Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Villkoren för den Muslimska kvinnans klädsel

Gå ner 
FörfattareMeddelande
UmmDaawood al-Jabartiyyah
Admin
UmmDaawood al-Jabartiyyah


Antal inlägg : 147
Ort : al-Madinah an-Nabawiyyah
Registration date : 08-11-20

Villkoren för den Muslimska kvinnans klädsel Empty
InläggRubrik: Villkoren för den Muslimska kvinnans klädsel   Villkoren för den Muslimska kvinnans klädsel Emptyons nov 26, 2008 11:41 am

Från: Umm-Aicha (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2005-01-14 03:16


Villkoren för den Muslimska kvinnans klädsel
Författare: Imâm Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî
Källa: Djilbâb al-Mar’ah al-Muslimah, sid. 39-216
al-Maktabah al-Islâmiyyah och Dâr Ibn Hazm, 1417/1996.
Förkortning: Maktabah Dâr-ul-Hadîth.Com
publicerad 09.01.2005

Det första villkoret – Hela kroppen, förutom det som undantagits, skall täckas
Allâh (ta´âlâ) sade:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

”Profet, säg till dina hustrur och dina döttrar och till de troende kvinnorna att de noga sveper om sig sina ytterplagg; på så sätt blir de lättare igenkända och undgår att bli ofredade. Allâh är ständigt förlåtande, barmhärtig.” [2]

Ibn ´Abbâs sade:

”Under Avskedsvallfärden kom en kvinna från Khath´am fram till Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) för att fråga honom. al-Fadhl bin ´Abbâs var bakom profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och började titta på henne och hon var en vacker kvinna. Då tog Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) tag i hans haka och vred åt andra hållet.” [3]

Qays bin Abî Hâzim:

”Jag gick in till Abû Bakr (radhiya Allâhu ´anh). Han var en ljus och smal man. Vid hans sida stod [hans hustru] Asmâ’ bint ´Umays. Hon var en ljus kvinna med tatuerade händer från den hedniska tiden… [4]

al-Bâdjî sade:

”Endast hennes ansikte får visas.”

al-Qurtubî sade:

”En kvinna får inte visa något av sin ytliga skönhet förutom det som syns av hennes ansikte och händer.”

Ibn Hazm sade:

”Det är autentiskt rapporterat att kvinnans hand och ansikte inte är förbjudet att visa. I övrigt är allting annat obligatoriskt att dölja.”

Det har bekräftats att de flesta ´Ulamâ’ anser att ansiktet inte är obligatoriskt att döljas, vilket Ibn Rushd nämner i ”al-Bidâyah”. Till dem hör Abû Hanîfah, Mâlik, ash-Shâfi´î och en rapportering av Ahmad. Likaså återberättade at-Tahâwî denna åsikt av Abû Hanîfahs två följeslagare [Abû Yûsuf al-Ansârî och Muhammad bin al-Hasan ash-Shaybânî]…

Det andra villkoret – Att klädseln inte utgör någon utsmyckning i sig
Allâh (ta´âlâ) sade:

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

”Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som syns.” [5]

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade (i betydelse):

”Fråga inte om tre personer; en man som splittrar sig från samfundet, handlar olydigt mot sin ledare och dör som olydig, en slav eller slavinna som flyr och dör, och en kvinna vars man har försett henne med världsliga ändamål, är frånvarande och som sedan visar upp sig efter honom. Fråga inte om dessa tre!” [6]

al-Âlûsî sade i ”Rûh-ul-Ma´ânî” (6/56):

”Håll fast vid din kunskap att vad jag också anser hamna under skönheten som är förbjuden att visa, är de scarfs som de flesta kvinnorna har på sig i dag. De brukar vara av silke och ha flera färger. Dessutom har de guldiga och silvriga broderier som bländar ögonen.”

Det tredje villkoret – Att den inte är genomskinlig
Umm ´Alqamah bin Abî ´Alqamah sade:

”Jag såg Hafsah bint Abî ´Abdir-Rahmân bin Abî Bakr gå in till ´Â’ishah. Hon hade på sig en tunn och genomskinlig Khimâr [slöja som täcker huvudet]. ´Â’ishah rev då sönder den och sade: ”Vet du inte vad Allâh har uppenbarat i kapitlet ”an-Nûr”?” Därpå beordrade hon att en [annan] Khimâr hämtades.” [7]

Det fjärde villkoret – Att den är vid och inte åtsittande
Usâmah bin Zayd sade (i betydelse):

”Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) gav mig ett koptiskt, ogenomskinligt klädesplagg som han hade fått i present av Dihyah al-Kalbî. Jag gav den då till min fru. Då sade han: ”Varför har du inte på dig det koptiska klädesplagget?” Jag sade: ”Jag har gett det till min hustru.” Då sade han: ”Beordra henne att ta på sig en mantilj (överplagg som bärs över axlarna) under den. Jag fruktar att hennes kroppsfigur kommer att synas.”” [8]

ash-Shawkânî sade:

“Hadîthen är ett bevis för att det är obligatoriskt för kvinnan att dölja sin kropp med ett klädesplagg som inte beskriver hennes kropp.” [9]

Det femte villkoret – Att den är oparfymerad
Abû Mûsâ al-Ash´arî berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade (i betydelse):

”Den kvinna som parfymerar sig och går förbi människor för att de skall känna hennes doft är en Zâniyah [kvinna som begår otukt].” [10]

Zaynab ath-Thaqafiyyah berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade (i betydelse):

”Om någon av er [kvinnor] går till moskén, skall hon inte närma sig någon parfym.” [11]

Det sjätte villkoret – Att den inte liknar männens klädsel
Abû Hurayrah sade (i betydelse):

”Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) förbannade mannen som klär sig i damkläder och kvinnan som klär sig i herrkläder.” [12]

Det sjunde villkoret – Att den inte liknar de otrogna kvinnornas klädsel
´Abdullâh bin ´Amr bin al-´Âs sade (i betydelse):

”Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) såg mig i två gula klädesplagg. Han sade då: ”Det där hör till de otrognas kläder. Ha inte på dig dem.” [13]

Det åttonde villkoret – Att det inte skall vara en uppmärksammande klädsel [14]
Ibn ´Umar berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Den som har på sig ett klädesplagg för denna världens uppmärksamhets skull, kommer Allâh klä i förnedringens klädsel på Domedagen för att därefter tända eld på den.” [15]


--------------------------------------------------------------------------------

[2] 33:59.

[3] al-Bukhârî, Muslim, Abû Dâwûd, an-Nasâ’î, Ibn Mâdjah, Mâlik och al-Bayhaqî.

[4] at-Tabarî, at-Tabarânî och Ibn Sa´d och dess berättarkedja är autentisk.

[5] 24:31.

[6] al-Hâkim och Ahmad och dess berättarkedja är autentisk.

[7] Ibn Sa´d.

[8] adh-Dhiyâ’, Ahmad och al-Bayhaqî med en god berättarkedja.

[9] Nayl-ul-Awtâr (2/97).

[10] an-Nasâ’î, Abû Dâwûd, at-Tirmidhî, al-Hâkim, Ahmad, Ibn Khuzaymah och Ibn Hibbân och dess berättarkedja är god.

[11] Muslim, Abû ´Awânah, Abû Dâwûd, at-Tirmidhî, an-Nasâ’î och Ibn Mâdjah.

[12] Abû Dâwûd, Ibn Mâdjah, al-Hâkim och Ahmad och den är autentisk.

[13] Muslim, an-Nasâ’î, al-Hâkim och Ahmad.

[14] All typ av klädsel man avser uppmärksamhet bland människorna med, vare sig det handlar om fina kläder för att visa stolthet och högmod över denna värld och dess skönheter, eller om det rör sig om dåliga kläder för att visa avhållsamhet och ögontjäneri.

[15] Abû Dâwûd och Ibn Mâdjah och dess berättarkedja är god.



www.darulhadith.com
Till överst på sidan Gå ner
http://www.salafisystrar.se
 
Villkoren för den Muslimska kvinnans klädsel
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Villkoren för den Muslimska kvinnans klädsel
» Den Muslimska kvinnans föreskrivna klädsel
» Den muslimska kvinnans föreskrivna klädsel
» Fataawaa om kvinnans klädsel
» Kvinnans klädsel till bönen

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Kläder/Till salu-
Hoppa till: