Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Domen gällande Ghusool

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Umm Firdaus al-Eritreyaah

Umm Firdaus al-Eritreyaah


Antal inlägg : 610
Registration date : 08-11-22

Domen gällande Ghusool Empty
InläggRubrik: Domen gällande Ghusool   Domen gällande Ghusool Emptyons nov 26, 2008 3:11 pm

Från: ummiman (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2003-11-23 02:57
Droppar av blod efter ghusl (rengöringstvätt)

Fråga: Jag har märkt att när jag har haft mens och gjort ghusl, efter de fem dagarna som jag vanligen har, får jag en väldigt liten mängd droppar blod som kommer ut. Detta händer efter jag har gjort ghusl, och efter det kommer inget mer ut. Ska jag fullfölja min normala femdagars period och helt enkelt ignorera det som kommer efter, och fortsätta be och fasta? Eller ska jag också räkna med den dagen också och inte be och fasta? Lägg också märke till att detta endast händer varannan eller tredje månad, jag hoppas att du kan gagna mig med ditt svar.

Svar:Om det som kommer ut efter du rengjort dig är gult eller brunt, ska man inte räkna det som mens, utan det har samma regler som urin. Däremot om det är blod måste det ses som mens och du måste göra ghusl en gång till p.g.a vad som blivit konstaterat av Umm Atiyyah, en av profetens följeslagare (sal-Allaahu ‘alayhe wa sallam), som sade, "Vi brukade inte bry oss om bruna eller gula flytningar efter vi hade gjort ghusl (efter mensen)

.Shaykh Ibn Baaz

Fataawa al-Mar.ah

www.fatwa-online.com
Till överst på sidan Gå ner
Umm Firdaus al-Eritreyaah

Umm Firdaus al-Eritreyaah


Antal inlägg : 610
Registration date : 08-11-22

Domen gällande Ghusool Empty
InläggRubrik: Sv: Domen gällande Ghusool   Domen gällande Ghusool Emptyons nov 26, 2008 3:11 pm

Från: Umm-Aicha Skickat: 2003-11-26 23:50
WORSHIP \ Purification \



How does a woman wash herself after sexual defilement and menses?

Question: Is there any difference in the manner that a man and a woman wash themselves after sexual defilement? Does a woman have to undo her braids or is it sufficient for her just to pour three handfuls of water over her hair as mentioned in the hadeeth? What is the difference between the washing after sexual defilement and the washing after menses?

Response: There is no difference between men and women when it comes to ghusl after sexual defilement. Neither of them have to undo their hair for ghusl. It is sufficient to pour three handfuls of water over their hair and then to pour water over the rest of their bodies. This is based on the hadeeth of Umm Salamah who said, "O Messenger of Allaah, "I am a woman who has closely plaited hair on her head, should I undo it for making ghusl from sexual defilement?" The Prophet (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) told her, "No, it is sufficient for you to throw three handfuls of water on your head and then pour water over yourself, and you will be purified." (Muslim) However, if the man or woman has sidr, dye or something of that nature in his hair that would keep the water from reaching to the roots of the hair, he or she must remove that. If it is something light and does not keep the water from reaching the roots, it does not have to be removed. As for the woman making ghusl after her menses, there is a difference of opinion over whether she must undo her hair or not. The correct opinion is that it is not obligatory upon her to do so. This is because it is mentioned in one of the narrations from Umm Salamah, recorded by Muslim, that she said, to the Prophet (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) 'O Messenger of Allaah, "I am a woman who has closely plaited hair on her head, should I undo it for making ghusl from menstruation and sexual defilement?" The Prophet (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) told her, "No, it is sufficient for you to throw three handfuls of water on your head and then pour water over yourself, and you will be purified." This narration is a clear text that it is not obligatory upon the woman to undo her plaits after either menses or sexual defilement. However, it is best for her to undo her hair while making ghusl after menses as a precautionary measure, as a means of avoiding the thing in which there is a difference of opinion and as a way of reconciliation of the different evidences.

And with Allaah lies all success and may Allaah send prayers and salutations upon our Prophet (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) and his family and his companions.

The Permanent Committee for Islaamic Research and Fataawa
Fataawa al-Mar.ah

www.fatwa-online.com

As salam alykom wa rahmatuAllahi wa barakato

UmmAicha
Till överst på sidan Gå ner
Umm Firdaus al-Eritreyaah

Umm Firdaus al-Eritreyaah


Antal inlägg : 610
Registration date : 08-11-22

Domen gällande Ghusool Empty
InläggRubrik: Sv: Domen gällande Ghusool   Domen gällande Ghusool Emptyons nov 26, 2008 3:12 pm

Från: ummMohamed Skickat: 2003-11-27 22:26
Bismillah
As salam alaykom wa rahmatuAllahi wa barakato

Nu har jag hittat två hadither som beskriver hur Profeten salla Allahu alayhi wa sallam utförde ghusl.
Aishah radi Allahu anha rapporterade:
" När Allahs Sändebud salla Allahu alayhi wa sallam utförde ghusl på grund av janabah, så tvättade han först sina händer innan han förde dem in i vattenbehållaren. Sedan hällde han vatten med sin högra hand över sin vänstra hand och tvättade sina privata delar (med den). Sedan utförde han wudu så som han normalt gjorde innan bönen. Han förde fingrarna in i vattenbehållaren och förde den genom av hårbotten. Sedan hällde han över sitt huvud (med båda händerna) tre kupor av vatten, och sedan spred han vatten över resten av sin kropp. (MUSLIM)
"When Allah's Messenger salla Allahu alayhi wa sallam performed ghusl because of janabah, he would first wash his hands before inserting them into the water container. He would then pour water with his right hand over his left hand and wash his private parts (with it). He would then performed wudu as he normally did for prayer, insert his fingers into the water container, and run them through the base of his hair. He would then pour over his head (with both hands) three cups of water, then spread the water over the rest of his body."

Ibn Abbas radi Allahu anhu rapporterade att hans moster/faster Maymunah radi Allahu anha berättade för honom:
"Jag tillredde vatten till Profeten salla Allahu alayhi wa sallam för att utföra ghusl i, och döljde honom med en skärm (medan han gjorde det). Han hällde vatten på sina händer och sköljde dem två eller tre gånger, sedan hällde han med sin högra [hand] över sin vänstra hand och tvättade sona privata delar. Sedan skrubbade han sin vänstra hand intensivt över marken och tvättade den. Sedan sköljde han sin mun och inandades vatten (för att tvätta sin näsa). tvättade sitt ansikte och sina båda armar, hällde tre fulla hände med vatten över sitt huvud, och spred vatten över resten av sin kropp. Sedan flyttade han sig åt sidan (till en torrare plats) och tvättade sina fötter." (AL-BUKHARI, MUSLIM, och andra)
"I prepared some water for the Prophet salla Allahu alayhi wa sallam to perform ghusl, and conceiled him with a screen (while he did). He pored water on his hands and rinsed them twice or three times, then poured with his right hand over his left hand and washed his private parts. The he intensely rubbed his left hand over the ground and washed it. Then he rinsed his mounth and inhaled water (to wash his nose), washed his face and two arms, poured three handfuls of water over his head, and spread water over the rest of his body. The he moved aside (to a drier place) and washed his feet."

Sammanfattning:
1. Tvätta de privata delarna och sedan tvätta händerna med tvål eller något annat renande ämne.
2. Utför vanlig wudu på händerna, ansiktet och huvudet.
3. Häll vatten över huvudet och resten av kroppen, och var säker på att vattnet når ända ner till hårbotten.
4. Tvätta fötterna.

Det krävs ingen wudu efter ghusl
Ghusl "täcker" wudu, och man behöver inte utföra wudu efter att man har gjord ghusl. Aishah radi Allahu anha rapporterad:
"Allahs Sändebud salla Allahu alayhi wa sallam brukade inte göra wudu efter ghusl." (ABU DAWUD, AN-NASAI och andra)
"Allah's Messenger salla Allahu alayhi wa sallam did not use to perform wudu after ghusl."

Ja detta är vad jag hittade i boken "Closer than a Garment - martal intimacy according to the pure Sunnah" skriven av Muhammad al-Jibaly, Al-Kitaab & as-Sunnah Publishing

As salam alaykom wa rahmatuAllahi wa barakato
UmmMohamed

Detta lade jag in på ett annat forum, men tänkte att det kunde ju få finnas här med.

UmmAicha
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Domen gällande Ghusool Empty
InläggRubrik: Sv: Domen gällande Ghusool   Domen gällande Ghusool Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Domen gällande Ghusool
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Domen gällande den som tror att någon kan skada eller gagna förutom Allah
» Domen för bugning
» Domen för spiral
» domen för den sjuke och den döende
» domen för talfel under adhaan?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Kvinnan i Islâm-
Hoppa till: