HemHem  GalleriGalleri  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

Dela

Shaykh Saleh al Fawzan om Dawah

Gå ner 
FörfattareMeddelande
UmmDaawood al-Jabartiyyah
Admin
UmmDaawood al-Jabartiyyah

Antal inlägg : 147
Registration date : 08-11-20

Shaykh Saleh al Fawzan om Dawah Empty
InläggRubrik: Shaykh Saleh al Fawzan om Dawah   Shaykh Saleh al Fawzan om Dawah Emptysön nov 23, 2008 12:48 am

Från: Umm_Amiinah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-05-10 11:55

Av: al-Allamah Saleh al Fawzan
Källa: Förklaringen av Usul ut-Thalatha sid 26:27 avSh Muhammad bin Abdil-Wahab rahimahullah

Den tredje: Att man kallar till (Ad-Dawatu ilayh)

Hans (Sh.Muhammed bin Abdil Wahab) uttalande:

”Att man kallar till den”

(Det innebär) att det inte är tillräckligt att människan lär sig och handlar för sig själv och inte kallar till Allah (azza wa djall), snarare så är det ett måste att kalla andra så att han är nyttig för sig själv och för andra människor, eftersom denna kunskap är ett ansvar, du äger inte den på så sätt att du får spara och dölja hur du vill och förbjuda människorna från det, folket är i behov av det, så det är waadjib på dig att föra det vidare samt förklara det åt andra och kalla dem till det goda.

Denna kunskap som Allah har givit dig är inte begränsad till dig, utan sannerligen är det till dig och andra, så dölj det inte hos dig själv och hindra inte folk från att dra nytta av dettvärtom så måste du sprida det och klargöra det för folk.

(Allah) ta’ala sade (i betydelse):

”När Allah slöt förbund med dem som fick ta emot uppenbarelsen tog Han löfte av dem (med orden): ”Dölj inte detta utan kungör det för människorna!”
(Surah Al-Imran/Imrans Ätt 3:187)

Detta förbund tog Allah från Ulamah, att de skall förklara/klargöra för folket det som Allah lärt dem så att det goda skall spridas, och människorna tas ut från mörkret till ljuset, och detta var det som sändebuden (alayhimus-salaatu was-salaam) och de som följde dem gjorde.

(Allah) ta’ala sade (i betydelse):

”Säg: ”Detta är min väg: jag uppmanar med klarsyn och insikt till Allâh – jag och de som följer mig. Stor är Allah i Sin härlighet – (fjärran från) de medhjälpare som de sätter vid Hans sida och jag hör inte till al-mushrikeen (avgudadyrkarna).”
(Surah Yusuf/Josef 12:108)

Detta är sändebudets (salla Allahu aleyhi wa sallam) väg och vägen av de som följer honom: kunskap, handling och dawah till Allah (azza wa djall) så den som gör dawah fastän han är kapabel till det och har kunskap som han döljer, (denna persons) mun kommer att spännas med en tygel av eld på Domedagen så som det berättats i hadithen (1).

Abu Hurayrah (radiAllahu anhu) berättade att Allahs sändebud (salla Allahu aleyhi wa sallam) sade (i betydelse):

”Den som frågas om kunskap och döljer det kommer Allah att tygla med en tygel av eld på Domedagen”
(Abu Dawud, at-Tirmidhi, Ibn Madjah)

//Umm Yoosuf
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil http://www.salafisystrar.se

Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Da'wah-
Hoppa till: