HemHem  GalleriGalleri  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

Dela

Uppriktighet hos folket av kunskap (4 händelser)

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Noor al hoda

Noor al hoda

Antal inlägg : 160
Registration date : 08-11-23

Uppriktighet hos folket av kunskap (4 händelser) Empty
InläggRubrik: Uppriktighet hos folket av kunskap (4 händelser)   Uppriktighet hos folket av kunskap (4 händelser) Emptytis dec 02, 2008 6:56 am

Salafisystrar_08 (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-03-03 10:01
بسم الله الرحمن الرحيم

Sheikh Albani

Sheikhen skulle närvara vid en föreläsning eller liknande, och en av bröderna där presenterade och berömde honom för folksamlingen. Sheikhen sade följande efter att han berömt Allah och välsignat Profeten صلى الله عليه وسلم:

Jag tackar vår broder och respekterade Ibrahim för hans fina tal och beröm, och jag kan itne göra annat än att säga samma sak som Kalif Abu Bakr - den sanna kalifen och människa #1 för Profeten صلى الله عليه وسلم - brukade säga då någon berömde honom, oavsett vem det var som berömde honom, detta medans han är Allahs Sändebuds صلى الله عليه وسلم efterträdare och sanne Kalif, men ändå - och här började Sheikhen gråta - men ändå brukade han säga: ‘Allah! Straffa mig inte för vad de säger, gör mig bättre än det de tror om mig, och förlåt mig för sådant de inte känner till om mig1.’

Sanning är sanning, och jag måste säga att det som vår käre broder Ibrahim sagt om mig inte är sant. Jag är inte sådan, jag är endast en student av kunskap och ingenting annat. Varje student måste följa Profetens صلى الله عليه وسلم beordring: ‘Berätta om mig, även om det vore med en enda vers. Berätta om Israels söners rapporteringar, det är ingen fara. Den som ljuger om mig med flit, ska ta sin plats i Helvetet.’

För att följa denna text och de som finns i Allahs Bok och Sunnan2 så kämpar vi för att göra Tabligh3 till folket med sådant de kanske inte vet. Detta betyder inte att ni ska tro stort om mig, såsom det arabiska ordspråket lyder: ‘Pippifåglarna blir till falkar i våra länder’, dvs. att vissa människor aldrig sett en äkta falk, och känner inte till deras sanna styrka och storlek.

Detta ordspråk är korrekt att säga om många som kallar till Islam - oavsett om deras tillvägagångssätt är korrekt eller inte - och Allah vet att det endast är extremt extremt få på denna jord idag som man i sanning kan kalla ‘lärd/skriftlärd’, som Imam Bukhari rapporterat, att Abdullah Ibn Amr Ibn As sade att Allahs Sändebud صلى الله عليه وسلم sade: “Allah kommer inte att ta kunskapen från de lärda genom att slita ut den ur deras bröst - Han kommer att låta de gå under tills det inte finns några kvar, så att folket då kommer ta okunniga (detta är bevispunkten) som sina religiösa ledare, och de kommer fråga dem, och de kommer att svara utan kunskap. De har därmed gått vilse själva och vilselett andra.”

Denna händelse på ljud

Sheikh Al-Utheimin

En poet prisade Sheikhen vid ett tillfälle, och hade skrivit en dikt om honom. När han kom til följande vers så avbröt Sheikhen:

“Han är Sheikhen som stödit vår återupplivning, tar man hans förebild får man styrka och seger”

Sheikhen sade:

“Stopp, jag håller inte med om denna vers… Jag anser inte att man bör knyta Sanning till särskilda personer.

Knyter man Sanningen till en viss person så betyder det att om personen dör så tappar man hoppet om Sanningen! Jag råder er uppriktigt med att inte knyta Sanningen till personer. Personer kan gå vilse och då…

Såsom Ibn Masod sade: ‘Den som vill ha en förebild, får ta det från de döda. De levande är nämligen inte säkra från prövningar.’

Om ni knyter Sanningen till vissa personer så kan personen luras och ta fel vägar, därför råder jag er att inte knyta Sanningen till dem.

Först och främst så går inte personer säkra från prövningar och felsteg.

För det andra så kommer ingen människa att förbli på denna jord, såsom Allah säger: ‘Vi har inte gett odödlighet till någon innan dig, så om du dör, tror de då att de ska förbli?’ (Al-Anbia: 34)

För det tredje: Så är Adams söner svaga och må luras av folkmassornas åsikter om en; man kanske börjar tro att man är ofelbar, och börjar kanske t.om. påstå det bland andra! Man börjar tro att allt man gör är Sant och rätt, och att varje väg man tar är den religiöst föreskrivna, och därmed går personen under…

Jag tackar hursomhelst brodern för det han har sagt, även om jag inte håller med honom, och jag ber Allah att låta mig bli lika bra som han tror att jag är, eller bättre.”

Händelsen som ljudfil

Sheikh Obeid Al-Jabiri

Poeten Saleh Ibn Ghaleb reciterade en dikt om Sheikhen då han närvarade vid ett seminarium. Han sade då poeten hade läst klart sin dikt:

“Barak Allahu fik4, du har sagt sanning men även överdrivit. Barak Allahu fik, jag vittnar inför Allah och de av Hans änglar som är närvarande, och inför alla er att jag är mindre och sämre än det som sägs om mig i denna dikt. Jag är mycket mindre än det, det ska ni veta. Sprid detta bland de som inte är med oss idag.

Baraka Allahu fikom, må Allah välsigna vår Profen Mohammed och hans släkt, och efterföljare allihop.”

Dikten + Sheikhens uttalande på ljud

Sheikh Abdullah Ibn Bureik

En broder vid namn Abo Ibrahim Iwad läste upp en dikt som tidigare lästs i hans frånvaro, och då sade Sheikhen:

“Bismillahir-Rahmanir-Rahim.

Jag vill först och främst påpeka att jag inte tycker om denna dikt, och jag håller inte heller med den. Jag ber mina bröder att inte göra det svårt för mig med denna dikt, och att inte hjälpa Djävulen mot mig0.

Denna dikt har nämnts en gång tidigare utan att jag sagt något, och detta därför att jag inte var närvarande och kände inte till den. Jag var försenad och var utanför moskén när den lästes upp.

Att jag inte sade någonting om dikten då, berodde inte på att jag tyckte om den utan att jag inte visste om den. Må Allah belöna våra bröder för att de ville gott och så, men jag finner det tillräckligt att säga:

‘Allah! Jag söker Din förlåtelse för det de säger, jag söker Din förlåtelse för det de säger, jag söker Din förlåtelse för det de säger. Förlåt mig för sådant som de inte känner till (dvs. synder och fel), och att låta mig bli bättre än det de tror om mig’, som Abu Bakr sade.”

Dikten samt Sheikhens uttalande: del 1 & del 2

أولاً : فضيلة الشيخ العلامة المحدث محمد ناصر الدين الألباني رحمه الله تعالى

قدم له أحدهم وأثنى فيها على الشيخ فما كان من الشيخ رحمه الله إلا أن علق فقال – بعد خطبة الحاجة - :

أشكر للأخ الاستاذ إبراهيم على كلمته , على ثنائه , وليس في ما أقوله تلقاء ذلك إلا الإقتداء بالخليفة الأول أبي بكر الصديق رضي الله تعالى عنه الذي كان الخليفة الحق والأول لرسول الله صلى الله عليه وآله وسلم ومع ذلك فكان إذا سمع شخصاً يثني عليه خيراً , وأعتقد أن ذلك الثناء مهما كان صاحبه قد غلا فيه فما دام أنه خليفة رسول الله فهو بحق ومع ذلك – هنا بكى الشيخ رحمه الله – الله المستعان , ومع ذلك كان يقول : ( اللهم لا تؤاخذني بما يقولون , واجعلني خيراً مما يظنون , واغفر لي ما لا يعلمون ) هذا يقوله الصديق الأكبر , فماذا نقول نـحن من بابه ؟, فأقول: اقتداءً به ( اللهم لا تؤاخذني بما يقولون , واجعلني خيراً مما يظنون , واغفر لي ما لا يعلمون ) .

الحق والحق أقول : لست بذاك الموصوف الذي سمعتموه آنفاً من أخينا الفاضل إبراهيم وإنما أنا طالب علم لا شي آخر وعلى كل طالبٍ أن يكون عند قول النبي صلى الله عليه وآله وسلم ( بلغوا عني ولو آية , وحدثوا عن بني إسرائيل ولا حرج , ومن كذب عليَّ متعمداً فليتبوأ مقعده من النار ) على هذا وتجاوباً مع هذا النص النبوي الكريم والنصوص الأخرى المتواردة والمتتابعة في كتاب الله وفي حديث رسول الله صلى عليه وآله وسلم نقوم بجهدٍ من تبليغ الناس ما قد لا يعلمونه ولكن هذا لا يعني أننا أصبحنا عند حسن ظن إخواننا بنا ليس الأمر كذلك الحقيقة التي أشعر بها من قرارة نفسي أنني حينما أسمع مثل هذا الكلام أتذكر المثل القديم المعروف عند الأدباء ألا وهو : ( إن البغاة بأرضنا يستنسر ) قد يخفى على بعض الناس المقصود من هذا الكلام أو من هذا المثل , البغاة هو طير صغير لا قيمة له فيصبح هذا الطير الصغير نسراً عند الناس لجهلهم بقوة النسر وضخامته فصدق هذا المثل على كثير ممن يدعون بحق وبصواب أو بخطأ وباطل إلى الإسلام لكن الله يعلم أنه خلت الأرض الإسلامية كلها إلا من أفراد قليلين جداً جداً ممن يصح أن يقال فيهم فلان عالم كما جاء في الحديث الصحيح الذي أخرجه الإمام البخاري في صحيحه من حديث عبدالله بن عمرو بن العاص رضي الله تعالى عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم ( إن الله لا ينتزع العلم انتزاعاً من صدور العلماء ولكنه يقبض العلم بقبض العلماء حتى إذا لم يبق عالماً – هذا هو الشاهد – حتى إذا لم يبق عالماً اتحذ الناس رؤوساً جهالاً فسئلوا فأفتوا بغير علم فضلوا وأضلوا ).

من هنا كلام الشيخ الألباني بالصوت

ثانياً : فضيلة الشيخ العلامة الفقيه محمد بن صالح العثيمين رحمه الله تعالى

قال أحد الشعراء شعراً أمام الشيح العثيمين وعندما وصل عند هذا البيت :

ما دام فينا ابن صالح شيخ صحوتنا *** بمثله يرتجى التأييد والظفر

فقال الشيخ رحمه الله – مقاطعاً أنا لا أوافق على هذا البيت , لا , لا أوافق لأني لا أريد أن يربط الحق بالأشخاص , فإذا ربطنا الحق بالأشخاص معناه أن الإنسان إذا مات قد ييأس الناس من هذا … أنا أنصحكم الآن وبعد الآن أن لا تجعلوا الحق مربوط بالرجال , الرجال أولاً يضلون , حتى ابن مسعود يقول : ( من كان مستناً فليستن بمن مات فإن الحي لا تؤمن عليه الفتنة ) الرجال إذا جعلتم الحق مربوطاً بهم يمكن الإنسان يغتر بنفسه – نعوذ بالله من ذلك – ويسلك طرقاً غير صحيحة , ولذلك أنا أنصحكم الآن ألا تجعلوا الحق مقيد بهم ,

الرجل أولاً ما يأمن الفتنة – نسأل الله أن يثبتنا وإياكم – ما يأمن الزلل والفتنة .

وثانياً : أن ما فيه أحد سيبقى {وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ} (الأنبياء 34) .

وثالثاً : من بني آدم البشر ربما يغتر إذا رأى الناس يعني - كلام غير واضح – ربما يغتر ويظن أنه معصوم ويدعي لنفسه العصمة وأن كل ما يفعله فهو حق , وكل طريق يسلكه فهو مشروع , فيحصل بذلك هلاكه … وأنا أشكر الأخ مقدماً وإن لم أسمع ما يقوله فيّض على ما يبديه من السرور نـحوي وأسأل الله أن يجعلني عند حسن ظنه أو أكثر .

من هنا كلام الشيخ العثيمين بالصوت

ثالثاً : فضيلة الشيخ العلامة الأصولي عبيد بن عبدالله الجابري حفظه الله تعالى

قال الأخ الشاعر صالح بن غالب قصيدة بعنوان ( الدرة اليمانية في الرحلة الجابرية ) وذلك في الدورة العلمية بدار الحديث بالشحر – حرسها الله – والتي شارك فيها فضيلته عام 1426هـ , فقال معقباً حفظه الله :

بارك الله فيك لقد وفيت وزدت , بارك الله فيك وأشهد الله ومن حضر من ملائكته وأشهدكم جميعاً أني دون ما يقال فيّ , فكل ما قيل فيّ , في هذه القصيدة فأنا دونه فاعلَموا وأعلِموا من وراءكم بارك الله فيكم وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين .

من هنا القصيدة وتعليق الشيخ عبيد بالصوت

رابعاً : فضيلة الشيخ عبدالله بن عمر بن مرعي بن بريك حفظه الله تعالى

عمل محاضرة يوم الجمعة 25 رييع ثاني 1428هـ بعنوان (حسن الخلق) بمسجد السنة بالمكلا فقام الأخ أبو الحسن علوي بن محمود وألقى قصيدة ولم يكن الشيخ موجود حين إلقائها , وفي يوم الجمعة 1 جمادى الأول 1428هـ عمل محاضرة أخرى بعنوان ( قد أفلح من زكاها ) بمسجد الرشاد بالحامي وقام الأخ أبو إبراهيم عوض بن عروة بإلقاء قصيدة وبعدها علق الشيخ :

بسم الله الرحمن الرحيم

أنبه أولاً على ما ذكره أخونا أبو إبراهيم حفظه الله تعالى في قصيدته , فهذا مما لا أحبه ولا أرتضيه وأرجو من إخواني ألا يؤذوني بمثل هذا , وألا يعينوا الشيطان عليَّ .

وما كان قد سبق أن قيل من قصيدة في المكلا ولم يكن مني تعليق , لأنني لم أدرِ به , كنت خارج المسجد وجئت متأخراً , خرجت لحاجه , فما أدركت ذلك ولا دريت وليس عن رضى , وإن كان إخواننا جزاهم الله خيراً أرادوا خيراً , وأسأل الله عز وجل أن يجزيهم خيراً على حسن نياتهم وحسبي أن أقول :

( اللهم إني أستغفرك مما يقولون , اللهم إني أستغفرك مما يقولون , اللهم إني أستغفرك مما يقولون , وأسألك أن تغفر لي ما لا يعلمون , وأن تجعلني خير مما يظنون ) , كما قال أبو بكر رضي الله عنه وأرضاه .

القصائد مع تعليق الشيخ عبدالله بالصوت

القصيدة الأولى
القصيدة الثانية

dvs. synder och fel man gjort [↩]
De autentiska rapporteringarna från Profeten صلى الله عليه وسلم. [↩]
Att sprida religionen [↩]
Må Allah välsigna dig [↩]
www.subhanallah.se
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil

Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Sîrah-
Hoppa till: