HemHem  GalleriGalleri  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  Islam på svenska:  www.fatwa.se  www.islamforbarn.se  www.salafi.se  www.muslimah.se  www.darulhadith.com  

Dela

Försäkringar

Gå ner 
FörfattareMeddelande
ummUthaymeen As-Somaliyah

Antal inlägg : 570
Registration date : 08-11-24

Försäkringar Empty
InläggRubrik: Försäkringar   Försäkringar Emptyfre nov 28, 2008 12:43 pm

Från: Umm_Amatillaah (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2005-05-15 16:17
Bismillah wal hamdulillah wa salaat wa salaam 'ala rasoolillah, wa ba'd!

Försäkringar
Källa: Sheikh Muhammad Nâsir ud-Dîn al-Albânî
Ur kassettband nr 634
publicerad 15.05.2005

Frågeställaren:

Jag har en fråga angående försäkringar. För en månad sedan brann mitt handelsföretag ner. Alla människor anklagade mig och frågade varför jag inte försäkrat. Även de som följer Allâh och Sunnah sade att det är tillåtet osv. Jag är personligen övertygad om att det är förbjudet, men jag vill ha ett förtydligande. Jag skadades ekonomiskt, men min tro på Allâh är stark (alhamdulillâh). Vi skulle alltså vilja veta vad som gäller angående försäkringar av affärer för brand eller annat.

Imamen al-Albânî:

Må Allâh ersätta dig med bättre än det.

För det första, innan jag svarar på din fråga vill jag påpeka det du sade med hans (salla Allâhu ´alayhi wa sallam) uttal (i betydelse):

”Rikedom är inte arabernas rikedom, utan rikedom är rikedom i själen”

Det är vad som är viktigt. Och vad som finns hos Allâh är godare och varar längre. Gällande försäkringar, vare sig det gäller skador, byggnader, bilar, personer, allt detta är utan tvekan hasardspel. Orsaken är att den som handskas med försäkringsbolagen betalar ett visst belopp per månad eller per år för något antaget som inte kan säkerställas. Det räcker för att veta att detta handlande absolut inte är ett lagstiftat handlande, att det är ett utländskt otroget handlande. Dem som Allâh (´azzâ wa djall) i uttalet i Qur’ân beskrev och i det fastställde en lagstiftad dom, vilken gjordes obligatorisk för sina troende tjänare och Sade:

قَاتِلُواْ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلاَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَلاَ يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَلاَ يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حَتَّى يُعْطُواْ الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ

”Kämpa mot dem som, trots att de (förr) fick ta emot en uppenbarad Skrift, varken tror på Allâh eller på den Yttersta dagen och som inte anser som förbjudet det som Allâh och Hans sändebud har förbjudit och inte iakttar den sanna religionens bud – (kämpa mot dem) till dess de erkänner sig besegrade och frivilligt betalar skyddsskatten” [1]

Poängen med versen är att Allâh (´azzâ wa djall) beskrev dem med att de inte förbjuder det Allâh och Hans sändebud förbjudit. Därför är otukt tillåtet hos dem och likaså hasardspel och alla skamlösa handlingar, till och med homosexualitet är öppet tillåtet i en del av de otrognas lagar.

Vad som idag kallas för försäkringar i alla dess former, vilka jag tidigare nämnde några av, var inte känt i något av de islamiska seklen, vare sig tidigare eller senare. Dessa otrogna, som inte förbjuder det Allâh och Hans sändebud förbjudit har tillsatt ett medel för att stjäla och falskt dra nytta av folks pengar, genom bedrägeri. Med detta bedrägeri lurar de enkla människor. Detta för att de får dem att tro att om en av dem betalar en viss del i försäkring för något, varje månad eller varje år, kommer han att garanteras ett gott och lyckligt liv.

Men i verkligheten är det tvärt om. För det mesta är det tvärt om. Dessa företag är helt och hållet som banker. Varifrån får de sin inkomst? Hur överlever de, då de inte driver tillåten handel, tillverkning eller liknande? De lever på pengar av dem som handlar med dessa företag. Någon av dem kan det passera långa år utan att han råkar ut för en olycka. Varför betalade han då detta? Till ingen nytta. Någon kan råka ut för en olycka, såsom din olycka, eller en bil kan kollidera så fort den lämnat bilfirman och då ersätter de honom med en likvärdig. Var fick de beloppet från? Från Zaid, Bakr och ´Amr (dvs. från vanliga människor), av de som inte råkar ut för olyckor.

De samlar på sig enorma summor pengar av vilka de ersätter dem som råkar ut för olyckor och hos dem förblir så mycket att de kan leva som kungar. Det är alltså hasardspel, men det är lömskare än hasardspel, eftersom spelaren tar en risk och därför namngavs det som hasardspel. För helt plötsligt kan han förlora och helt plötsligt kan han bli miljonär och så vidare. Men dessa (försäkringsföretag) är försäkrade om vinst på detta bedragande sätt de använder mot människorna. Därför säger vi att försäkring i alla dess former är ett nutida hasardspel, precis likt det som idag kallas för lotto. Lotto är en form av organiserat hasardspel.

Dock säger jag att var och en som prövats och försäkrat egendom han äger eller en bil han äger och därefter råkar ut för en olycka; då kommer försäkringsbolaget att betala honom enligt deras överenskommelse med varandra. I det fallet anser jag att han tar emot det belopp motsvarande vad han betalat till dem, enligt uttalet:

هَـذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَيْنَا

”Här är de varor; de har återlämnats till oss” [2]

För allt utöver detta råder hasardspel, gällande den som har med dem att göra. För det mesta är detta hasardspel till nytta för dem. I detta fall är det inte till nytta för dem utan för den som handlar med dem. Denna person har rätt att ta det han betalat, men allt däröver är hasardspel.

Därför, om du kan räkna ut hur mycket du betalat så tar du det du betalat, men utöver detta gäller ett av två fall. Antingen lämnar du tillbaka resten till företaget eller lägger det i vad som enligt de lärde i rättslära kallas al-Marâfiq al-´Âmah [3] . Men du får inte dra nytta av något av det, inte ett enda öre. Det är svaret på din fråga.

Frågeställaren:

Gällande bilar. Vi är beordrade att betala försäkring till myndigheterna. Om en bil blir påkörd kommer försäkringsbolaget att ersätta mig. Är det tillåtet för mig att ta det beloppet?

Om jag betalat 20 Dinar och kostnaderna för bilen uppnår 500 Dinar?

Imamen al-Albânî:

Där råder samma svar. Du ska ta det du betalat (dvs. 20 Dinar). Resten är ett beslut och ett öde (dvs. det är vad som tillskrivits dig av Allâh)

--------------------------------------------------------------------------------

[1] At-Tawbah 29.

[2] Yûsuf 65.

[3] Sådant som gynnar muslimerna som helhet och inte en enskild person av världsliga saker de behöver, t.ex. brobyggen, brunnar, vägbygge osv i muslimska länder.

[ tauhid ] [ aqidah ] [ manhaj ] [ fiqh ] [ sira ] [ systrar ]
w w w . d a r u l h a d i t h . c o m
Till överst på sidan Gå ner

Försäkringar Empty
InläggRubrik: försäkringar   Försäkringar Emptyfre nov 28, 2008 12:43 pm

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2007-05-01 10:17
Assalaamu 'alaykunna wa rahmatullaah

Stötte på ett par fataawaa om försäkringar som jag ville dela med mig. Det är så otroligt vanligt att man ska försäkra i princip allt man äger nu för tiden subhaanallaah. Dessa kuffaar kör med skrämselteknik eftersom de inte har någon tawakkul, tillit på Allaah. Det har gått så långt att det finns ett företag där man kan försäkra sina nycklar och plånbok, ifall något skulle hända! Tänk om, tänk om, tänk om. Det värsta är att muslimerna har fallit för denna fälla med, wa laa hawla wa laa quwwata illaa billaah.

Shaikh Bin Baaz Discusses Life Insurance and Insurance on Possessions

Presentation of the issue with the title: The ruling of insurance, whether it is life insurance or insurance on possessions

Question: What is the ruling of insurance, whether is on life (i.e. life insurance) or on possessions (i.e. home owners, health, auto, etc.).

Answer: Insurance on life and possessions is forbidden. It is not permissible due to what it contains of deceit and Ribaa. And indeed Allaah, the Mighty and Majestic, has forbidden all transactions involving Ribaa, and transactions that contain deceit, out of mercy for the Ummah (Muslim nation) and protecting it from what would harm it. Allaah, Glory be unto Him the Most High, said: "And Allaah has made selling (business, trade) lawful, and He has forbidden Ar-Ribaa." And it has been authenticated from the Messenger of Allaah (sallallaahu 'alayhi wa sallam) that he prohibited deceitful sales transactions (i.e. selling something to someone when they actually get nothing or lose their money without any service, etc.). And success is with Allaah.

The Muftee: 'Abdul-'Azeez bin 'Abdillaah bin Baaz
Categorized Topic: Insurance
Source of the Fatwaa: The Book Fataawaa Islaamiyyah
http://www.islammessage.com/islamww/alfatwa.php?id=540
Translated by Aqeel Walker

Försäkringar Empty
InläggRubrik: försäkringar   Försäkringar Emptyfre nov 28, 2008 12:44 pm

Från: Umm_Amatillaah Skickat: 2007-05-01 10:19

Life Insurance, Property Insurance, Car Insurance
Ash-Shaikh Saalih Al-Fawzaan

Presentation of the issue with the title: Is insurance on life, wealth, and the car permissible?

Question:
Is insurance on life, wealth, and the car permissible in general, especially since I live in the West and these things with them are made mandatory and they are considered customary?

Answer:
Insurance is not permissible because it contains deceit, and risk, and devouring the wealth of the people with falsehood. Thus, insurance is not permissible if it is taken by choice. It is not permissible for the person to enter into it by his own choice and hoping for some gain from it, due to what it contains of benefits, or what it contains of profitability. This is not permissible for the Muslim. However, if the person is compelled to use it, and he is forced to do it - for example if they will not permit him pursue those things that benefit him, which he cannot do without, like his studies, and purchasing a car, and things similar to that - then in that case he does it without desiring some profit from it. He only does it hoping to attain his personal need, which he cannot do without. In this case there is no harm in him paying insurance payments, but he should not seek to gain some advantage or profit in that, because he is only doing it for the sake of achieving his necessary benefit, not hoping to use it for some advantage or profit.

The Muftee: Saalih bin Fawzaan Al-Fawzaan
Subject Categorization: Insurance
Source of the Fatwaa: Al-Muntaqaa min Fataawaa Ash-Shaikh Al-Fawzaan
http://www.islammessage.com/islamww/alfatwa.php?id=12774
Translated by Aqeel Walker
Sponsored content

Försäkringar Empty
InläggRubrik: Sv: Försäkringar   Försäkringar Empty

Försäkringar
Till överst på sidan