kan stötta varandra i att öka i godhet och närma oss vår Herre och Hans välbehag.

Så! Använder du den? Isåfall, varför? Har du valt att avstå, varför? Tycker du att det är obligatoriskt eller rekommenderat? Hur ser du på dem som använder den? Täcker du händerna men inte ansiktet, hurså? Detta är endast ett par tankeställare för att sätta ingång era tankar kring den. Ämnet är brett, skriv och tyck till (givetvis inom Qur'aan och Sunnahs ramar)! Jag ska skriva ett "litet" inlägg när jag har en längre stund vid datorn, men jag hoppas att det är flera som bidrar i denna diskussion.

Allaahumma 'allimnaa maa yanfa'naa, wanfa'naa bima 'allamtanaa, wa ja'alnaa hudaata muhtadeen - O Allaah, lär oss det som gynnar oss och gagna oss med det som Du har lärt oss och gör oss till de vägleddas vägledare, aameen.
Was salaam
Umm Daawood Nadiyah al-Jebertiyyah
Till överst på sidan Gå ner

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:10 am

Från: Aicha-Stockholm Skickat: 2007-05-20 19:16

http://www.al-ibaanah.com/cms/pdf_files/46.pdf

The Obligation of Veiling the Face and Hands

Shaikh Zayd bin Muhammad Al-Madkhalee

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:10 am

Från: Aicha-Stockholm Skickat: 2007-05-20 19:23
Assalamo aleikom wa rahmatollahi wa barakatoho

Jag har postat följande under en annan rubrik tidigare men tänkte att det skulle vara kul och se
vad ni andra säger....

Angående om niqaab är obligatoriskt eller sunnah, hur kommer det sig att 3 Shaykher
som vi kan följa (är av rätt åsikt, salafi) har så olika åsiker?

Jag har hittat Uthaymin och Bin Baz bevis för att det är obligatoriskt, men kan inte
hitta Albanis bevis någonstan, kan någon hjälpa mig??
(Shaykh Bin Uthaymin säger att täcka ansikte och händer är obligatoriskt.
Shaykh Abdul-Azeez Bin Baz säger att täcka ansikte och händer är obligatoriskt
Shaykh al-Albani säger att det INTE är obligatoriskt.)

Om det är så att de 3 shaykherna inte är överens om detta, varför väljer vi här följa
Albani när dom andra är två stycken med motsatt åsikt??

Vill även tillägga att de flesta Salafisystrar i andra länder väljer att täcka ansiktet,
varför inte vi???

Wa aleikom salam

Aicha

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:11 am

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2007-05-20 22:32
Wa 'alaykis salaamu wa rahmatullaahi wa barakaatuhu yaa Aicha!

Här är ett urklipp ur en artikel,
Nuvarande ’ulamâ’, så som shaykh ’Abdul’Azîz bin ’Abdullâh bin Bâz (rahimahullâh) och shaykh Muhammad bin Sâlih ibn-ul-’Uthaymîn (hafidhahullâh) menar att Niqâb är wâjib (obligatorisk) för den troende kvinnan och deras argument är starka och övertygande, enligt min ödmjuka åsikt. Andra av våra ’ulamâ’, så som denna tidens Muhaddith (hadîth-vetare), shaykh Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî (rahimahullâh) menar att Niqâb inte är wâjib, men mustahabb (rekommenderat). Hänvisa till hans bok "Jilbâb-ul-Mar’at-ul-Muslimah". Detta argument är också starkt och övertygande. http://www.darulhadith.com/systrar/niqab.html.

Sedan så må det vara så att de flesta 'ulamaa i Saudi idag håller att niqaab är waajib, men jag fann detta,

Det har bekräftats att de flesta ´Ulamâ’ anser att ansiktet inte är obligatoriskt att döljas, vilket Ibn Rushd nämner i ”al-Bidâyah”. Till dem hör Abû Hanîfah, Mâlik, ash-Shâfi´î och en rapportering av Ahmad. Likaså återberättade at-Tahâwî denna åsikt av Abû Hanîfahs två följeslagare [Abû Yûsuf al-Ansârî och Muhammad bin al-Hasan ash-Shaybânî]…http://www.darulhadith.com/systrar/kvinnans_kladsel_islam.htm

Shaykh al Albaanis åsikt finns i hans bok jilbaabul mar'atul muslimah som tyvärr inte finns översatt till engelska. Men vi gick delar av den boken med vår broder Abu 'Abdir Rahmaan Mustafa Gibreel och där går han utförligt igenom den åsikten. Jag har den i mp3 format, det är bara att hojta till om du vill få tag på den.

Sedan så tror jag att en av anledningarna till varför de flesta salafisystrarna i andra städer så som Birmingham, London, Philadelphia använder niqaab är för att de har väletablerade communityn som pågått länge. Om många systrar använder det så påverkas man oftast av det goda umgänget och följer samma spår, det är i alla fall vad jag tror. Som här i Stockholm så har i princip alla salafisystrar jilbaab, så när en syster börjar praktisera och umgås i dessa trakter så kanske hon inte känner till att det är waajib att klä sig i jilbaab men hon ser alla systrar runt omkring sig göra det så faller det sig naturligt att det är den klädseln hon även bör klä sig i.

Men alhamdulillaah, den senaste tiden har allt fler systrar börjat klä sig i niqaab och det är flera som anmärkt på det. Snart är det inshaa Allaah lika vanligt här som det är i de andra salafi samhällen runt omkring världen. Må Allaah göra oss bland dem som hör det goda ordet och följer dess bästa, aameen.

Wassalaam

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:11 am

Från: -Munitaa- Skickat: 2007-05-21 15:53
Assalaamu alaikum wa rahmatullaahi ta'ala wa barakaatuh mina systrar i islam!

Masha Allaah, det har varit väldigt givande och stärkande att läsa era inlägg. Må Allaah belöna er rikligt.

Jag hade många ursäkter innan jag alldeles nyligen valde att bära niqaab. Hur ska min familj reagera? Alla mina små killkusiner (somalier, feel me), vill först träna mig i den livsstilen en munaqqabah bör ha, nej efter graviditeten, nej men nu är barnet litet och allting är nytt etc etc.

Men varför ser man alla "hinder" och inte möjligheterna istället? Som en syster mycket klokt sa, dras man mer till hemmet, en muslimahs ultimata boning och borg. Man föregår med gott exempel inför sina systrar. Och inte minst söker man Allaahs välbehag i hopp om belöning och skydd ifrån Hans straff.

Något som även motiverade mig var att vi, som tillskriver oss vägen av de nobla följeslagarna, ska vara främst i att göra goda handlingar och likna dem på alla sätt och vis. Vi ska tävla om att stå i första raden vid bön, ge hela salaam, köa till en sjuk syster osv.

Min första tanke när jag väl började var, "what took me so long?" Vad mer kan jag göra för att försöka vara en tacksam slav för Allaahs väldiga välsignelser? Självklart måste man förbereda sig. Det här är ett rop till alla som vill/funderar på att bättra deras hijaab för så som många före mig sagt, att vår hijaab inte bara är ett plag utan med den följer ett viss beteende och livsstil.

På dersen eller bland systrar känner jag mig stark och stadig. Hur blir det när jag träffar min konservativa morbror som säger att niqaab är endast för Saudi? Eller barnen på gården ropar ninja efter mig? Vi får dock inte glömma att förbereda inför mötet med vår Herre. En dag ingen kommer undan och då dörren till att utföra goda handlingar stängts, för evigt.

Jag vill uppmana fler systrar att skriva i tråden. Så som habeebunaa Muhammad (salla Allaahu alaihi wa sallam) sade:

"A slave (of Allah) may utter a word which pleases Allah without giving it much importance, and because of that Allah will raise him to degrees (of reward): a slave (of Allah) may utter a word (carelessly) which displeases Allah without thinking of its gravity and because of that he will be thrown into the Hell-Fire." (Rapporterat av Abu Hurairah i Saheeh al-Bukhaaree nr 6070)

Wassalaamu alaikum wa rahmatullaahi wa barakaatuh
/Umm 'Abdillaah Muna

وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

Allah has promised to the believers -men and women, - Gardens under which rivers flow to dwell therein forever, and beautiful mansions in Gardens of 'Adn (Eden Paradise). But the greatest bliss is the Good Pleasure of Allah. That is the supreme success.
(9:72)

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:13 am

Från: Malak-Stockholm Skickat: 2007-04-24 20:56
Salamoalejkom rachmatt Allah wabarakato!

Jag bär niqab av många andledningar. Jag tror att det är bättre med för
mycket kläder än för lite. Jag känner mig skyddad och jag känner mig stark.
Det är lättare att inte ta åt sig när människor säger elaka saker för det
säger ju det till kläderna, de vet ju inte om du är svart, vit eller grön
där under.
Jag tror att den är obligatorisk vid vissa tillfällen där det finns många
främmande män som när man åker tunnelbana till andra sidan stan, när man
besöker mosken.
När jag promenerar med min man i skogen så brukar jag inte ha den. Det har
varit andra tillfällen som min man har tyckt att jag inte behöver ha den på
som ex. när vi har besökt advokaten och då har jag inte haft den för min
mans skull.

I dag har jag varit på ett seminarium som handlade om konvertiter. De flesta
som var där var vanliga "svenssons" och vi kom in på slöjan och ganska många
suckade och sa att det är en uttjatad diskution. Anskiktsslöjan dvs niqaben
ses som ett politiskt ställningstagande MOT västvärlden av vissa och jag
blev jätte glad när jag hörde detta! Kan ni förstå varför? Det går framåt
tjejer! Nu är det inte den lilla huvudduken eller kåpan som är en protest.
Slöjan har blivit vad den är; ett tecken på att vara muslim. Nu är det
niqaben! Alahamdullilah!!! Det är inte bra att de ser det som en protest,
men det gåt framåt och det är det som vi måste koncentrera oss på.

Inshallah så vill jag ha niqaben på mig i klassrummet för det har jag inte
nu, men jag är noga med att ingen ska se mig när jag tar av och på den.

Jag hoppas att ni kan glädjas åt att det blir mer acepterat att vara muslim
i Sverige. I och med det kommer fler att hitta rätt om Gud vill.

Kramizz och salam

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:13 am

Från: Umm_Libiyah Skickat: 2007-04-25 11:53
Asalamu aleikum wa rahmatollahi wa barakathu.

Jag bär inte niqaab men önskar göra det en dag inshaAllah,jag tillhör dem som "niqaabtränar" ibland för att prova på hur det är och känslan av att ha den på är fantastisk,det känns som ett skydd,att Allah subhana wa ta´alah skyddar mig samt att jag känner mig otroligt lycklig när jag har niqaaben på. I vissa situationer blir ju niqaabien fard,tex när vi var på bröllop och jag hade festsminkat mig hemma,då hade det varit absolut omöjligt att gå ut utan niqaab och ibland vill man ha den på i miljöer där man vet att det kommer vara mycket fitnah och ibland får man önskan att bära den hela tiden oavsett miljö och plats. Hoppas att vi här på forumet kan hjälpa varandra att stärka oss i vår strävan att bära niqaab,att vi får tips och råd från de som gått före samt att kunna hålla en tråd (som denna) där vi kan ställa frågor och dela med oss,tror att det finns en del systrar som bara behöver det lilla extra puschen innan man tar steget ut o börjar anv.niqaab därför är det viktigt att man får den där lilla extra kicken i rätt riktning för att komma vidare och vad är då inte bättre än att få det från systrar som redan är där!

Må Allah subhana wa ta´alah underlätta för oss i vår strävan att täcka oss korrekt i vår önskan att glädja vår Herre nöjd,ameen.

Vill bara hälsa från syster Aicha att hon nu åkt till Libyen och när hon inshaAllah återvänder så kommer hon ta del av diskussionen!

"O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks (veils) all over their bodies (i.e. screen themselves completely except the eyes or one eye to see the way). That will be better, that they should be known (as free respectable women) so as not to be annoyed. And Allaah is Ever Oft‑Forgiving, Most Merciful” [al-Ahzaab 33:59]"

Wa aleikum salaam wa barakathu Umm Libiyah.

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:14 am

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2007-04-25 16:47
Bismillaahi walhamdulillaahi wassalaatu wassalaamu 'alaa rasoolillaahi wa ba'd
Assalaamu 'alaykunna wa rahmatullaahi wa barakaatuh

Jaa då är det väl dags att jag ska dela med mig av mina tankar kring niqaaben. Jag tycker det är underbart och att det inte finns något fagrare och vackrare än en kvinna i niqaab, hon tar helt enkelt priset. Det känns så fulländat på något sätt, så himla salafistiskt. Vi är salafiyyaat, alhamdulillaah, och vi förstår Qur'aan och Sunnah så som Sahaabah förstod den. Samma sak gäller klädseln och alla andra saker som berör våran vardag, vi bör följa sahaabiyyaat i dem, de kvinnliga följeslagarna. Det är det som driver mig till att vilja ha niqaab, att jag vill följa dem i deras klädsel och dem brukade klä sig i niqaab. Allaah ta'aalaa säger,

وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

"And the first to embrace Islam of the Muhajirun (those who migrated from Makkah to Al-Madinah) and the Ansar (the citizens of Al-Madinah who helped and gave aid to the Muhajirun) and also those who followed them exactly (in Faith). Allah is well-pleased with them as they are well-pleased with Him. He has prepared for them Gardens under which rivers flow (Paradise), to dwell therein forever. That is the supreme success." (9:100)

Jag har inte tagit ställning till om det är waajib eller sunnah. Vi studerade shaykh al-Albaanis åsikt, åsikten att det är rekommenderat, i våra föreläsningar (dem finns för den delen tillgängliga i mp3 format om någon syster vill ha dem) och då lutade jag åt åsikten att det var rekommenderat, för att bevisen verkade vara väldigt starka. Men sen så har jag å andra sidan inte studerat åsikten att det ska vara obligatoriskt vilket de flesta, om inte alla, lärda i Saudiarabien anser. Allaahu a'lam. Jag vill ha det i alla fall, just för att jag vill vara bland dem som Allaah är nöjd med, och dem är nöjda med Allaah, bland dem som paradiset blivit förberedda för - al muhaajiroon, al ansaar och dem som följde dem.

Jag var på ett kort besök i Birmingham efter 'eid och var på salaatul jumu'ah i salafimoskén där, Salafipublications moské. Subhaanallaah, när vi satt i musallan och lyssnade på fredagskhutban så tittade jag runt och jag var den enda som inte hade niqaab på mig (förutom en syster som typ hade jeans, tunika och sjal). Jag var i samma nivå som småflickorna, barnen hade till och med jilbaab! I Sverige kan man anses vara stark för att man klär sig i en svart jilbaab som går ner i backen, men subhaanallaahil 'Adheem, där var normen att salafisystrarna hade niqaab. Jag kände mig så liten, så nypraktiserande, en riktig miskeenah. Vad jag vet så har även de flesta systrarna i Philly niqaab, och även London. Mina kunskaper om andra salafi community är inte så vida, men jag har fått uppfattningen om att systrarna i de flesta etablerade salafi communities klär sig i niqaab. Så nu är det vi kvar! Ler.

Vi har kanske en handfull salafisystrar i Stockholm som använder niqaab kontinuerligt, hela tiden. Så har vi även en del systrar som använder den lite då och då. För tillfället har jag jilbaab och handskar. Händerna täcker jag för att det känns som att det är ett lätt sätt att få belöning bi'idhnillaah, ju mer man täcker desto bättre. Det är dessutom inte särskilt ansträngande för mig så varför inte. Niqaaben planerar jag att sätta på mig väldigt snart bi tayseerillaah. Det är något jag längtat efter att ha väldigt väldigt länge subhaanallaah, den dagen den lyckan. Jag tror det är viktigt att man har en omgivning som stödjer en i ens beslut att klä sig i niqaab. Vi lever i ett samhälle som är otryggt, kuffaars samhälle. Så om man väljer att bära detta ädla klädesplagg så kan det vara bra att ha en man, en familj, närstående systrar som underlättar för en genom att sällskapa en till platser, hämta en med bil och finnas där för en som stöd.

När den väl kommer på vill jag inte ta av den av olika anledningar, det är så jag ser på den. Visserligen är det bättre att ha den ibland än inte alls, men när jag väl väljer att bära den så vill jag inte att den åker av, vare sig ens eemaan pendlar upp och ner, man möter familj/släktingar, ska gå till någon plats. Sen så är den absolut bästa hijaaben utan tvekan ens hem i alla fall, inget kan täcka och skydda en så bra som att vara hemma. Jag hoppas uppriktigt att vi blir många salafisystrar som klär sig i en hundraprocentig hijaab framöver. Idag är handling och ingen räkenskap, imorgon är räkenskap och ingen handling, har vi investerat för det eviga livet i aakhirah? Jag tycker det är ett väldigt starkt bevis för ens kärlek för sahaabiyyaat, för att om man verkligen älskar någon så följer man den. Tanken bakom denna tråd är att vi ska dela med våra tankar och påbjuda varandra det goda så att vi stärks och känner iver att göra gott. Niqaaben har utan tvekan väldigt många fördelar, den täcker den delen som de flesta kvinnor är som allra vackrast på - ansiktet. Visst, det är säkert ingen lätt match, men som vi vet så är jannah omringat av prövningar och vi är satte på denna jord för att Allaah ska testa vilka av oss som är bäst i handlingar. En du'aa som jag tycker är väldigt fin som profeten (sallallaahu 'alayhi wa sallam) sa under två omständigheter är, "Allaahumma laa 'aisha illaa 'aishal aakhirah, O Allaah, det finns inget liv förutom livet i det kommande livet (aakhirah)." [al-Bukhaaree och Muslim]. Det är då vi äntligen kan slappna av, då vi tagit vårt första steg i Jannah bi'idhnillaahi ta'aalaa.

Detta är endast ett par tankar och åsikter, hoppas flera tar del av denna intressanta diskussion. Må Allaah visa oss vägen till godheten och göra oss bland dem som hör det goda ordet och följer dess bästa. Och jag ber Honom, subhaanah, att smycka våra handlingar med al-ikhlaas, uppriktighet, sökandes av det goda som finns hos Honom endast. Innahus Samee'ul Mujeebud da'waat. Haadha, wa sallallaahu 'alaa nabiyyinaa Muhammad.

Wassalaamu 'alaykunna wa rahmatullaahi wa barakaatuh

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:14 am

Från: Umm-Firdaus91 Skickat: 2007-04-25 21:44
بسم الله الرحمن الرحيم

As salaamu alaykunn wa rahmatullaahi wa barakaatuh yaa akwaatinaah fillaah!

MashAllaah vilken bra tråd..Hm..nu måste man ställa om sin hjärna här..*Gigi*

Jag kan bara säga såhär jag har inte på mig niqaab men den dagen jag sätter på mig den kommer jag känna mig komplett och fridfull. Jag har delvis inte på mig den för att jag känner att den ska komma med kunskapgrad...ju kunnigare personen är desto mer smälter den in. När man sätter på sig den känner jag att man ska kunna se upp till personen både aklaaq mässig och i ilm.. Jag har en känsla över att jag nog kommer börja med niqaab när jag gifter mig...För just nu finns inte det stödet för min del att jag skullle kunna börja med det nu delvis för att vi bor i ett samhälle med marijoteten av kuffar & jag får heller inte ha det i skolan. Och om jag ska börja ska jag börja helt och hållet och inte ta av mig den igen. Jag vill själv inte köra den stilen där jag tar av mig den i skolan och sedan sätter på mig den..

Men subhanallaah det klart man längtar det är nånting våra rättfärdiga shaabiyaat bar på, b.la. De troendes mödrar vi högt ser upp till och en dag med Allaahs barmhärtighet dela paardiset meed..InnshAllaah wat3allaah.

Själv så har jag inte koll på åsikterna om det är waajib eller rekommenderat delvis föör att jag inte tänkt på det sådäär jättemycket... Jag har inte kollat delil eller så... jag vet inte, det känns waajib på ett sätt eftersom de rättfärdiga kvinnorna bar på det...men jag skulle nog heller inte våga hålla med den åsikten helt ut för då skulle det kännas som att jag synda varje gång jag gick ut och det skulle jag inte klara av Lool*.. Men en vacker daag InnshAllaah.. u never know maybee soon wallaahu a3lem. De som har på sig niqaab det är både stort och nobelt steg tycker jag MashAllaah, Må Allaah upphöja dem som täcker sina vackra annsikten, Allaahumma ameen. Det krävs verkligen mod SubhanAllaah.. Det har nog mycket med ens Imaan att göra också, hur stark man är och villig att uppoffra & InnshAllaah ska vi alla kunna ta det steget frågan är bara när, så att Allaah blir nöjda med oss och vi med Honom.

Jag har förnu läge jilbaab/abaaya Islamiyaah Allhammdolillaah, men InnshAllaah ska jag täcka meer. Att täcka händerna är nåt jag så fort som möjligt ska börja göra InnshAllaah. Jag har inte det regelbundet men ibland. Tills jag tappa bort mina handskar qaderallaah, men jag ska fixa ett par bra handskar snart InnshAllaah och ha det regelbundet bi'iznillaah.

Det var allt för miig yaa habaybii.. Hoppas vi blir fleer som skriver InnshAllaah..väldigt intressant faktiskt, att höra vad ni andra tycker! Ler*

And tell the believing women to lower their gaze (from looking at forbidden things), and protect their private parts (from illegal sexual acts, etc.) and not to show off their adornment except only that which is apparent (like palms of hands or one eye or both eyes for necessity to see the way, or outer dress like veil, gloves, head-cover, apron, etc.), and to draw their veils all over Juyubihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms, etc.)...[An-Nur 24:31]

Was salaam
Umm Firdaus Ala al-Eritreyaah

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:15 am

Från: Umm-aichaah Skickat: 2007-04-27 15:53
بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulilaah rabbil Alaamin Wa saalatu wa saalam wa rasolilaah Amma Bidaah!

Wa aleykunna saalam wa rahmtullaah wa baraaktuh Hoppas detta når er med en hög Eeman and en Toppen Hälsa! Jag ber Allaah Att han gör oss en utav kivnnorna Som strävar efter hans Ansiktet och att vi Dör enbart Som Muslimer Ameen!

Na3m,

Detta är en utav mina Favorite Ämne Så In Shaa Allaah ska jag dela med mig lite tankar men Allt är redan sakt Walhamdulilaah Må Allaah belöna er systrar! Jo Niqaab är nått varje Saalafiyon vill ha på sig Såsom vissa systrar nämnde att de finns Alltid nån hinner i Darul Kuffar Må Allaah skydda oss ifrån deras Ondska de försöker sprida Allahumma Ameen! När man ser en syster med niqaab de första tanken man får är Allaahu Akbaar va Stark Systen är vilken Eeman hon har Eftersom man vet hur de är nutiderna i Darul Kuffar har du Jilbaab tycker de synd om dig och tror att din Man eller din föräldrar har tvingat på dig och om du har Niqaab är du heeelt förtrykt och du har inte Värden Men Subhaana Allaah de förstår inte att Niqaab är nått man tar på sig för att komma ett steg närmare sin Herre som har skapat oss och Dom! Niqaab är nått som du skyddar dig ifrån de onska,nått Vacker du respektera dig själv,Du täcker din vackra Ansiktet inte är den värd att vem somhelst ser den!

SåSom Umm-Libiyah sade är jag också en utav dom Som är Niqaab-träning Lol! Jag vill mer än gärna ha Niqaab en vackera dag,Så Som Umm-Daawood nämnde har man nån som stöder dig T.ex en mor eller en make eller massa Systrar Så tror jag att det kommer In Sha Allaah!
Jag minns första gång jag kom på Darsen och såg All Black jilbabeer,Jag och några andra systrar va dom enda med lite sjal och Abaaya ; Jag tänkte Subhaana Allaah vad naken jag kände mig jag, tänkte jag va otäckt bara för alla andra hade jilbaab och inte jag. Så jag tror det är där de ligger till att man ser upp till folk med Som täcker sig mer och In Sha Allaah Så kan jag ej vänta tills de kommande ny varonde systrarna kommer att de ser upp till oss Som In Sha Allaah med Allaah vilja ha har niqaab!! Just nu bär jag Jilbaab och Hanskar jag täcker mina händer för det kan vara en lite börja med att vänja sig till att täcka för det mest när man går ut! Det var nog Allt ifrån Umm-Uthaaymeen*Ler*!

Wa saalam

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:15 am

Från: Muslimahtun Skickat: 2007-04-27 20:27
Bismillah

Alhamdulilah

Wa salatu wa salaamu ’alaa rasuululaah

Asalaamu ’alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh mina systrar i tawheed

Niqaab är något som jag en gång i tiden såg som något underligt. Jag förstod inte vitsen och tyckte det var bara konstigt att se kvinnor med heltäckande kläder och dessutom så täckte de ansiktet. När jag började läsa om al-islam och fick avgörande pusselbitar på plats ändrades min syn. Min eman växte och kärleken till ar-rahman började gro i mitt hjärta så allting som hade med Allaahs religion att göra blev något som stod nära mitt hjärta.

Att jag skulle täcka min kropp blev självklart och eftersom jag djupt in i hjärtat ville ha Allaahs belöningar och paradis blev det lätt match. Jag valde att klä mig i abaya och jilbaab och ju mer jag kände min eman växte desto tyngre och mer kläder tog jag på mig.

Kärleken till niqaben växte och alhamdulilah jag visste att jag ville ha den på mig eftersom fördelarna var mycket mer än nackdelarna. Jag bär min niqab alltid förutom när jag jobbar. Det var sa att shaytaan viskade länge och ville få mig att ta av den helt och hållet, det kom människor som sa olika saker så som du leker med niqaben och du bär den bara på låtsas, du leker med den och du är inte riktig niqabi osv. Jag klandrar inte dessa människor eftersom jag insåg att detta kom från shaytaan som ville övertyga mig att ta av den helt och hållet. Jag är stadig och inshallaah förblir jag stark och bär den eftersom varje gång jag gör något som är utöver det som är waajib så får jag belöning från ar-rahmaan och varje gång jag tar av den får jag inshallaah ingen synd, som någon sa till mig: ” det finns ju två alternativ, några ulema säger att det är wajib andra att det inte är det, om du anser att det är wajib gör du fel i att ta av den och på. Om du anser den inte är wajib så är det som när du gör något utöver det som är wajib och du får extra belöning inshallaah.” Jag anser inte att det är wajib att bära niqab och om jag hade tyckt det skulle jag aldrig ta av den vid något tillfälle. Jag har en åsikt om att det inte är wajib och som några ulema säger att det är starkt rekommenderat.

Jag har inte funnit någon nackdel med att bära niqaben än at ibland kan man känna sig som en ”utomjording” när man är bland kuffar eftersom de glor och suckar. Dock har jag lärt mig att ignorera dessa eftersom jag vet att de aldrig kommer att vara nöjda med mig så länge jag har eman. Jag känner att jag kan leva med det och de får gärna hata mig för mitt sökande av Allaahs ansikte. Fördelarna är däremot en hel del och varje gång jag har den på mig så hjälper det mig att sänka blicken. Jag som bor i Rinkeby finner stort nöje i att bära den de gånger jag passerar Rinkebycentrum som är väldig rik på män. SubhanaAllaah wa MashaAllaah där finns det alldeles för många män så att man nästan skäms. En annan stor fördel med niqaben är att jag kan minnas Allah genom dhikr då jag promenerar eller åker buss/tåg. Vägen mellan jobbet och hemmet hinner jag göra en hel del dhikr som är av stor nytta och min tunga uttalar tasbeeh utan att någon ser det. Känslan går inte förklara då tungan minns Allaah och verkligen stämmer det att: ” verily, in the remembrance of Allâh do hearts find rest”(13:28) och profeten صلى الله عليه وسلم sa: "The example of the one who remembers (glorifies the Praises of) his Lord, (Allâh) in comparison to the one who does not remember (glorify the Praises of) his Lord, is that of a living creature compared to a dead one" (Sahih Al-Bukhari, Vol.8, Hadith No.416

Så Alla niqabi systrar som promenerar eller åker kollektivt till jobbet/skolan utnyttja detta och gör det till en vana att minnas Allaah genom dhikr och det blir något som är mellan bara dig och Allaah och ingen annan vet om det!

Må Allaah stärka oss i hans religion och göra oss till de som utför handlingar för hans skull och må han ta’alaa öka oss i kunskap så att vi blir honom lydiga tjänare som får se hans ansikte en dag ameen.

Wa subhanaka Allaahuma wa bihamdik ashahaddu an laa ilaaha ilaa anta astaqfiruka wa atooba ilayka ya rabil ’alamiin.

wa'salamu 'alaykum

firdousa bint ahmed

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:16 am

Från: Umm-Aicha Skickat: 2007-04-29 22:37

As salam alaykoum wa rhamatuAllahi wabarakato

Jag har niqab på heltid och i augusti har jag haft det i 4 år al hamdolillah. Jag läser det som ni andra har skrivit och det låter så fint mashaAllah. Själv har jag tyckt att det har varit vackert med niqab men hade inte den kunskap om niqab som ni har nu. InshaAllah kommer alla ni som önskar bära det att göra det inom en snar framtid.

Jag testade niqab när jag var på hajj i Saudi 2002. Jag hade det efter själva hajj, pga att en syster som varit på umra hade sagt att det var stor fitna att se västerländsk ut där. Men när jag kom tillbaka till Sverige så var jag inte tillräckligt stark att ha den på. Vi bodde då i Norsborg, där det mest är syrianer som bor, vilka hatar Islam och konvertiter ännu mer. Jag flyttade till Tensta al hamdolillah och började då fundera på att använda niqab på heltid. Min man reste bort en vecka och då bestämde jag mig att mitt beslut måste ske innan min man kom tillbaka eftersom jag ville att det skulle vara mitt eget och ingen annans. Så på fredagen, kommer fortfarande ihåg hur det var, bestämde jag mig och ringde till syster UmmJamal (ej med här på sidan) som hade niqab och så syster UmmTasneem. Jag satte på mig niqaben och vi gick runt i Tensta centrum. Sedan dess har den varit på hela tiden al hamdolillah.

Det har inte varit lätt alla gången men jag anser att man ska niqaben på heltid eller inte alls. För vem säger att vissa tider/vissa platser är mer fard än andra? Jag måste säga att jag inte är så kunnig på bevisen om det är wajib eller inte men av det jag har läst så håller jag på den åsikten att det är wajib.

Till alla er systrar som inte bär niqab än så vill jag bara att ni ska ha mycket SABR innan ni tar på den för det är ett plagg som väcker mycke känslor bland omgivningen. Har blivit kallad både spöke och döden. I början var det väldigt jobbigt åkte från tensta till arbetet i Husby och kände att jag ville ta av den flera gånger, men med mycket hjälp från Allah och min envishet så satt den kvar. Nu känner jag att det skulle kännas jätte konstigt att ta av den. Al hamdolillah så har jag inget problem på mitt arbete eller med min familj eller vänner. Har även rest utomlands med den på.

Jag gör dua till Allah wa taala att alla ni systrar snart ska börja med niqab och inshaAllah så gör ni dua för mig att den sitter kvar där den sitter.

As salam alaykoum wa rhamatuAllahi wa barakato
UmmMohamed

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:16 am

Från: Um-AbdulRahman Skickat: 2007-04-30 14:13
Alsalam aleykum wa rahmatullah wa barakatuh ... Mash Allah ukhti barak allah fekun ajmae´en.
Jag har oxå på mej niqab alhamdolillah. Tog på mej den förra året faktiskt under sommaren ..Men när jag reste tillbaka till Sverige var jag svagare än att kunna ta på mej den. Men när jag kom tillbaka till Egypten tog jag alhamdolillah på mej den .. Jag håller med dej Um-aicha, det är inget man ska ha på sej i ett ställe utan den andra. Utan niqab ska man hålla sej till så gott man kan och Må Allah stärka vår iman och fästa våra ben på rätt väg...

Det är inte lätt med niqab speciellt inte i Sverige, men jag håller mej till att den är wajeb efter att ha läst en del bevis, Tyvärr är jag bara lite upptagen dessa dagar (har prov, gör dua´a för mej) men in sha Allah så snabbt jag blir färdig så ska jag försöka samla in de olika åsikterna med deras bevis så ni oxå systrar kan ta del =)

Barak Allah fekun wa lakun...
Alsalam aleykum wa rahmatullah
er syster

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:17 am

Från: UmTasneem Skickat: 2007-04-30 22:59
Bismillaah

Assalaamu alaikum wa rahmatullaahi wa barakaatuh

MashaAllaah denna tråd har verkligen stärkt mig. Jag blir så motiverad av att läsa alla tankar och att höra om er systrar som bär detta vackra plagg. Jag känner verkligen att jag kommit närmare steget att själv ta på mig niqaab.

För att inte tala om hur VACKERT det är med en kvinna i niqaab!!! Det är så mäktigt, så kvinnligt!

Då jag bodde i Marocko använde jag niqaab och det var så underbart. Vilken respekt man fick! Män på gatan vek undan för att ge mig plats och inte gå precis brevid mig. Att känna denna respekt som man fick är obeskrivbart! Tyvärr så var jag inte stark nog att fortsätta bära niqaab när jag kom tillbaka till sverige, waAllaahul musta'aan! Det är så stor skillnad hur det är här i Sverige, där folk ser en som en riktig stackare som är förtryckt och allt det där. De tillfällen som jag haft niqaab på mig här i sverige har man fått höra både det ena och det andra så klart. Vissa gånger är man stark och då bryr man sig kanske inte så mycket, men andra gånger blir man verkligen ledsen och kanske tom rädd! I efterhand känner man sig så arg och ledsen att man låtit kuffar segra över en och att det lett till att man tagit av sig niqaaben och börjat visa ansiktet igen...

Men här i tråden har man verkligen fått lite små tips och tankar som kan va bra att bära med sig den dagen då det är dags igen inshaAllaah.

En av anledningarna till att jag så starkt vill börja med niqaab är nog att jag tror det skulle hjälpa mig att inte gå ut i onödan och så. Det är så omständigt och inte heller särskilt bekvämt med niqaab så jag personligen tror jag skulle tänke efter både en och två gånger om jag verkligen måste gå ut.

Det som känns svårt att ta steget, är nog att jag inte vet hur min familj och så skulle reagera... Inte bara familjen men det är alltid så många man måste stå till svars för när det gäller sina val i livet och det är inte alltid man har svar på tal. Men en sak som jag står fast vid är att så länge man själv är trygg och säker på sina val, vare sig det gäller niqaab eller något annat, så ser andra det och känner av den självsäkerheten och accepterar det på ett annat sätt och eventuellt får man mer respekt.

Detta gällande om det är fard eller inte har jag svårt att uttala mig om, men det vi alla nog är överens om är att det är bättre för kvinnan att inte visa sin skönhet. Och nog sitter väl skönheten framförallt i ansiktet!? Ju mer man täcker sig desto bättre helt enkelt!

Ja detta var lite tankar och funderingar från mig. Hoppas också att fler systrar delar med sig av sina tankar inshaAllaah och att vi kan stärka varandra så vi blir många niqaabisar i stockholm och övriga Sverige inshaAllaah. Tillsammans är vi starka, med Allaahs hjälp!

/UmmTasneem Laila bint Idriss

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:17 am

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2007-05-01 09:53
Bismillaah
Assalaamu 'alaykunna wa rahmatullaahi wa barakaatuhu yaa akhawaati fid deen!

Jazaakunnallaahu khayran yaa akhawaat, det har verkligen varit intressant att läsa om era kloka tankar och fina råd, alhamdulillaah.

Flera systrar har sagt att denna tråd motiverat deras niqaab tankar och det glädjer mig verkligen för att det var syftet till varför denna tråd startades. Vi vet att den som vägleder till något gott i al-islaam får samma belöning som den som utför den. Så akhawaat, fortsätt skriv. Det kanske är dina ord som får en syster att ta steget att förbättra sin hijaab!

Hafeedhakunnallaahu 'alaa taa'atih - må Allaah bevara er i lydnad till Honom.
Wassalaamu 'alaykunna wa rahmatullaahi wa barakaatuh

Från: Susanne-A0 Skickat: 2007-05-02 11:27
Salam aleikom!

Förra sommaren tänkte jag mycket på att ta mig niqab. Jag läste olika åsikter och diskuterade med min man. Han sa att det är upp till mig, men tyckte ändå jag inte ska ha den eftersom det kommer bli svårt för mig. Vi bor i Uddevalla med ca. 50.000 invånare, bor man inte i storstad typ Stockholm är det svårare för folk här är mera noga att följa en viss norm om hur man ska vara och se ut. Dessutom har de en konservativ hård bibeltolkning här i bohuslän. Bär inte niqab än, men hoppas jag kan göra det en dag.

Jag ser det som sunnah med niqab eftersom inte alla lärda är överens om att det är fard.

Jag tycker respekterar alla kvinnor som har så stark iman att de bär niqab, precis som islams mödrar. Vad kan väl vara bättre än att följa profetens (SWS) hustrur. Vi vet ju alla att vi en dag skall återvända till vår skapare, så varför inte göra vårt yttersta för att behaga honom. Dessutom tycker jag det är lite konstigt att man täcker sina fötter men inte ansiktet, och talar om att täcka sin skönhet *lol*

Ber till Allah att han ska stärka min iman och hoppas kunna bära niqab för att visa min tillgivenhet till Allah.

/Susanne

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:18 am

Från: Umm-aichaah Skickat: 2007-05-02 16:53
بسم الله الرحمن الرحيم
Alhamdulilaah rabbil alaamin wa saalatu wa saalam wa rasolilaah wa b'daah!
Na3m, Ya Akhaawati Jag har några frågor just angående Niqaab
1.Hur går det till när man ska typ låt oss säga att vi ska ta ut pengar och du måste vissa din Id kort och de finns en bild på dig men Kuffaren är så krasna så att de vill se ditt Ansikte(Så att de är 100% att de du på bild) och ber dig och ta upp niqaaben?
2.Och när du har tandläkare besök och det är manlig tändläkare Ska du ta bort Niqaaben eller ska man begär efter en kvinnlig tandläkare?Vad händer om det vägrar ge dig en kvinnlig tandläkare?
Allmänt gällande Tandläker besök vad säger vår lärda om detta,Att en kvinna gapar upp sin vackra mun för en Manlig Kufir och de ger dig inte en kvinnlig Stötare? För jag kommer ihåg engång när en syster berättade för mig att hon skulle till*Privatställe* Och det var en manlig som stod bakom Kassan och han begär efter henne Id kort och systen är inte väst täckt i Bilden,Hon frågade snällt skulle du kunna ropa på en kvinnlig som kan titta på Id Kort,Man svarade henne med en hög ton och sade;
Ser du ut som om vi har tid för att servca just dig Vi har andra kunder som väntar och om du inte vill vissa din Id kort för mig Kan du lika gärna gå och fråga efter hjälp nån annanstans!
Så om Kuffaren är så otrevlig imot en syster som har enbart en lite jibaab hur behandlar dom Niqaabier i Samhället Tex Tandläkare,Sjukhus,Arbetes förmedlingen Ect...!! Lite Funderningar jag hade!
I ask Allaah to protect ous from the evil from ourselves and from our Action And May he Who Created the heaven and the earth on 6days have his Rahmaa over ous who striving for to se his beaufitul face and i Ask him to Make all of ous who seeking Knowledge in his Deen make is Easier for ous And that we Die Nothing but Muslimaah Ameen!

Hadhaa Salaatu wa saalam ala nabbiyina Subhaanaka allaahumman bihamdi Ashahadun Laillaah illaahi Ante Astaqfir wa tuubuk ilaayk
Umm-Uthaaymeen Sameerah Bint Ahmed As-Somaliyyaah Live from Stockholm!

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:18 am

Från: Umm-Aicha Skickat: 2007-05-02 22:01
As salam alaykoum wa rahmatuAllahi wa barakato

Till dina frågor Umm-Uthaaymeen

1. Jag har kort så har inte direkt stött på det problemet att behöva visa ansiktet för att ta ut pengar. Jag tycker att man försöker stå i en kö där det finns en kvinnlig kassörska annars kan man snällt be om en kvinna kan identifiera en. Om detta inte går och du måste göra ärendet så får man väl visa sitt ansikte. Har varit tvungen till det i tullen i både Frankrike och Algeriet då det vart tjafs ( i Frankrike) och då det inte fanns en enda kvinna som kunde kolla (i Algeriet pga av att vi kom så sent).

2. Du har rätt att välja en kvinnlig tandläkare. Har själv gjort det och inte haft några problem med det, har även bytt kvinnlig tandläkare när jag inte tyckte att hon var trevlig. Här i invandrartäta områden brukar det inte var några problem med detta byte, vet inte om andra ställen ute i landet. Ofta går saker bra om du visar dina ögon så att de kan få ögonkontakt - vilket är så viktigt här i Sverige. På de flesta ställen arbetar det kvinnlig personal.

Mina svar, någon annan kanske ha möt något annat?!

As salam alaykom wa rahmatuAllahi wa barakato
UmmMohamed

Från: Aicha-Stockholm Skickat: 2007-05-18 13:50
Assalamo aleikom wa rahmatollahi wa barakatoho kära systrar

Här kommer mina tankar, känslor och erfarenheter.... observera att detta är MINA åsikter...

Jag har nyss kommit hem från Libyen, Alhamdulillah för att jag fått möjligheten att vara dessa
veckor i ett muslimsk land. Ibland när man är i ett icke muslimsk land för länge glömmer man
bort vissa saker som är så självklara i vår religion. Man börjar ifrågasätta saker för att "alla
andra" gör si och så... Men som sagt Alhamdulillah för att jag fått varit i Libyen och stärkt min
imaan lite.
Här i Sverige är man konstig om man väljer att inte visa sin kropp och ansikte, om man inte
lyssnar på muslik och väljer att tillbringa mycket tid hemma. Man ifrågasätts hela tiden och
männsikor tar sig rätten att lägga sig i ditt privatliv hela tiden.
Nedanstående är fraser som min familj och "vänner" gärna kläcker ur sig:
- Det är väl lite överdrivet att gå klädd så där....
- Du prackar väl inte på dina barn din religion, dom måste väl få välja själva...
- Är det din man som tvingar dig att gå klädd så där...
- Du kan väl strunta i niqaaben när vi ska gå ut, för min skull...

Vilt främmande kan gärna säga:
- Nä men fyyyy...
- Usch...
- Stick hem...
- Vad är det där???
Eller så står dom och bara gapar.
Normalt väluppfostrade svenskar tappar fullkomligt kontrollen, dom kan inte låta
bli att lägga någon spydig kommentar. Fachinerande tycker jag att ett klädesplagg
kan väcka så upprörande känslor hos folk.

I Libyen däremot smälter man bara in. Det är väldigt olika i småbyarna och större
städer, men inte blir folk otrevliga för att man täcker sitt ansikte.
I min mans by har alla ogifta tjejer jilbab, sjal och handskar. När man gifter sig
tar man antingen på niqaab eller sveper in sig i ett vitt tyg och visar endast ett öga
för att se vägen. Man går inte ut i onödan, männen handlar och skjutsar alltid
systrar, fruar eller mödrar om dom måste gå ut. Ingen musik i hemmen utan
koranen spelas på bandspelarna, alhamdulillah. Inga halvnakna tjejer (eller killar)
på tv:n...

Nu tappade jag tråden lite.... tillbaks till niqaaben...

Jag har under en tid studerat bevisen om niqaaben är wajib eller "bara" sunnah
och inte klokare blir jag.... bevisen för båda sidorna är starka och endast
Allah (swt) vet vad som är rätt på domedagen. Men vad vi faktiskt vet
är att det aldrig är FEL att ha niqaab, det alltid är det BÄSTA.

Jag tror att niqaaben i vissa omständigheter är wajib. Självklara sådana som
när man har smink eller det är mycket män och fitna. Men har vi tänkt på
att i dagens samhälle finns kameror överallt - övervakningskameror, mobil-
kameror, endel ställen har till och med webkameror som visar live över
internet, vem som helst kan alltså se en...
En annan sak som jag tänkte på är att i muslimska länder ska männen
sänka blicken (även om inte alla gör det...) när dom ser en kvinna. I
vårt land har männen verkligen inte vett nog att sänka blicken när dom
ser en kvinna, tvärt om.
Så egentligen är det verkligen här som man borde ha niqaab!!!
Här blir man uppforstad på barnsben att granska människor att döma
efter färg och form, att döma ut människor som inte "passar" in.

Jag vill heller inte bidra till mäns perversa fantasier som dom kan ha när
dom sitter och glor på en tjej på tunnelbanan.
Och det vet jag att dom ofta har!
Innan jag blev muslim hade jag flera killkompisar som jag umgicks med.
Jag fick ofta agera bollplank när det gällde problem med flickvänner
och hur vi tjejer tänker. Detta innebar ju också att jag fick höra hur
dom tänker. Jag hade en killkompis som var helt övertygad om att
alla tjejer fantiserar om att bli våldtagna!!! Såg dom en tjej på gatan
var det alltid en kommetar om någon kroppsdel.
Pojkvänner som köper barärmade klänningar till sina flickvänner och
bara vill visa upp dom som trofeér för sina kompisar.
Jag började hata denna köttmarknad, för det är vad det var.

När jag har min niqaab på mig, nog stirrar folk allt, men dom kan inte SE
mig. Dom vet inte min ålder och inte min kroppsform och måste vara
väldigt konstiga om dom kan hitta några sexuella fantasier om mig då...
När jag "bara" har jilbab (kåpa) och visar mitt ansikte känner jag att
folk kan glo nästan ännu mer på just ansiktet eftersom det är det enda
dom ser - därför tycker jag att det är skönt med niqaaben.

Om bara fler tog på sig niqaaben så skulle det inte vara så konstigt
längre, folk skulle inte bli lika förvånande och rädda.
Tänk för bara 15 år sedan då det var ovanligt med vanlig slöja,
idag ser vi sjalbärande kvinnor överallt och det är accepterat.
InshaAllah kommer även niqaaben att kunna accepteras i framtiden.

Sen får vi inte glömma att även om det är svårt ibland att bära niqaaben
är det ofta alldeles underbart - Allah blir nöjd med varje centimeter av
vår kropp som vi täcker för hans skull.
Alla försöker vi sträva efter att vara goda muslimer och visa Allah att
han är störst, Allaho Akbar, att inte någon eller något är större än
Han. Att vi endast ska dyrka Allah och göra Honom nöjd.
Amiin.

Wa aliekom salam

Aicha

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:21 am

Från: oumsaadiya3 Skickat: 2007-05-27 20:59
Salamu aleikum

Jag tillhör en av dem som tycker att niqab är ett vackert plagg och jag har länge varit sugen på att själv bära den. Och nu sedan ett år tillbaka är det en del av min klädsel. Det var mycket tankar som for runt i huvudet på mig innan om för och nackdelar.Min förr man var emot och det var ett stort hinder. Men jag var nog inte redo då heller. Min nuvarande man sa att han gärna ville att jag bar den men att det var mitt val. I dagsläget har jag sagt att jag har den på prov. mest för att det inte ska kännas som tvång utan verkligen vara mitt eget val.

Men innan jag började så "intervjuade" jag alla konvertiter som jag träffade om varför de bar den, och för och nackdelar och då var det en syster som sa så vacker att den påminner en om ens iman varje gång man går ut. Och en annan syster sa att jag kunde prova en dag i taget.

Eftersom jag jobbade med barn funderade jag också på hur det skulle fungera. Elhamdulillah så har det fungerat väldigt bra. Jag har lika bra förhållande med de minsta som de största barnen på förskolan och en pojke som går på min avdelning brukar högt och tydligt säga med stolthet när han ser mig ute: Det där är MIN fröken! Det värmer mitt hjärta.

Hittills har jag varit förskonad från folks kommentarer utan har bara råkat ut för några få. Men det kanske beror på att jag mest åker bil och undviker att åka kommunalt. Att folk stirrar brukar jag inte märka eftersom folk alltid har stirrat på mig. I min ungdom var det pga min extrema klädstil, som konvertit på grund av att jag ser så svensk och nu på grund av niqabb. Jag har för länge sedan slutat bry mig om det.

Dock är jag lite känsligare när det gäller släkten och har lyckats undvika att vistas på sådanna ställen där jag behöver ha den på även om jag har introducerat den till yngre delen av släkten med gott resultat.

Än så länge trivs jag i plagget och har inga planer på att ta av den.

Aleikum salam
Oumsaadiya

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:22 am

Från: oumsaadiya3 Skickat: 2007-05-31 22:44
Salamu aleikum

De flesta situationer när det kan bli fråga om att visa ansiktet i Sverige kan undvikas när man har niqab. Till posten kan man skicka ombud. Och går man själv för att hämta ut något kan man ta med någon som intygar vem man är eller väljer en kvinnlig kassör (om det går). Och kontanter kan man ta ut genom bankomaten.

Ska man handla i affären så använd kontanter eller gå till de butiker där man slår in sin kod. Fast det är väldigt få som ber att få se ansiktet när man har legg med sig. Under detta år jag haft niqabb har det hänt mig en gång och då var det en kvinna som bad om det.

Själv har jag inte haft några problem vare sig det är en man eller kvinna. Inte ens en gång när jag skulle besöka ett fängelse var det några problem. Jag hade förvarnat om att jag bar niqabb och hade begärt att en kvinna skulle kolla min legitimaton om de ville kolla mitt ansikte och att en kvinna skulle kontrollera att jag inte hade något otillbörligt med mig in.

När jag har rest har jag inte haft några problem. Men min man sa till mig innan att om det inte finns någon kvinna och de börjar bråka så visa ansiktet. Dock vet jag att många andra har haft problem med det. En syster vägrade visa sitt ansikte och släpptes inte ombord på planet så det blev bara att köpa en ny biljett dagen efter.

Och jag som asmatiker kan tvingas gå akut till läkaren ibland och då kan man inte alltid påverka val av läkare. Då har jag haft min man med mig och endast visat det absolut nödvändigaste.

Men det underlättar att man har en man som sköter om det mesta utanför hemmet, så som tvättstuga, handla och dyligt och att man har tillgång till bil för att undvika att åka kommunalt så mycket som möjligt.

Man brukar säga om islam att man kan göra det lätt för sig eller svårt för sig. Och det finns lösningar på det mesta. men visst kan man stöta på rötägg som bara vill bråka med en.

Aleikum salam

OumSaadiya

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:22 am

Från: Umm-Huthayfah Skickat: 2007-09-03 22:03
salam alaykom

niqaab e knepigt.

Jag blev som sagt muslim i april förra året 2006 och började med niqaab kanske redan 4 månader efter jag konverterade. började med sjal kanske 2 veckor efter jag läste om Islam.
sjalen har jag aldrig känt mig obekväm med någonsin. Men niqaab däremot kan vara knepigt.

Jag som person var absolut inte mogen att ta på mig niqaab när jag gjorde det. Men harnog alltid varit lite av en chockare i min personlighet.

Jag blev väldigt defensiv och ibland elak om ngn tittade på mig för mkt.
Så det är ngt man måste tänka på. vilket jag inte gjorde.

Jag kan se mig själv med kåpa till fötterna och heltäckt ansikte. det ser knasigt ut i sverige.å det får man ju ta på ngt sätt eftersom dom inte fattar islam eller muslimer.

menar inte på ngt sätt att man inte ska se ut som en muslim, men man måste samtidigt förstå att man inte kan vänta sig att folk ska vara förstående och trevliga. det är totalt orealistiskt.

vissa människor vuxna som barn kan däremot bli extremt fascinerade och intresserade.och ställa massa frågor och vilken religion det där är.

Vissa svenskar vet inte ens att man e muslim när man e helttäckt tänk på det med.

Just nu e jag i libyen men bor i annan stad med tanke på umm aischas berättelse.
Har en många av kvinnorna unga som gamla hellt nakna i sin klädsel. man ser rumpan brösten håret.. ja allt.även fast dom har kläder liksom. Och i min stad har kvinnor endast 3 st som jag vet, för att deras män tycker dom e för snygga. ingen religiös anledning, många har niqaab o kanske inte ens ber här.
så det e mest kulturellt.
Så många här i min stad e tvärtom försöker se ens ögon och hur man ser ut för att dom som har niqaab e snygga.
(tycker ja e snygg iaf hehe)

sen att vara utlännig här e extremt exotiskt och om ngn ser att man har blå ögon så vänder dom sig direkt å viskar till den dem är med och säger kolla kolla hon har blå ögon. så här är det extremt nödvändigt att ha niqaab.

I sverige däremot upplevde jag aldrig att ngn försökte spana in en. man hamnar ganska fort i folks ful kategori hehe.
oftast bara araber som försöker kolla ens ansikte där.
då brukar jag faktiskt säga - va glor du på?

Jag tror nog att man måste vara beredd på att ha niqaab, de e inte enkelt ofta.och må allah stärka som systrar som har det. och dom som villha det.
men jag tycker absolut inte att systrar som inte har niqaab e sämmre på ngt sätt alls.

Jag vet inte själv om jag vill ha niqaab när jag kommer hem till sverige igen.
man tänker på alla jobbiga saker hela tiden, som ofta i antal överväger dom jobbiga (om man tänker dunya) men belöningen i akheera är nog sötare än den lenaste honung.

Det viktigaste är hijaaben över ens hjärta, ens beteende hur man pratar,ärlighet, omtänksamhet. att vara en sann syster till en systrar och att kombinera det med en täckande fin anständing klädsel.

oavsett om ansiktet e täckt eller inte, så kommer folk döma dig efter ditt beteende.
Och först och främst Allaah subhanahu wa tala.

Kram och salam Firdous

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:23 am

Från: Umm-Huthayfah Skickat: 2007-09-21 23:26
vilket deppigt inlägg jag skrev innan tycker jag nu...

Nej nu när jag tänker efter så e niqaab ngt av det bästa som finns.
En syster ska vara inne så mkt som möjligt.
Med niqaab får men verkligen den haya som man ofta saknar.
Eftersom jag inte är uppväxt med blyghet, sänka rösten, blicken osv.
utan hade en fri uppväxt, har speciellt niqaab hjälpt mig att få dom kvaliteerna.
Med niqaab försökerna man ju inte direkt DRAA uppmärksamhet till sig.
man försöker bli så osynlig som möjligt hehe.
som ett litet spöke fniss

Niqaab är vackert, kanske läskigt för vissa.

En fin berättelse jag och min man upplevde första vintern vi var gifta.

Vi var vid busshållplatsen i handen. Jag minns hur jag såg en man som stannade och titta på mig. andra sidan vägen.
det var fullt med bussar o folk, så jag förstår inte hur han såg mig därjag satt å gömde mig bakom min man.
sen såg jag honom små jogga därifrån.
hehe han småjoggade lite till höger över övergångs stället och fram till min man. han försökte fråga min man på svenska varflr jag såg ut så där, hellt anfådd stackarn.
min man som vars svenska är ( rolig ) fatta ingenting. så min sa- prata med min fru.
så mannen kom fram till mig och fråga.
-ursäkta jag såg dig över vägen och jag måste bara veta varför täcker du ditt ansikte, sen sa han snabbt-
jag vet vissa judiska sekter som täcker sina kvinnor som inte ens visar ansiktet för sina män.
- jag svarade. tror du på gud?
-han sa jag är protestant.
-ja sa, nej vi gör inte som dom judarna, jag får alltid visa mitt ansikte, så länge jag är i mitt hem och ingen man är där som inte tillhör min närmsta familj.
hemma ser jag hellt vanlig ut.
Och eftersom jag tror på Gud, så vet jag att gud har beordrat kvinnorna att skydda sig själva.
Jag tror på domedagen och mitt skydd för ansiktet hjälper mig minnas Gud och att jag inte gör saker som inte är bra för mig, den stoppar mig från att gå till dåliga platser och göra dåliga saker.

Han såg så förvånad ut på ett positivt sätt, och sa bara Tack så mycket, han tackade även min man och gick sedan hellt nöjd därifrån.

hihi sen minns jag när jag var på tunnelbanan (fullsmockat) hellt svart klädd ensam med niqaab.
ALLA KOLLADE. ingen sa ngt.
hehe men det kom en man fram till mig, en uteliggare som såg väldigt smutsig ut o lukta lite illa.
han gick bara fram å börja prata med mig.
Hela sektionen där jag stog fick väl en hjärtinfarkt av min rent klingande svenska och att jag prata med den man som alla försökte undvika.
Han fråga om jag var nunna först, hehe - näe.
ahaa du e en sån muhammedan.
hehe näe- jag är muslim.
jaha sa han och börja berätta om alla sina katter.

mycket saker har hänt som verkligen gett folk direkt dawah. vart man än är.
Den första jag träffade när jag konvertera hon hade niqaab och det gjorde mig mer nyfiken på islam.

Niqaab är styrka och välsingnelse. och att använda den välsingnelsen och styrkan som Allah låter oss att välja själva. Det är underbart.

ibland mår man jättedåligt och blir ledsen, men för det mesta e det så kuul.

Brukar sitta på bussen lr tunnelbanan eller där de e mkt folk.
å göra roliga grimaser under niqaaben å tänka HA om ni såg mig NU...
Joo jag vill nog ha min niqaab på iaf, inget blir ju bättre av att ta av den. förutom att kufaar blir mer nöjda och att jag kan (göra)mer saker... onöödigt.
jag kan faktiskt anstränga mig å göra saker annorlunda.

PUT NIQAAAB heheh
salam firre.
desto fler som har det desto vanligare blir det = mindre blickar precis om i england osv hihi vi kan ha ett mini saudi i sverige

salam alaykom wa rahmatullahi wa barakatuu

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:23 am

Från: Umm-Huthayfah Skickat: 2007-09-22 13:31

29. Those in sin used to laugh at those who believed,
30. And whenever they passed by them, used to wink at each other (in mockery);
31. And when they returned to their own people, they would return jesting;
32. And whenever they saw them, they would say, "Behold! These are the people truly astray!"
33. But they had not been sent as keepers over them!
34. But on this Day the Believers will laugh at the Unbelievers:
35. On raised couches they will command (a sight) (of all things).
36. Will not the Unbelievers have been paid back for what they did

soorah al-Mutaffifeen 83,

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Emptyfre nov 28, 2008 7:24 am

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2008-03-18 20:54
Wa alaykis salaamu wa rahmatullaahi wa barakaatuh syster

Ahlan wa sahlan ukhti, kul att se dig ta del av forumet så snabbt. Jag hitta en fatwaa som kanske lutar lite åt det du letar efter, jag har markerat den texten som kan vara av intresse i fetstil.

Vad är domen gällande en manlig läkare som förlöser en kvinna?
Svar av Imâm Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî (rahimahullâh)
(Ur den Islâmiska tidskriften al-Asâlah)
Aspekten i att föra en kvinna till ett sjukhus i det syftet att hon ska föda sitt barn ska inte ge en uppfattning till att det är helt tillåtet och det måste finnas fastställda begränsningar och åtgärder till detta.

Så om en kvinnlig läkare ser med sina erfarenheter och kunskaper att denna gravida kvinna inte kan genomgå en normal förlossning och att hon behöver genomgå en operation så ska hon, i denna situation, föras till sjukhus. Men i annat fall då det är en normal förlossning så är det inte tillåtet för henne att lämna sitt hem för att bli inlagd på sjukhus bara för att föda barn som kan födas normalt.

Om den gravida kvinnan är tvungen att läggas in på sjukhus, ska det inte vara en manlig läkare som övervakar under förlossningen. Men om situationen är så att man inte hittar en kvinnlig läkare så är ingen skada skedd om en manlig läkare ser henne, för det är i frågan om extrema nödfall. Om en kvinnlig läkare inte är närvarande är det obligatoriskt för den manliga läkaren förlösa kvinnan, om den gravida kvinnan är i situationen då det är fara.

Detta svar är taget från två principer av Usûl-ul-Fiqh (Fiqh's grunder) vilka är:

1) Fall då nödvändighet gör det förbjudna tillåtet, och

2) En nödvändighet är bestämd i enlighet med dess omfattning.

Så den generella regeln är att en kvinna inte är tillåten att lämna sitt hem förutom om det är nödvändigt.

Allâh säger,

"Och stanna i era hem. Men (om ni måste lämna det) försök inte dra uppmärksamheten till era yttre företräden på det sätt som var vanligt under Jâhiliyyah." (33:33)

[Jâhiliyyah; tiden före Islâm, okunnighetens tid]Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade,

"Allâh har tillåtit er (kvinnor) att gå ut (från era hem) för era behov."

http://www.darulhadith.com/systrar/forlossning.html
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Niqaab - dela med dig av dina tankar!   Niqaab - dela med dig av dina tankar! Empty

Niqaab - dela med dig av dina tankar!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Kvinnan i Islâm-
Hoppa till: