HemHem  GalleriGalleri  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

Dela

En skold mot Elden

Gå ner 
FörfattareMeddelande
ummUthaymeen As-Somaliyah

Antal inlägg : 570
Registration date : 08-11-24

En skold mot Elden Empty
InläggRubrik: En skold mot Elden   En skold mot Elden Emptytis nov 25, 2008 2:57 pm

Från: Umm-Aicha (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2005-03-08 22:28
Från: <NOBR>UmmYusuf_88</NOBR> (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2004-11-03 22:49
Fastan: En sköld mot Elden

--------------------------------------------------------------------------------

Under Ramadān är Paradisets portar öppna, Helvetet stänger sina portar och djävlarna är fastkedjade

´Arfajah sade:”Vi var tillsammans med ´Utbah ibn Farqād när han diskuterade Ramadān, då en av Profetens följeslagare kom förbi. När 'Utbah såg honom, blev han blyg och slutade helt att prata. Följeslagaren sade: 'Jag hörde Allāhs sändebud säga att under Ramadān är: "Helvetets portar stängda, Paradisets portar öppnas, och djävlarna kedjas fast. En ängel utropar. Å ni som har för avsikt att göra goda gärningar, för er kommer jag med glada nyheter. Å ni som har för avsikt att göra onda gärningar, håll (de) tillbaka tills Ramadān är över.” (Ahmad och an-Nasā`i)

Att fasta under Ramadān; en sköld mot Helvetet

Allāhs Sändebud sade: ”När Allāh skapade Paradiset och Helvetet, sände Han ned ängeln Gabriel till Paradiset och sade: 'Titta på det och vad Jag har förberett för dess invånare.' Så ängeln Gabriel kom dit och tittade på det och det Allāh förberett däri för dess invånare. Sedan återvände han och sade: '(Jag svär) Vid Din ära, ingen kommer att höra talas om det utan att träda in där'. Då befallde Allāh att det skulle omringas av prövningar och påfrestningar, och sedan sade Han: 'Vänd tillbaka dit och se vad jag har förberett däri för dess invånare'. Så Gabriel vände tillbaka och såg prövningarna och påfrestningarna som omringade det. Sedan återvände han till Honom och sade: '(Jag svär) Vid Din ära, jag är rädd att ingen kommer att ta sig in där.'

Allāh sade: 'Ta dig till Helvetet och titta på det och vad jag förberett för dess invånare', och han såg att det var olika skikt ovanpå varandra. Sedan återvände han till Honom och sade: '(Jag svär) Vid Din ära, ingen som hör talas om det kommer att träda in där'. Då befallde Allāh att det skulle omringas av lustar och begär, och sedan sade Han: 'Vänd tillbaka dit.' Så han vände tillbaka dit och sade 'Vid Din ära , jag är rädd att ingen kommer lyckas undgå att träda in där.'” (at-Tirmidhī och al-Hākim bl a.)

Därför, när vi vet, kära syster och broder I Islām, att fastan undertrycker lustar och begär, minskar dess påfrestningar, och att det är dessa lustar och begär som leder till Helvetet, ja då ser du hur fastan kommer emellan den fastande och Helvetet, och du kommer att skynda dig att fasta, under och efter Ramadān, på bästa möjliga sätt.

Qur`ānen talar om belöningen för fastan och det finns verser vars generella mening antyder att de som lyder Allāh kommer att bli räddade från Helvetet, och fasta är ett sätt att lyda Allāh. Vi kommer att lämna de verser som talar om belöning för att ge plats åt den del som talar om Paradiset. Emellertid, hadīthen om vår älskade Profet Muhammed är väldigt tydlig beträffande detta; Abū Sa´īd al-Khudrī rapporterade att Allāhs Sändebud sade: ”Ingen tjänare fastar en dag för Allāhs skull utan att Allāh flyttar Helvetet sjuttio år bort ifrån hans ansikte.” (Bukhari och Muslim)

Abū Sa´īd al-Khudrī rapporterar att Allāhs Sändebud sade: ”Fastan är en sköld med vilken en tjänare skyddar sig från Elden.” (Ahmad, Sahīh)

´Uthmān Ibn Abil-´Ās berättar att Allāhs Sändebud sade: ”Den som fastar en dag för Allāhs skull, får ett dike placerat mellan sig och Helvetet lika stort som avståndet mellan himlen och jorden.” (at-Tirmidhī och at-Tabarānī, sahīh)

Abū Hurayrah berättade att Allāhs Sändebud sade: ”När månaden Ramadāns inleds öppnas Paradisets portar och Helvetets portar stängs och djävlarna är fastkedjade.” (Bukhārī)

Allāhs Sändebud sade: ”Från och med första natten i Ramadān är de onda djävlarna fastkedjade. Helvetets portar är låsta - inte en enda port är öppen, och Paradisets portar är öppna - inte en enda port är stängd, och en utropare kallar: 'Å du som söker det goda kom närmare, och Å du som söker det onda håll dig tillbaka.' Och det är många som Allāh befriar från Elden - och detta sker varje natt.” (at-Tirmidhī, Ibn Mājah, och Ibn Khuzaymah: Hasan)

Abū Hurayrah berättade att Profeten steg upp på sin minbar och sade: ”Āmīn (Å Allāh bevilja detta), āmīn, āmīn.' Så någon sade, 'Å, Allāhs Sändebud, du steg upp på mimbaren och sade: 'āmīn, āmīn, āmīn' ? Så Profeten sade: 'Jibrīl , kom till mig och sade, 'Den som når fram (lever) till Ramadān och inte har fått (sina synder) förlåtna ska träda in i Helvetet, låt Allāh skilja honom från det, säg āmīn.' Så jag sade 'āmīn' ”(Ibn Khuzaymah, Ahmad och al-Bayhaqī: Sahīh)

Jābir berättade att Allāhs Sändebud sade: ”Varje dag och varje natt under Ramadān så finns det människor som Allāh befriar från Elden, och det finns för varje muslim en bön som han kan göra och som kommer att beviljas honom." (al-Bazzār, Ahmad och Ibn Mājah: Sahīh)

I den välkända hadithen från Mu´ādh : ”... Jag sade, Å Allāhs Sändebud, berätta för mig vilken handling som tar mig till Paradiset och håller mig borta från Helvetet. Han svarade. 'Du har frågat mig om en stor sak, som dock är lätt för den som Allāh gör det lätt för. Du borde..., Du borde fasta under Ramadān...' Sedan sade han: 'Ska jag inte visa dig godhetens portar? Fastan är en sköld...' ” (at-Tirmidhī)

Vi ber till Allāh att göra denna Ramadān en sköld mot Helvetet.

Āmīn.

Taget från: salafi.se

UmmYusuf
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil

En skold mot Elden
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Fiqh-
Hoppa till: