Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

 

 Otillåten daff (halal-trumma)

Gå ner 
FörfattareMeddelande
ummUthaymeen As-Somaliyah




Antal inlägg : 570
Ort : denmark
Registration date : 08-11-24

Otillåten daff (halal-trumma) Empty
InläggRubrik: Otillåten daff (halal-trumma)   Otillåten daff (halal-trumma) Emptylör nov 29, 2008 4:40 am

Från: -Munitaa- (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2008-02-23 19:44
Assalamu alaikum wa rahmatullaahi wa barakaatuh

A drum which is open from one side

Question:
There is a kind of drum which is covered on one side, and the second side is covered apart from a small opening. Is this similar to the daff?

Answer:
Praise be to Allaah.


This is more like the tabl (a kind of drum which is covered on both sides) and may be worse, because the sound comes out from this small opening which makes the sound more refined than if it was all sealed or all open. So it is not permissible to use this drum in the same manner as the daff is used, because the daff is not as bad, undoubtedly, whereas this gives a very refined tone and makes it more entertaining and intoxicating.



Liqaa’aat al-Baab al-Maftooh by Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen, p. 20
Till överst på sidan Gå ner
ummUthaymeen As-Somaliyah




Antal inlägg : 570
Ort : denmark
Registration date : 08-11-24

Otillåten daff (halal-trumma) Empty
InläggRubrik: Otillåten daff (halal-trumma)   Otillåten daff (halal-trumma) Emptylör nov 29, 2008 4:40 am

Från: Umm_Sacdiya1 Skickat: 2008-02-24 22:19
Asalamu caleykum kära systrar

Det är en fråga jag alltid har varit osäker på och grubblat mycket på.
Det är så att mina små syskon älskar att lyssna på islamiska nasheeda.
Det finns några nasheeda som har trummor med och mina syskon undviker de men det finns vissa som säger att det är halal att lyssna på.
Men vad jag har läst ur en text i internet så stod det att all trummor är haram.
Så just nu är jag väldigt förvirrad och hoppas på att inshaallah kunna få svar av er angående trummorna.

Jazzakum Allahu Khayran

Ummn_Sacdiya
Till överst på sidan Gå ner
ummUthaymeen As-Somaliyah




Antal inlägg : 570
Ort : denmark
Registration date : 08-11-24

Otillåten daff (halal-trumma) Empty
InläggRubrik: Otillåten daff (halal-trumma)   Otillåten daff (halal-trumma) Emptylör nov 29, 2008 4:41 am

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2008-04-23 19:55
Bismillaahir Rahmaanir Raheem
Wa 'alaykis salaamu wa rahmatullaah abaayo

Syster jag är ledsen att du har behövt väntat så länge på detta svar, vi systrar borde göra vårt bästa för att hjälpa varandra. Men ibland så glömmer man och ibland är man så upptagen att man kommer ifrån sig.

Här har du en fatwaa från den stora shaykhen al-'Uthaymeen där han säger att dessa låtar som sjungs är ett påhitt i religionen och att om det finns duff ljud till så är det även längre bort ifrån sanningen. Jag minns själv hur dessa låtar går till, ibland kan de bara sjunga 'Allaah Allaah' i bakgrunden, översätta sooratul ikhlaas och sjunga den på engelska och ha som pojkband som sjunger tillsammans bara att de lägger till 'islaam' varannan minut. Jaa, ibland har det till och med hänt att de kört in ett piano och en elgitarr så vips blev det rena rama rockkonserten! Jag lovar dig, jag hittar inte på detta utan har sett det själv wallaahul Musta'aan.

De människor som lyssnar på dessa låtar ofta kan ibland har ersatt det med att lyssna på qur'aanen så man ser tyvärr att vissa har memoriserat fler av Zain Bhikhas (pop)anasheed än vad de har gjort av qur'aanen. Må Allaah tillrättaställa denna ummahs tillstånd, aameen. Alhamdulillaah som har väglett oss till sanningen och vi skulle sannerligen inte funnit vägledning om det inte vore för att Allaah har väglett oss.


INNOVATIONS \ Celebration \ Singing and chanting \


The ruling regarding Islaamic inshaad (singing/chanting)
*Please appropriately reference this fatwa to: www.fatwa-online.com, thankyou!*
Question: Noble Shaykh, Muhammad Saalih al-'Uthaymeen, as-Salaam 'alaykum wa rahmatullaahe wa-barakaatuhu. Is Islaamic inshaad (singing/chanting) permissible for men? And is it permissible to accompany inshaad with the playing of the duff? Is inshaad permissible for other than `Eeds and parties?

Response: In the Name of Allaah, All Gracious, All Merciful, as-Salaam 'alaykum wa rahmatullaahe wa-barakaatuhu. Islaamic inshaad is an innovation, resembling that which the Soofiyyah (Soofees) have invented. Because of this, it is befitting to abandon this for the message of the Qur.aan and Sunnah. O Allaah, were it that this had occurred on the battlefield then it would motivate courage and Jihaad in the Path of Allaah, the Almighty. Then this is good. And if the duff is used along with this, then this is (venturing) further from that which is correct.

Shaykh Ibn 'Uthaymeen
al-Bid'u wal-Muhdathaat wa maa laa Asla lahu - Page 229;
Fataawa fadheelatush-Shaykh Muhammad as-Saalih al-'Uthaymeen - Volume 1, Page 134
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Otillåten daff (halal-trumma) Empty
InläggRubrik: Sv: Otillåten daff (halal-trumma)   Otillåten daff (halal-trumma) Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Otillåten daff (halal-trumma)
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Fiqh-
Hoppa till: